komp b20?
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
precis... så lite som 7.5 i kompförhållande behövs inte det minsta på en b20 om man ska ladda 1 kilo.. jag körde med 1mm avsvarvade originalkolvar samt lite gröpta förbränningsrum, (vet inte vad kompet låg på men så lite som 7.5 kan det aldrig varit) och laddade 1.5 bar med en vanlig t3 och kasst fungerande k-jetronic+6 kallstartventiler, det spikade ibland men det höll ihop fint. GIK ska man inte lyssna på när de predikar om vad man ska ha för kompförhållande eller speciellt vilka turboaggregat som funkar.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
komp
Gik är inte så mycke för B20 turbo Jag har då laddat 1kilo i en b20 med över 8,0 i komp utan Ic och vattteninsprutning och det funkar hur fin som helst.
/simon
/simon
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
GIK gillar inte B20 motorn! dom vill mest sälja dyra saker man inte har någon användning för.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: tis apr 13, 2004 6:05 pm
Nitrolarse:
http://www.dawesdevices.com/water.html
http://xpress.mine.nu/volvov2/public/se ... section=91
Lite läsning för dig.
http://www.dawesdevices.com/water.html
http://xpress.mine.nu/volvov2/public/se ... section=91
Lite läsning för dig.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: tis apr 13, 2004 6:05 pm
Det kan man väl säga, båda åstadkommer samma sak: Kyler laddluften.
Allt står beskrivet i länkarna.
Jag skulle ta en intercooler över vatteninsprutning för då vet jag att jag inte behöver göra annat än att montera den och se till att det är tätt. Vatteninsprutning behöver man ställa in och fippla med, det känns inte så kul att behöva lita på att det alltid fungerar när man laddar på lite, rätt vad det är så spikar man sönder motorn. På en race-bil kanske det är en ok risk, men på en bruksbil så är intercoolern överlägsen.
Allt står beskrivet i länkarna.
Jag skulle ta en intercooler över vatteninsprutning för då vet jag att jag inte behöver göra annat än att montera den och se till att det är tätt. Vatteninsprutning behöver man ställa in och fippla med, det känns inte så kul att behöva lita på att det alltid fungerar när man laddar på lite, rätt vad det är så spikar man sönder motorn. På en race-bil kanske det är en ok risk, men på en bruksbil så är intercoolern överlägsen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
mattias laddluft kyler framför allt luften innan den går in i motorn. vatten insprutning kyler mest förbräningen i motorn, de går att kombinera.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jo jag vet vet, ville bara generalisera för nitrolarse. Jag har tänkt lite på hur man skulle kombinera de två också men det känns som jag sa tidigare bara som ett onödigt steg om man inte ska köra race med motorn.
Jens Gustavsson skrev:mattias laddluft kyler framför allt luften innan den går in i motorn. vatten insprutning kyler mest förbräningen i motorn, de går att kombinera.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.