Snackade med en gubbe som sa att man kunde tvätta motorn invändigt genom att tappa ur oljan och hälla i en 50/50 blandning med diesel/bensin. Sedan skulle man låta motorn stå på tomgång ett tag och därefter tappa ur å fylla på med ny olja. Vad tror ni om denna behandlingen på skruttbilen? Risk för skador?
Hälsningar Mattias
Hälla diesel i oljan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Hälla diesel i oljan
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Det ända jag undrar är om dieseln smörjer glidlagren tillräckligt på tomgång för att dom inte ska få repor. Samma med kolvringarna i loppen. Vad händer när oljefilmen försvinner... Räcker dieseln? Men det löser ju olja och kox bra det är sanning.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
En bekant rengjorde med 50% 50% olja diesel blandning på en helt igen kleggad motor. Det funkade fin fint. Han körde motorn ett tag lät den stå körde igen. Bytte till 70/30 olja/diesel körde igen. Bytte till olja.
Den blev ren innuti och han har inte påvisat några skador. Detta var på en gammal Volvo 245á.
Den blev ren innuti och han har inte påvisat några skador. Detta var på en gammal Volvo 245á.
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana