V6:a från Omega
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 389
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
V6:a från Omega
V6:a från Omega
Har betstämmt mig för att kasta i en v6:a i mantan istället
Denna ska då turbokonverteras så vad jag har fattat så e veven från 3,0 bra o sen e topparna desamma
Tydligen insugen från 2,5 bättre men de blir ändå hemmabyggt
Hittade stakar o kolvar i tyskland för vettiga pengar i ok kvalitet
Någon som har nån input
Har ju inte jättekoll på dessa moderna motorer
Har dock fattat att saab kör typ samma med överladd
Men e de exakt samma block alltså me bultdelning mot låda osv?
Holden o cadillac ska även ha samma plattform men lär ju vara värre att hitta för vettiga pengar
Kom med ideer
__________________
Har betstämmt mig för att kasta i en v6:a i mantan istället
Denna ska då turbokonverteras så vad jag har fattat så e veven från 3,0 bra o sen e topparna desamma
Tydligen insugen från 2,5 bättre men de blir ändå hemmabyggt
Hittade stakar o kolvar i tyskland för vettiga pengar i ok kvalitet
Någon som har nån input
Har ju inte jättekoll på dessa moderna motorer
Har dock fattat att saab kör typ samma med överladd
Men e de exakt samma block alltså me bultdelning mot låda osv?
Holden o cadillac ska även ha samma plattform men lär ju vara värre att hitta för vettiga pengar
Kom med ideer
__________________
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Re: V6:a från Omega
Sett den här tråden? http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=63177
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 389
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: V6:a från Omega
Jepp tack
Men dom kommer ju inte fram till nått direkt tycker jag
Men dom kommer ju inte fram till nått direkt tycker jag
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Re: V6:a från Omega
Misse här på forumet har en 3.0 Omega stående. Kolla om han vill sälja den.
Re: V6:a från Omega
Jag har för mig att det inte är 60 grader mellan cylinderbankarna för att spara plats, detta kommer troligen ge bekymmer.
Varför denna motor?
Varför denna motor?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 389
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: V6:a från Omega
57 grader tror jag att det e tom
Vad skulle då vara problemet menar du?
För tight mellan cylindrarna?
Anledningen e att jag vill ha en opel motor
Har redan en rak 6:a men det börjar bli svårt att få tag i delar till dessa
Just v6:an finns ju som sagt till massa bilar o bör därför säkerställa reservdelar under en längre tid
Vad skulle då vara problemet menar du?
För tight mellan cylindrarna?
Anledningen e att jag vill ha en opel motor
Har redan en rak 6:a men det börjar bli svårt att få tag i delar till dessa
Just v6:an finns ju som sagt till massa bilar o bör därför säkerställa reservdelar under en längre tid
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: V6:a från Omega
Det är 54 grader mellan cylinderbankarna, motorn togs fram för att kunna sitta på både på längden och tvären.
Väldigt kompakt motor när man plockat av AC-pump och sånt.
Det finns separata spjäll att köpa från Jenvey http://www.jenvey.co.uk/home/throttle-b ... kit-ckvx06
Väldigt kompakt motor när man plockat av AC-pump och sånt.
Det finns separata spjäll att köpa från Jenvey http://www.jenvey.co.uk/home/throttle-b ... kit-ckvx06
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 389
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: V6:a från Omega
20papp ja dom hade ju inte varit fel men får se om jag kan använda mina redan kapade m5 spjällhus;)
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Re: V6:a från Omega
Jag tror utan att veta att en del sprut kan få svårt med tändningen då det är ojämnt antal grader mellan tdc pga. Denna vinkel.
Vad har du för effektmål?
Vad har du för effektmål?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 389
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: V6:a från Omega
400-500 för bana e de tänkt
Kommer att lägga en hel del pengar på stakar kolvar ventiler o fjädrar därav vill jag veta hur resten fungerar
Men tändvinkeln mpste väl bli jämn likt en v8:a ändå?
Dom kör ju 60-2 hjul om jag har förstått det rätt orginal
Kommer att lägga en hel del pengar på stakar kolvar ventiler o fjädrar därav vill jag veta hur resten fungerar
Men tändvinkeln mpste väl bli jämn likt en v8:a ändå?
Dom kör ju 60-2 hjul om jag har förstått det rätt orginal
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: V6:a från Omega
jag skulle också tro att motsvarande kolv är på ödp samtidigt, så ingen problem med tändingen
Re: V6:a från Omega
Det handlar ju inte om ödp var motorn nollar utan om hur vevaxeln ser ut. Har den separata vevtappar som är förskjutna så fungerar ju motorn som en vanlig 60gr V6 igen. Så har många biltillverkare löst det tidigare genom åren. Finns eg inte så många motorer som kör med odd-fire. Volvo PRV6 är en sådan motor (90gr V6) och chrysler har nån V6 med.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
- Ort: Jönköping
Re: V6:a från Omega
På de äldre modellerna X25XE och X30XE är det wastefire, de nyare Y26SE och Y32SE har tändkasetter. Vet inte om det är wastefire på dem också eller om det är sekventiellt.
Så vitt jag kan se i min Haynesmanual så är det separata vevtappar, så tändföljden blir väl som en 60 graders V6 då.
60-2 triggerhjul sitter i bakänden på veven, givaren sitter in i blocket vid oljefiltret.
Så vitt jag kan se i min Haynesmanual så är det separata vevtappar, så tändföljden blir väl som en 60 graders V6 då.
60-2 triggerhjul sitter i bakänden på veven, givaren sitter in i blocket vid oljefiltret.
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Opel Commodore 24V
Re: V6:a från Omega
Sant som du säger att de kör med wastefire så då bör det inte vsra några bekymmer.
Jag har själv en 90 graders maserati sexa och den tänder med ojämna intervall vilket har lösts med dubbla tändsystem.
Jag har själv en 90 graders maserati sexa och den tänder med ojämna intervall vilket har lösts med dubbla tändsystem.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 389
- Blev medlem: sön sep 30, 2007 9:27 pm
- Ort: Malmö
- Kontakt:
Re: V6:a från Omega
Någon som vet om det satt någon smidd vev i saab:s versioner av V6:orna?
Körde Opel Kadett GT/E 75:a med 2,5 TIC
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts
Bygger Opel Manta 3,0 TIC
https://www.facebook.com/groups/1439720 ... 3/?fref=ts