besiktningsfråga

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

besiktningsfråga

Inlägg av Åden »

Tjennare alla !

Jag har en fråga till er kunniga..

Jag har tänkt pilla upp min b20 till 200-250hk som ska sitta i en amazon.

Nu kommer frågan, hur f*n ska man göra när man ska besiktiga ?



Mvh./ Markus
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Läs den här tråden på TPC först:

Hur du kommer igenom SBP med bytt motor
http://forum.turboperformanceclub.com/v ... hp?t=21891

Om jag ska ge ett mer konstruktivt svar så måste du bygga om bilen till ombyggt fordon för att du ska kunna få ha den där effekten i chassit. Det är 15kW/100kg som gäller sedan 1/1-2004. Och det är en besiktningsman från SFRO som bestämmer om bromsar och chassi klarar det.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

Åååå...fan va mkt att läsa... :shock:

Och jag förstår inte så mkt.... för amazon har ju ingen turbo-modell... så hur ska jag göra då för att få igenom bilen ????

Hjälp mig som är inte är så kunnig.... :oops:



mvh./ Markus
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Eftersom din Amazon med 100% säkerhet är gjord före 1975 så har du mycket större frihet när du väljer vilken motor du stoppar i den.

Det enda avgaskrav som gäller för dig är:
Motorn måste ha sluten vevhusventilation och får max avge 4,5% CO på tomgång.

Det löser du enkelt genom att leda ut vevhusventilationen i en burk utanför motorn, med ett litet filter mot omvärlden. Och har du koll på motorn så har du under 4.5% CO-halt.

Eftersom din bil är äldre än 1971 antar jag så tror jag att du får öka effekten mer än 10% utan regbesiktning. Men du måste hur som helst regbesikta bilen med motorn, den kommer vara rätt så ändrad med 200-250 hk, och uppvisa bromspapper på motorn så att du inte överstiger maximalt rekommenderade effekt i en Amazon. Men det är inte säkert bromsar och sånt räcker till för det.. Jag tror inte det existera en lagligt registrerad Amazon med så mycket motor ifall den inte är registrerad som ombyggt fordon förstås.

Gustaf Ulander här på forumet kan mer om sånt här och jag har säkert sagt nåt fel.. :)
Men läs mer i tråden jag länkade till där, det mesta står där utom hur du bygger bilen.. 8)
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

man måste regbes om man ändrar mer än 10% på effekten och om jag minns rätt så får du ha 110 häst utan att byta bromsar eller något sådant, det är ju mycket möjligt att du kan bromsa en B20 turbo motor till under 110 häst utan laddtryck och visa upp, då är det alltså laglig med turbo sedan eftersom dom inte har nån koll på hur mycket du laddar, och med tillräckligt ladd får du ju 200-250 häst, i en 140 får man däremot ha 140 häst vilket gör det hela ännu lättare, i en 240 får man väll ha över 200 häst om jag minns rätt, sedan får man ha lite mer effekt om man uppgraderar med bättre bussningar och bromsar osv.. fråga på närmaste bes. ställe dom har exakta siffror!
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Hej

I Amazon kan vi förenkla det, som Mattias skriver behöver vi inte fundera på avgaskraven.

Då gäller att du får ha max 150 hk (om jag minns rätt) med skivor fram i Amazon - det är en generell gräns satt av Volvo. För att få ha 150 hk krävs ingen SFRO-besiktning och ingen reggning som ombyggt fordon, bara en vanlig regbesiktning på Bilprovningen. Du lär behöva intyg på att motorn inte ger mer än 150 hk och xxx Nm (jag minns inte gränsen för vrid nu). Det här är rätt väg att gå om du har tänkt bilen som ett budgetbygge och du är osäker på hur mycket du vill satsa.

Vill regga bilen ärligt med mer effekt, så måste du som sagt bygga om så mycket att bilen kan reggas som ombyggt fordon. Det kan till exempel vara att byta hela fram- och bakvagnen (typ fjäderben fram och 240-axel bak i fyrlänk), det kan vara att byta motor, låda, bakaxel och hela bromssystemet eller liknande större grejer.

Då kan man tillåta max 15kW/100kg tjänstevikt men det kräver att vi n(SFRO) anser att bilens hjulupphängningar och bromsar klarar effekten. Ska du ha 200-240 hk (vilket är ungefär max med tanke på vad en Amazon normalt sett väger) tycker jag att du bör ha bromssystem från 140/164/240 (minst), och bakaxel från 240. Dessutom bör du uppgradera hjulupphängningarna med bättre fjädrar och dämpare - gärna bussningar också. Den här vägen är vettig för mer seriösa byggen - räkna med att hela reggningen kostar runt 4500:-

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

Okej de har klarnat lite för mig nu..... Jag har för mig att jag läste någonstans att det var någon som hade en bromsbänk i BURTRÄSK ?!?!

Har jag drömt eller har någon annan också läst det :)

För då kanske man kan få papper på effekt...eller de kanske man måsste vara på en avancerad bänk för att de ska tillåtas..


Men tack alla för svaren, de uppskattas massor !!!

Mvh./ Markus
Användarvisningsbild
sandstrom
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 24, 2003 8:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av sandstrom »

Det finns en i tavelsjö... tures bil och trim... där kan man få papper på effekt och hjälp med att justera in... har inte varit där själv men dom verkar jävligt bra å ha å göra med.... vet inte priser men har för mej att det är rätt billigt...
Bild
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

Okej tackar.. :)
Skriv svar