En fråga om turbons utformning?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Macke F
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tis mar 02, 2004 9:43 pm

En fråga om turbons utformning?

Inlägg av Macke F »

Jag har sett att vissa turboagg har tvådelad "avgasingångsöppning" och andra bara en stor öppning. Vad är skillnaden och vilket är bäst?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Dubbla inlopp utnyttjar avgaspulserna effektivare, vilket ger snabbare spool-up och därmed laddtryck vid lägre varvtal, än en turbo med enkelt inlopp. Det här förutsätter att du byggt grenröret så att du får puls-split också..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Macke F
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: tis mar 02, 2004 9:43 pm

Inlägg av Macke F »

Jaha, hur mycket gör detta. Är det nått man absolut vill ha? Jag har ingen turbo och grenrör ännu så man kanske ska sattsa på ett två delat då?

tack
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

satsar du på en lite värre anlägning så ska du använda ett lastbils turbo de har också dubbla in lopp. läs mer i teori avdelningen på sävar turbo sidan.
Skriv svar