b230fk 8v effektmål 500hk, Kamrem
b230fk 8v effektmål 500hk, Kamrem
Tjenare, behövs bredare kamrem för att plocka 500hk? finns 24mm kamremmar som dock är en kugg kortare. Löns det att lägga bredare Rem eller håller orginalremmen (19mm Bred)
Mvh Linus
Mvh Linus
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: b230fk 8v effektmål 500hk, Kamrem
vi har plockat 500+ med nästan helt original b230 motor. effekten och driftsäkerheten kommer med rätt kring utrustning och tuning.
se roger Berglunds bromsning i dyno avdelningen.
se roger Berglunds bromsning i dyno avdelningen.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: b230fk 8v effektmål 500hk, Kamrem
Så man behöver inte oroa sig att en ny orginalrem brister då? skulle vara smidit om man hittade en rem me 123 kuggar som var 24mm bred dock.
b230fk 8v effektmål 500hk, Kamrem
Det ska nog inte vara någon fara med orginal remmen , sålänge den är hel å fräsch ..
Sen finns det säkert någon bredare rem att hitta om man nu känner för det..
Sen finns det säkert någon bredare rem att hitta om man nu känner för det..
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: b230fk 8v effektmål 500hk, Kamrem
drevet på veven är de stora problemet på b230.. dom är skit..
men bredare kamrem är nödvändigt om du ska ha en vass kam.. 19mm remmen flexar rätt mycke på högre varv.
de finns 123kuggs 24mm rem
men bredare kamrem är nödvändigt om du ska ha en vass kam.. 19mm remmen flexar rätt mycke på högre varv.
de finns 123kuggs 24mm rem
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Re: b230fk 8v effektmål 500hk, Kamrem
Var köper jag denna rem?
Re: b230fk 8v effektmål 500hk, Kamrem
Jag har 504 hjulhästar och std 19mm kamrem. Inga som hälst problem...
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 570
- Blev medlem: tis nov 11, 2003 5:50 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
b230fk 8v effektmål 500hk, Kamrem
Behovet av bredare rem kommer ju med vassare kam och hårdare fjädrar.
Åker man i princip med orginalgrejerna lr något värre så funkar orginal bra.
/Ante
Åker man i princip med orginalgrejerna lr något värre så funkar orginal bra.
/Ante
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: b230fk 8v effektmål 500hk, Kamrem
Rasmus Annander skrev:drevet på veven är de stora problemet på b230.. dom är skit..
men bredare kamrem är nödvändigt om du ska ha en vass kam.. 19mm remmen flexar rätt mycke på högre varv.
de finns 123kuggs 24mm rem
B230 drevet på veven går sönder då man har monterat det fel eller övervarvat motorn till 9000+rpm.
hur har du sett att remen flexar?
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Rasmus Annander
- Forumsberoende
- Inlägg: 627
- Blev medlem: fre nov 24, 2006 8:58 pm
- Ort: Eksjö
- Kontakt:
Re: b230fk 8v effektmål 500hk, Kamrem
vet att highspeed säljer 123 remmar till volvo med rundkugg.. men är en std rem.. vet ej från vilken bil.
jag har då kört sönder 3 drev i folkrace.. men de var nog skit imellan eller nått skulle jag tro..
men bygger man en seriös maskin känns de skönare o ha ett drev som är stabilt =)..
när jag bromsade min bil utan kamrems kåpan med 19mm remm.. såg man den vita texten på remmen när man stod snett bakom bilen på vänster sidan .. den vred sig rejält mycke .. men har en rätt stygg kam i med.. ska köra med 24mm rem nu känns inge bra o veta att remmen vrider sig så mycke
jag har då kört sönder 3 drev i folkrace.. men de var nog skit imellan eller nått skulle jag tro..
men bygger man en seriös maskin känns de skönare o ha ett drev som är stabilt =)..
när jag bromsade min bil utan kamrems kåpan med 19mm remm.. såg man den vita texten på remmen när man stod snett bakom bilen på vänster sidan .. den vred sig rejält mycke .. men har en rätt stygg kam i med.. ska köra med 24mm rem nu känns inge bra o veta att remmen vrider sig så mycke
har köpt en Rallycross 242 kaross som ska göras iordning till supernationell 2400
Re: b230fk 8v effektmål 500hk, Kamrem
Jag har rundkugg och ståldrev på min. Funkar skitbra. Jag har aldrig sett att det flexat, borde väl knappast gå att se med blotta ögat...
