vilka kolvar?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
142t
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: tis mar 02, 2004 9:56 pm
Ort: trollhättan

vilka kolvar?

Inlägg av 142t »

hej. jag tänkte bygga en b 20 och trycka igenom en strombergare och topp med större förbränningsrum som är kompsänkt, k-kam, 2,5 tums avgas,saab 900 intercooler. men vad ska jag ha för kolvar? tacksam för tips!......siktar på ca 200hk.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Låter som ett billigt bygge.. org. kolvarna borde ju räcka till 200hk... om du inte skall vara lite mer seriös... vilka kolvar du skall använda beror ju på hur mkt. du vill lägga ner.. ska du köra med org.vev och stakar (antar att det är en b20 tidigare än -73), så har du ju 22mm kolvbult och smidda stakar. då passar ju bubbla-kolvarna... dom är smidda och teflonbelagda. dessa kostar inte mer än 510kr/st om du köper 90.5mm. saken med dessa är att komphöjden är 4.4mm lägre än org., vilket gör att du kommer få mkt. lägre komp. detta kan du ju kompensera med att plana både block och topp tills du får önskad komp. Du kan ju givetvis göra som många andra, köra med b21et kolvar, m-stakar och den nya veven, men detta känns onödigt om du inte skall köra med mer än 200hk. priset för allt borde inte bli mer än 3000kr för kolvar och packningar... Sen går det ju hålla på i evighet om man vill ha mer... nån som har andra åsikter??
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

glömde tillägga nackdelen med bubbla-kolvarna... det stora mellanrummet mellan kolvbultsfästena i kombination med dom klena kolvbultarna du får med, kan orsaka att kolven spricker... så om du nu ändå skaffar dessa kolvar, så använd b18-kolvbultar.
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

för det fösta är komp höjden 39.6mm istellet för 46 på volvon (6.4mm lägre). sen är kolvbults bekymret inte så allvaligt på 90.5mm kolvarna peter har tex alldrigt haft några problem med sina på BMW.
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

ok.. lite fel av mig... cepade till matten lite... fan va petiga vi är då...
kom på ett bättre alternativ än bubbla-kolvarna.. kg har fortfarande smidda kolvar med org. dim. och 22mm kolvbult.. 675kr/st om jag inte minns fel... jag beställde precis ett komplett motorrenoveringskit, som jag bytte ut org. kolvar och toppackning, så att jag fick smidda ks-kolvar och skärringspackning. + kamlager.. allt som allt gick det på 7800kr inkl.frakt.. detta till en b30, som är mer än 50% dyrare.. så räkna med ca 4500kr till en b20... det är ju inte farligt...
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Skriv svar