b20t

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
142t
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: tis mar 02, 2004 9:56 pm
Ort: trollhättan

b20t

Inlägg av 142t »

hej har ett b20 block med b21t kolvar i på gång. passar b20 toppen med dom kolvarna, eller måste man modifiera förbränningsrummen?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

för att få ner kompet om du ska köra med turbo bör du gröpa ur förbränningsrummen eller eventuellt svarva av kolvarna men då måste du ju riva motorn och du får ingen klämspalt om du inte svarvar enbart i mitten men det är nog inte bra, satsa på en portad topp med större avgasventiler och kompsänkt isåfall?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det passar, men du ska helst använda skärrimgs packning när bu kör med 92mm kolvar. Du behöver inte sänka kompan när du kör med B21et kolvarna, de sänker tilräckligt med gropen.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vad får man för kompression med B21ET kolvar då? kollade upp det och fick till att gropen i kolven inte sänkte så mycket.. men det kanske räcker om man kör med A-topp?
8.7:1 kompression är det med A toppen vad jag vet men det är väll högre med E toppen, på B20B står det att det är 9,5:1 i komp, vad är skillnaden då eg förutom att det är olika kammar??
AndersW
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: ons jan 21, 2004 9:14 pm
Ort: Arboga
Kontakt:

Inlägg av AndersW »

KOlvarna från b21 är väl lägre också? Sitter och klurar på hur man bygger ihop en b20turbo på bästa vis. Passar mina b21et kolvar och vad måste man göra för att få ner dessa?
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Larsat: Det fanns flera olika orginalpackningar till B20 beroende på modell: 0,8 1,2 2,0mm. Finns även en Pentapackning som är 2,5mm.

B21ET kolvarna har en grop och kompen i en sådan är 7,5-1. B21A har oxå en grop, men där är kompen 8,5-1. B21E har plana kolvar likt B20 och har 9,3-1.
Kolvarna passar till dom senare B20 med 24mm kolvbult(8-bultat svänghjul) Men även till dom äldre om man brotschar upp lilländen.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok, vilken tjocklek är det till b20a och vilken tjocklek har skärringspackningen, jag tänkte kanske köra skärring iom att den inte är jättedyr men det kostar ju inte så mycke att o-ringa blocket heller.. :?
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

2,0mm på dom äldre B20 med 42-35 ventiler och 1,2mm på dom senare med 44-35(för att kompensera det något större cc i toppen antar jag)
B20B och E har 0,8mm. E-toppen är även något mer planad.
Skärkantpackning har jag aldrig behövt testa, så den vet jag inget om.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag tror att gropen i ET kolven är 22cc. det blir en stor skillnad i komp.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

mätte lite grovt på mina ET kolvar nu och det ligger nånstans omkring 10cc vet ej hur mycket det gör i komp dock
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

10,9cc skulle ge en sänkning från 8,5 till 7,5.

Edit: Dvs B21A:s grop + 10,9cc vilket borde innebära att det Jens skrev stämmer (22cc)
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ja hänger inte med alls nu.. är b21 kolvarna lägre kolvhöjd på än b20 eller vad? eftersom jag mätte hela gropen till omkring 8-12cc hur kan det då vara 22cc..... sedan så var det hur tjock b21a packningen är jag undrade, ja skrev fel :oops:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

larsat har du inte mätt på den gamla typen av B21 A kolv.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jo så kanske det är, det förklarar ju endel! :-D
Skriv svar