komp b20?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
142t
För mycket laddtryck
Inlägg: 124
Blev medlem: tis mar 02, 2004 9:56 pm
Ort: trollhättan

komp b20?

Inlägg av 142t »

hej. jag snackade med dom på gik turbo och dom sa att om man får ner kompet till 7,5 så kan man ladda 1kg på b20:n är det någon som vet vad kompet blir med gik:s turbo packning till b20?
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Den blir ca 8.0-1 med deras packning. (undrar om det inte är volvos Pentapackning 2,5mm?)

Hur mycket du kan ladda beror inte bara på kompressionsförhållandet.
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

precis... så lite som 7.5 i kompförhållande behövs inte det minsta på en b20 om man ska ladda 1 kilo.. jag körde med 1mm avsvarvade originalkolvar samt lite gröpta förbränningsrum, (vet inte vad kompet låg på men så lite som 7.5 kan det aldrig varit) och laddade 1.5 bar med en vanlig t3 och kasst fungerande k-jetronic+6 kallstartventiler, det spikade ibland men det höll ihop fint. GIK ska man inte lyssna på när de predikar om vad man ska ha för kompförhållande eller speciellt vilka turboaggregat som funkar.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

komp

Inlägg av Simon Jonsson »

Gik är inte så mycke för B20 turbo :) :) :) Jag har då laddat 1kilo i en b20 med över 8,0 i komp utan Ic och vattteninsprutning och det funkar hur fin som helst.

/simon
Bild
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

GIK gillar inte B20 motorn! dom vill mest sälja dyra saker man inte har någon användning för.
Nitrolarse
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis apr 13, 2004 6:05 pm

Inlägg av Nitrolarse »

vad menas med vatten insprutnig ??? när behövs de vid vilket hk antal :lol:
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Nitrolarse
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 51
Blev medlem: tis apr 13, 2004 6:05 pm

Inlägg av Nitrolarse »

tackar så mycket de var ricktigt intressant

men är det ett måste det funkar la i samma prinsip som intercooler eller
Bild
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Det kan man väl säga, båda åstadkommer samma sak: Kyler laddluften.
Allt står beskrivet i länkarna.
Jag skulle ta en intercooler över vatteninsprutning för då vet jag att jag inte behöver göra annat än att montera den och se till att det är tätt. Vatteninsprutning behöver man ställa in och fippla med, det känns inte så kul att behöva lita på att det alltid fungerar när man laddar på lite, rätt vad det är så spikar man sönder motorn. På en race-bil kanske det är en ok risk, men på en bruksbil så är intercoolern överlägsen.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

mattias laddluft kyler framför allt luften innan den går in i motorn. vatten insprutning kyler mest förbräningen i motorn, de går att kombinera.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jo jag vet vet, ville bara generalisera för nitrolarse. Jag har tänkt lite på hur man skulle kombinera de två också men det känns som jag sa tidigare bara som ett onödigt steg om man inte ska köra race med motorn.
Jens Gustavsson skrev:mattias laddluft kyler framför allt luften innan den går in i motorn. vatten insprutning kyler mest förbräningen i motorn, de går att kombinera.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar