Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jul 21, 2019 4:10 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön mar 24, 2013 1:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jan 02, 2004 12:27 pm
Inlägg: 556
de är inga problem med 500 nm från 5-8500 men de är inte nödvändigt att använda vvt..

//Wigge

_________________
Sgracing vi fixar de mesta!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 11, 2019 6:23 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9412
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Gammal tråd.
Men var finns det raceventiler till dessa maskiner?
Ferrea och supertech listar inget, man får väl beställa blanks.
Men det vore fint att hitta färdiga.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 11, 2019 7:56 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 232
Jeg har brukt Supertech , Mazda Miata 1,6 på innsug ( Da må du også bruke låsing , fjærer og retainer for denne), men nå ser jeg at KL Racing har både 32 og 33 mm innsugsventil

KL racing har 28,5 mm ekosventil også.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 11, 2019 10:00 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9412
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag var inne på audiventiler men de var för korta, de har annars fina enspårs knaster.

Tack för tipset, men kl racing ventiler törs jag inte stoppa i en sån här maskin som ska ha den här toppen, det är racing på toppnivå.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 11, 2019 10:43 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 232
Jeg har kjørt Supertech på innsug. 6 mm stamme.. De er litt lengre enn Volvo original men det er vel bare en fordel.... Har vært veldig stabilt . Gått ca 30 timer på dyno/bane
Originalventiler på eksos. Ikke noe monstereffekt men veldig fint register.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån feb 11, 2019 11:46 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån jul 22, 2013 11:24 pm
Inlägg: 592
Ort: Sundsvall
I en av mina motorer har blanks använts. Tror det var från Ferrea, men jag kan ta reda på tillverkare. Där var knaster med ett spår som man fick svarva på ventilskaftet i lämplig höjd. Sedan avgörs längden på ventilen så klart av vilken sorts tryckare man avser att använda. På en racemaskin skulle jag vilja ha en lätt tryckare av god kvalitet. Har för mig att jag har Arrows tryckare. Dock finns det så klart andra alternativ...

_________________
Där du har seglat, där har jag rott!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 12, 2019 3:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9412
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Ja ventilmekanism vill man ha så lätt som möjligt för att undvika hårda ventilfjädrar i onödan.
Det finns styrningar med 6mm skaft till dessa har jag sett, det kan vara en idé.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör mar 02, 2019 9:37 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Inlägg: 1361
Ort: Åland
Kadett4wd skrev:
Jag var inne på audiventiler men de var för korta, de har annars fina enspårs knaster.

Tack för tipset, men kl racing ventiler törs jag inte stoppa i en sån här maskin som ska ha den här toppen, det är racing på toppnivå.



Kul att du nämner KL racings ventiler, jag har kört 6.82 326km/h med sådana, och åkt ganska många säsonger i rad med samma uppsättning ventiler och en bra bit över 1000hk :)
Dock har dom vissa mindre bra egenskaper, som att det blir grader i övre kant av knasterspåren med tiden, så man måste in med ett minimalt runt slipstift och grada av lite innan man kan dra dom genom ventilstyrningarna vid demontering efter en tids körning :whistle:

_________________
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 03, 2019 9:29 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9412
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det kunde väl inte jag veta förräns du skrev?
Hursom, känns vågat ändå.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön mar 03, 2019 12:40 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
Inlägg: 1361
Ort: Åland
Nä det e klart att du inte vet det, ville bara nämna att det användes sådana ventiler :)
Toppen dom suttit i gjordes när jag byggde motorn till 745an å hade 800hk som målsättning, 2009-2010 nåt tror jag det var.
Sen har den toppen följt med under alla år.

_________________
Holmström Motorsport
Micke Holmström

Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot

Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 06, 2019 11:07 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1607
Ort: Skånska Landsbygden
S80 sugissexa har 32mm insugsventiler med 6mm skaft.
S40/V40 1,8 och 2,0 sugisfyror har 32mm insugsventil med 7mm skaft.

Så har man fri tillgång till skrotbilar så kan man fynda.

_________________
//Pacman
(Patrik Ståhl)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons mar 06, 2019 4:44 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9412
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
sitter 6mm skaft i den här 2 liters toppen.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 2:39 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 6133
Ort: Lund
Man kan byta retainer och knaster till KK enspårs även på 3 spårsventiler.
Graderna kommer av att ventilknastren går ihop och att ventilen snurrar i knastren.
KK knaster klämmer om ventilen och man använder översta spåret.
Om spåret är för trångt är det lätt att fila eller svarva upp det.

Erland.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 5:23 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: mån aug 24, 2009 3:30 pm
Inlägg: 58
Ort: Göteborg
Kadett , Micke sa väl inte att du borde känna till det?
Förövrigt har jag satt KL racing ventiler (kunders val) I flera vitmotor toppar, Inga problem än så länge.

Pacman, Det sitter 32mm ventiler med 6mm skaft I alla sugtoppar (1,6-1,8-2,0) till S/V40 från 00 (tror jag) och upp.
Den toppens insugskanaler är ritade av Cosworth för övrigt .

Bara knasterspåren är härdade så är det inga problem med 3spårsknaster, och bättre för ventiltallriken.
Jag gillar oem ventilers kvalitet , varken supertech eller ferrea har varit lika bra kvalitetsmässigt.
GS och DelWest gör fina grejer.
Svarva och slipa till ventiler från blanks från Ferrea har jag gjort några gånger och det är ett jävla jobb.
När det är färdigt står man där med ventiler utan härdad topp eller knasterspår och ingen beläggning på tallriken.
Det går ju att beställa customventiler från Ferrea I färdigt mått,nog värt pengarna för att slippa jobbet.
/Christer


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor mar 07, 2019 6:06 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9412
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Nä det gjorde han inte, och du kanske missade att han tog inte så hårt på att jag svarade att jag inte kunde veta, vad är det för idé att tugga om det?
Du letar fajt där det inte finns nån.

_________________
///AMG
Sökes: V-force reedventil till kx500


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010