Sida 1 av 1

Rakställd B230FK problem!

Postat: tor mar 18, 2004 6:33 pm
av Jimmy
Ska ha ner min B230FK-95 i amazonen, ska köra med B20ins oljepump och tråg! Trodde jag! Köpte en pump ifrån kg trimmning någon fullflödes till B20, Denna tog emot i veven!, så vi slipade lite på kanten(På oljepumpen) men det gick ändå inte!....Sen idag fick jag hem en original pump till B20 och den gick i också :cry: Ja då känns det tungt!
Hur har ni gjort som kör med Rakställda B230 Motorer?

Postat: tor mar 18, 2004 7:37 pm
av larsat
hmm ska ju funka, hur tog den emot veven? det går inte lägga nån slags distans?
det ska iaf inte vara några problem att sätta B20 pump/tråg på B21/23 motorerna, men det är ju kanske lite annorlunda gjutet block till b230, ärligt talat har jag inte hört nån med B20 tråg på 230 motorn, en gammal jobbarpolare hade en 230 motor i sin 140 men han körde me orginaltråg & kapade ur balken under motorn istället, trist när det klöddar hoppas det löser sig! :wink:

Postat: tor mar 18, 2004 7:39 pm
av Jimmy
larsat skrev:hmm ska ju funka, hur tog den emot veven? det går inte lägga nån slags distans?
det ska iaf inte vara några problem att sätta B20 pump/tråg på B21/23 motorerna, men det är ju kanske lite annorlunda gjutet block till b230, ärligt talat har jag inte hört nån med B20 tråg på 230 motorn, en gammal jobbarpolare hade en 230 motor i sin 140 men han körde me orginaltråg & kapade ur balken under motorn istället, trist när det klöddar hoppas det löser sig! :wink:
Testade att göra distansbrickor under oljepumpen men den går i ändå! fan så surt säger jag bara... :cry: Nån som har nån ide?

Postat: tor mar 18, 2004 9:12 pm
av Jimmy
Kollade i Bilsport nr 23, Han med Pv turbon kör ju rakställd B230 16V turbo!! Hur löste han detta problem? , någon som känner han?

Postat: fre mar 19, 2004 4:58 am
av larsat
vet ej vilken du menar men erssa här på forumet, me grön 142a håller på att bygga amazon me 16V turbo, vet inte om det är 230 block eller 23 men kolla me honom, måste ju gå att lösa!

Postat: fre mar 19, 2004 1:10 pm
av Jimmy
larsat skrev:vet ej vilken du menar men erssa här på forumet, me grön 142a håller på att bygga amazon me 16V turbo, vet inte om det är 230 block eller 23 men kolla me honom, måste ju gå att lösa!
Har kanske fått ordning på det med hjälp av Jonas Töreskog!! :D Återkommer med svar!

Re: Rakställd B230FK problem!

Postat: mån sep 03, 2018 6:55 pm
av pickis
det tar lite tid, men den som väntar .................

Re: Rakställd B230FK problem!

Postat: mån sep 03, 2018 7:22 pm
av mauser240
:D Det där måste nog vara årtiondets! Men usch vad gammal man börjar bli...

Re: Rakställd B230FK problem!

Postat: tis sep 04, 2018 1:22 pm
av Jens Gustavsson
om du skrollar ned tilbaka i tiden nått år här så hittar du bilder och text https://www.facebook.com/swedishracingmotors/

mvh jens

Re: Rakställd B230FK problem!

Postat: tis sep 04, 2018 6:11 pm
av Jens Gustavsson
klipper ut från facebook


så här kan ett fungerande tråg ut till en rakställd B230 med ombyggt B20 tråg och pump. röret är ett 8mm förlängt B230 med ett rör (12.6mm inv dim) som pressats och epoxy limats fast. pumpen är slipad lite närmast vevaxel motvikten. kom ihåg att olje stickans längd inte stämmer längre (korta den ca 20mm då blir max på stickan ungefär samma som på en B20 och ca 30mm under trågpackningen . extra skvalp plåtar har svetsas fast. bygg tid ca 7timmar. pris ca 2800kr+moms. mvh jens


Bild

Bild

Bild

Bild

Re: Rakställd B230FK problem!

Postat: tis sep 04, 2018 10:14 pm
av DreRacing@
testade själv med b20 pump (med spm stroker vev och stödgördel)
tog i veven som du säger.
slängde skiten och svetsade om en FK pump i stället

Re: Rakställd B230FK problem!

Postat: ons sep 05, 2018 6:23 am
av MatsN
Slipade ner pumpen lite och vred den så mycket som bultarna tillät och då går den fri med några mm.

Skickat från min SM-J510FN via Tapatalk