b20t
för att få ner kompet om du ska köra med turbo bör du gröpa ur förbränningsrummen eller eventuellt svarva av kolvarna men då måste du ju riva motorn och du får ingen klämspalt om du inte svarvar enbart i mitten men det är nog inte bra, satsa på en portad topp med större avgasventiler och kompsänkt isåfall?
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det passar, men du ska helst använda skärrimgs packning när bu kör med 92mm kolvar. Du behöver inte sänka kompan när du kör med B21et kolvarna, de sänker tilräckligt med gropen.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
vad får man för kompression med B21ET kolvar då? kollade upp det och fick till att gropen i kolven inte sänkte så mycket.. men det kanske räcker om man kör med A-topp?
8.7:1 kompression är det med A toppen vad jag vet men det är väll högre med E toppen, på B20B står det att det är 9,5:1 i komp, vad är skillnaden då eg förutom att det är olika kammar??
8.7:1 kompression är det med A toppen vad jag vet men det är väll högre med E toppen, på B20B står det att det är 9,5:1 i komp, vad är skillnaden då eg förutom att det är olika kammar??
Larsat: Det fanns flera olika orginalpackningar till B20 beroende på modell: 0,8 1,2 2,0mm. Finns även en Pentapackning som är 2,5mm.
B21ET kolvarna har en grop och kompen i en sådan är 7,5-1. B21A har oxå en grop, men där är kompen 8,5-1. B21E har plana kolvar likt B20 och har 9,3-1.
Kolvarna passar till dom senare B20 med 24mm kolvbult(8-bultat svänghjul) Men även till dom äldre om man brotschar upp lilländen.
B21ET kolvarna har en grop och kompen i en sådan är 7,5-1. B21A har oxå en grop, men där är kompen 8,5-1. B21E har plana kolvar likt B20 och har 9,3-1.
Kolvarna passar till dom senare B20 med 24mm kolvbult(8-bultat svänghjul) Men även till dom äldre om man brotschar upp lilländen.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag tror att gropen i ET kolven är 22cc. det blir en stor skillnad i komp.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
larsat har du inte mätt på den gamla typen av B21 A kolv.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/