Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån nov 12, 2018 9:40 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: ons okt 10, 2012 7:55 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Inlägg: 1586
Ort: Salbohed
nej tror ja ej..
en polare spräckte nyligen sitt ft block. första överdimension å ca 600whp..

sprack 4e cylindern.. om de va pga varmgång(hotspot) eller klent block vet vi ej..

nya blocket blir betongat.
detta var med std 2.3l
undra va som hade hänt om han åkt stroker?
lär man aldrig få veta men men..

_________________
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 10, 2012 9:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
jo men å andra sidan 600whp är typ 5-6ggr effekten den är designad för :hihi:

frågan är inte OM det går sönder utan NÄR :roll:


min filosofi (som kanske inte får medhåll på just detta forum)

ska man ha en hyffsat stark allround motor med låg budget så funkar en b230 (2.3 liter) på runt 4-500 motorhästar väldigt bra.

är man ute efter 500++ och driftsäkerhet!! så känns det som man gör rätt i att hitta nått annat å bygga på..

5-600whp i en volvo kan funka bra för många, men för andra så funkar det inte alls, och det har nog mindre å göra med vem som har byggt den, jag tror det har mer å göra med vem som kör den...

bygger man en 350whp motor å kör den dagligen som om den vore en std b230f vinterbil så håller den troligen inte många veckor , medans man säkerligen kan åka år efter år på "en dag på strippen" med 600whp...
allt är relativt....

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 10, 2012 9:47 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 636
Ort: Ljusdal
Ursäkta trådkapningen, men fick tankarna när jag läste denna tråd,
hur stor slagvolym skulle kunna vara lämplig/max till en B234 (iaf B234 topplock) sugis med minimalt bearbetad topp och lämpligt anpassad kamaxel? Lite vag fråga helt klart, men en gatmotor, som klarar avgasvärden till besiktning...? E85 bränsle, eftermarknadssprut.
Jag kanske har helt fel, men tänkte att 16V toppen skulle klara av en större slagvolym än 8V?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons okt 10, 2012 10:47 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 11, 2007 3:04 am
Inlägg: 1681
Håll nere cylindertrycket. hur du gör det och ändå ha effekt blir ju svårt, om du inte varvar mycket!

Sen kan man natruligt ha en så bra föruttsättning som möjligt, med rätt klov,lagomt spel, och en långvevstake för att inte belasta blocket. ja skulle borra det så lite som det bara går. på våran maskin är borr måttet 96,18mm.

bygg hellre på en annan motor som håller bättre. men vad är det för 4cyl som fungarar bra och ger samma pulver för samma slant.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor okt 11, 2012 9:12 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
Vill man prompt ha 5-600whp så Finns ju bra 6 cylinder motorer på 2.5-3 l som är nästan lika billiga som Volvo, iallafall om man ser till vad strokerkittet kostar.

Men i övrigt håller jag med Volvo är lätt och billigt gott om delar på marknaden. Men ska man upp på så pass höga effekter blir det troligen enklare och billigare i slutändan och deiftsäkrare med mer cylindrar och slagvolym.

_________________
snabbast på "Forat" 2012 :)

sponsorer inför kommande säsong
AG:s bilverkstad - Progatec vattenskärningsspecialisten- Motornord- Schmidt racing -Bjp Race- Mekonomen Norrköping- alfistiracing
Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 12, 2012 4:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Inlägg: 1586
Ort: Salbohed
jo det är sant. billigare att välja en större motor från början..

bmw m50 har ju visat att dom är enkla att plocka ur mos ur...

vill man ha en motor som håller bra samt går att få mos ur skapligt billigt är faktiskt mitsubishi 4g63.
billiga att få tag i samt hyffsade priser på saker i usa med..

_________________
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 13, 2012 6:39 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Inlägg: 500
Ort: Dalsland
annars är det ju rätt gott ryt i Jan Ove Branes. 2,5 16v-maskin

http://www.youtube.com/watch?v=p0T5ANAzeaM

http://www.youtube.com/watch?v=Kirq00hfX7A

http://www.youtube.com/watch?v=9tsKTOGeJ94


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 21, 2012 11:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons apr 01, 2009 10:25 am
Inlägg: 180
Ort: GÖTEBORG
Har två polare som beställe ett 3,0 till B230 och 2,8 till B230.
3,0l åker sugis på 260hk just nu på gata och verkar hålla och 2,8l turbo effekter uppmåt 550-600 8v har det snackas om. den håller på att byggas i nu läget.
Jag själv ska bygga 2,5 med marinvev och turbo.
båda bilarna körs och ska köras på gata. till och från jobb och ut på lek året runt. och 3,0l har levt ett hårt liv sedan den byggdes. Vad jag vet så har den inge haft några problem än.
Kitten är SPM kitt i båda 2,8l och 3,0l

_________________
Conny Ågren Göteborg
Audi A6 c5 2.4l quattro 5hp19.
Sprinter biltransport blir snart en bärgare


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 26, 2018 5:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor apr 07, 2011 8:58 pm
Inlägg: 126
Ort: luleå
hej jag körde 2,9 liter på min men blocket gav vika på andra cylindern trots att jag har betongat
ladda bara 1,4 bar i den då bra effekt blir de ju i dom hade ca 790nm vid 4500rpm men nu är de bara fundera å se hur man ska få de å hålla utan ett mds block

_________________
mvh henrik,
Erikssonracing,
Kan följa oss på Facebook å instagram oxå
Instagram:erikssonracing
Facebookgrupp: erikssonracing
Sponsorer sökes
sponsor
Mirror.se
Dynotech.se
Simons.se
http://Www.verktygshopen.se p&t verktyg
Kenneth o e andersson byggmaskin
http://www.l-m-r.se" onclick="window.open(this.href);return false;


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010