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: b230fk 8v effektmål 500hk, Kamrem
Bredare kamrem är nog viktigare i en tex rallycrossmotor än i dragracing nu låter de här kanske sjukt men i rallycross är de grymt mycke nerväxlingar å motorbroms å de är oftast de som gör att kamremmen kuggar över , man kommer tex gärnet på en grussträcka på banan å så kuggar man ner å släpper upp kopplingen på grusen inför en tvärkurva å när man släppt upp då samtidigt som man bromsar hårt så är bakhjulen halvlåsta bak å så helt plötsligt kommer asfalt så bakhjulen får rejält med fäste å de blir en kraftig motorbroms så spänns kamremmen rejält å då riskerar de att kugga över eller slå av kryskilen på veven , orginaldrevet å dens kryskil är ju värdelösa tyvär och oavsett vilken rem man kör med så skulle jag hiva drevet i skrotbingen å köpa ett ståldrev som extra åtgärd , sen måste ju givetvis bulten på veven dras med rätt moment , satsar man dock på bredare rem så måste man ju byta drev på fördelaraxeln samt kamdrev plus att man måste ha ny remskiva på veven å flytta grejer som generator vattenpump servo mm mvh
Re: b230fk 8v effektmål 500hk, Kamrem
Jensa
Jag tror faktiskt att även om grejerna är monterade rätt å man kör med tex sparkcut /launch /boostcut så finns risken att man skrotar orginaldreven i alla fall.
De är i alla fall min uppfattning efter 2 skrotade orginal drev.
Jag tror faktiskt att även om grejerna är monterade rätt å man kör med tex sparkcut /launch /boostcut så finns risken att man skrotar orginaldreven i alla fall.
De är i alla fall min uppfattning efter 2 skrotade orginal drev.
Jens Hedlund.
Re: b230fk 8v effektmål 500hk, Kamrem
Hittade denna tråd då ja sökte efter information på forumet angående om jag skall köra på bredare rem å drev eller om std räcker.
Håller på att plocka ihop en B230FK med H-profil (resten nytt men std i blocket än så länge) och en 531 iordninggjord av Tommy Luhr, siktar i slutändan på att få ut nånstans runt 5-550 ur motorn.
Bilen kommer köras väldigt lite på gata och en del på bana.
Då jag nu ska köpa Kamdrev å rem så är frågan om jag måste ha den breda varianten eller om jag skall köra på standardstorleken?
Vad säger ni som har lite erfarenhet?
Håller på att plocka ihop en B230FK med H-profil (resten nytt men std i blocket än så länge) och en 531 iordninggjord av Tommy Luhr, siktar i slutändan på att få ut nånstans runt 5-550 ur motorn.
Bilen kommer köras väldigt lite på gata och en del på bana.
Då jag nu ska köpa Kamdrev å rem så är frågan om jag måste ha den breda varianten eller om jag skall köra på standardstorleken?
Vad säger ni som har lite erfarenhet?
Volvo Pv Turbo -57
Volvo 244 Turbo -81
Volvo 244 Turbo -81
Re: b230fk 8v effektmål 500hk, Kamrem
Vet ej hur detta fungerar i launch control osv. Men jag brukar smeta locktite på std kamdrev och folkraceshopen enklare hårda ventilfjädrar. Drar tills min 500nm starka mutterdragare inte orkar dra hårdare och låter den stå och hoppa 5-10 SEK till. Resten original på mina folkracebilar, jag använder mig mycket av "gasar allt som går på rakan, sen in mot kurvan, då kastar jag en lägre växel (2:an eller 1:an beroende på behov), och ställer mig på bromsen och fimpar kopplingen" och visst rusar motorn. Men aldrig haft problem med kamdrevet,
Sen bredare kamrem vs std kamrem, jag sku tro (OBS TRO, vet ej) att det behövs vid höga lyft (läs 14-16mm) på kamaxeln och högt fjädertryck och den körningen jag beskrev ovan men både hängslen och skärp känns ju härligt, men JAG kommer köra med limmat originaldrev och std kamrem i fortsättningen om jag inte kör nå extremare ventilmekanism i nån motor iaf
Sen bredare kamrem vs std kamrem, jag sku tro (OBS TRO, vet ej) att det behövs vid höga lyft (läs 14-16mm) på kamaxeln och högt fjädertryck och den körningen jag beskrev ovan men både hängslen och skärp känns ju härligt, men JAG kommer köra med limmat originaldrev och std kamrem i fortsättningen om jag inte kör nå extremare ventilmekanism i nån motor iaf
Kulan
V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88