Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jul 19, 2019 3:09 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis dec 04, 2012 8:03 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre dec 05, 2008 10:01 pm
Inlägg: 18
Är ventilerna lika stora i alla Volvos 20-ventilers toppar?

Har en 850 GLT topp som jag funderade på att ta ventilerna från för att renovera en Volvo S70 topp.

Motorn i S70 är en B5254T -98
och 850 toppen är från en B5254 (Har för mig att dom heter så) -92

Tack så länge


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 04, 2012 9:36 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Inlägg: 556
Tjena de är samma ventil diameter i alla topparna, fram tom 98 är de 7mm skaft 99 å upp är de 6mm

mvh Wigge

_________________
Sgracing vi fixar de mesta!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis dec 04, 2012 9:45 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre dec 05, 2008 10:01 pm
Inlägg: 18
Fan va skönt!

Då blir det ventil byte i helgen :P


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 06, 2012 9:14 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20805
Ort: Tomterna/sävar
vad fins de med för dim och hur långa är de?

_________________
True metal people wanna rock not pose!

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor dec 06, 2012 6:53 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons aug 20, 2008 11:27 pm
Inlägg: 71
Ort: NORRTÄLJE
Hej! Jag tror inte att glt avgas är salt kylda som t5 motorns är. m.v.h JG


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 07, 2012 8:57 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Inlägg: 556
Jens Gustavsson skrev:
vad fins de med för dim och hur långa är de?


topparna fram till tom 98 har 31mm insugsventil längd 104,10mm
avgas är 27mm 103,30 mm långa och båda har 7mm skaft

99 å uppåt insug 31mm 104.2mmlånga 6mm skaft
avgas 27mm 103.3mm lång 6mm skaft sitter i turbomodellerna
avgas 27mm 103.4mm lång 6mm skaft sitter i sugarna

mvh Wigge

_________________
Sgracing vi fixar de mesta!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre dec 07, 2012 9:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Inlägg: 556
JÖRGEN.G skrev:
Hej! Jag tror inte att glt avgas är salt kylda som t5 motorns är. m.v.h JG


de ska va samma avgasventiler med 7mm skaft de finns bara en ventil som reservdel

//Wigge

_________________
Sgracing vi fixar de mesta!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 23, 2013 1:58 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 231
Er det noen som har tatt frem 32 mm innsugsventil med 6 mm skaft eller må det bestilles spesial.
Vet at Volvo har en 32 mm ventil som passer men jeg hadde ønsket en litt lengre ventil pga. løft


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 23, 2013 10:45 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm
Inlägg: 501
ja bruker bmw m50 ventiler, 33mm 6mm och 106.5mm lång, jag bara svarvat dom ner tils 32mm :)

/MGP

_________________
MG Performance


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör feb 23, 2013 1:00 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 231
Jeg ser at Supertech har 32 mm ventiler til Mazda Miata 1,6. Disse er 105,35 lang, 5,96 mm skaft.
Noen som har prøvd disse på Vitmotor ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 15, 2013 11:30 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 231
Hva er maksimal størrelse på ventiler med originale ventilseter ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån mar 18, 2013 8:03 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm
Inlägg: 501
32.5mm då sätes ringen mäter 32.6mm, men jag gillar inte gå over 32mm på org säten, men de funkar med 32.5mm ser jag :)

/MGP

_________________
MG Performance


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 21, 2013 6:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 231
Holder på med en Volvo 2l, dobbel VVT 5 cyl turbo motor som skal brukes i baneracing. Jeg er ikke på ute etter hysterisk effekt da kjørbarhet og pålitelighet er det viktigste. Ønsket effektområde er 5 - 8500 varv. Ladetrykk 1,5 -1,8 bar, E85. Er det noen som har erfaring med et lignende bygge og hvor langt rekker det med 32 / 27 mm ventiler og hvor vasse kammer er fornuftig?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 23, 2013 3:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Inlägg: 556
hur mycket effekt är de du vill ha? ska man få nån fart på dom maskinerna bör man åka runt 12mm lyft och ca 240 grader duration vid 1.27mm lyft
ja kan fixa kammar efter önskemål
//Wigge

_________________
Sgracing vi fixar de mesta!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 23, 2013 4:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 231
Ca 500NM fra 5-8500. Ønsker å benytte VVT og original basecirkel. Det må vel gå bra ?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010