Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör mar 23, 2019 2:02 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
InläggPostat: tor mar 07, 2019 6:30 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Inlägg: 56
Ort: Göteborg
Nä jag letar inte efter en fight.
Du är märklig.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 6:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9327
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
ja kan så vara, det är vi alla....

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 08, 2019 2:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1589
Ort: Skånska Landsbygden
Christer skrev:
Pacman, Det sitter 32mm ventiler med 6mm skaft I alla sugtoppar (1,6-1,8-2,0) till S/V40 från 00 (tror jag) och upp.
Den toppens insugskanaler är ritade av Cosworth för övrigt .


/Christer


Jag har letat på skroten efter den beryktade Cosworth-toppen men alla jag hittat har varit vanliga med samma insugskanaler som femmorna. Jag vill tro att det endast är 2,0 00-03 som har Costworth-topp men än vet jag inte.
Tyvärr kostar det mer att plocka på sig toppar med 32mm ventiler ifrån skroten än det gör att beställa nya ventiler online, så det blir inte kostnadseffektivt. Annars hade jag gärna använt begagnade OEM-delar till racemotorer.

_________________
//Pacman
(Patrik Ståhl)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre mar 08, 2019 3:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons sep 21, 2011 11:06 am
Inlägg: 276
Vad jag läst så på s/v40 så är den enda originaltoppen som är markant bättre är fas 2 2.0 sug(01-03). Den är "portad" från fabrik.
Kanske den som kallas Cosworth?

Har ej mätt själv så jag vet ej säkert..
Häng mig inte nu för att inte mätt å räknat..


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 09, 2019 2:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis maj 27, 2008 4:17 pm
Inlägg: 153
Ort: Göteborg
Pacman skrev:
Christer skrev:
Pacman, Det sitter 32mm ventiler med 6mm skaft I alla sugtoppar (1,6-1,8-2,0) till S/V40 från 00 (tror jag) och upp.
Den toppens insugskanaler är ritade av Cosworth för övrigt .


/Christer


Jag har letat på skroten efter den beryktade Cosworth-toppen men alla jag hittat har varit vanliga med samma insugskanaler som femmorna. Jag vill tro att det endast är 2,0 00-03 som har Costworth-topp men än vet jag inte.


Dessa toppar sitter på alla fas 2 sugisar, dvs med insugs-VVT, fasta tryckare och 6 mm skaft. Precis som Christer skriver.
Kammarna skiljer något mellan de olika varianterna (1,6 - 1,8 och 2,0).
Avgaskanalen är som på T5 mm, men det sitter inte lika bra ventiler som i turbomotorerna.

Tyvärr gav toppen inte så bra emissioner så femman och sexan fick inte samma port.

Man känner igen den på att portarna sitter högre upp från blocket. I övrigt ganska svårt att se skillnad på dem från utsidan med insuget på plats.

_________________
Volvo S40 4x4 "evighetsprojektet"
997 Turbo Syvecs edition "stödkorven"


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010