B20 båtmoter kylning.
B20 båtmoter kylning.
Tänkte höra mig för lite om förslag på ett irriterande problem med min B20, Jag har en B20 i min snipa som jag sötvattenkyler med helsystem och toppen är av bilmodell, dvs allt är sötvatten, saltvatten går bara genom värmeväxlaren och avgaskröken ut i avgaserna, fungerar riktigt bra, har en rätt stor plattvärmeväxlare så att bli av med värme är inget problem, saltvatten pumpas med ordinarie impellerpump och sötvattnet cirkulerar med bilvattenpump, kylvattnet till limpan tas ut bak på toppen och går genom limpan och in i lilla returen på bilvattenpumpen. Problemet är vid kallstart så får jag ruskigt högt utslag på temperaturmätaren, närmare 120 grader, men den kokar inte och när termostaten öppnar så sjunker temperaturen till stadiga 90 grader, givaren sitter bak på toppen och jag tror att det av någon anledning inte cirkulerar där före termostaten öppnar, genom limpan cirkulerar det bra från kallstart. Efter denna hjärtskärande temperatur höjning så sjunker som sagt temperaturen till 90 grader precis som termostaten är, motorn sitter som sagt i en snipa så timtal på full makaron är jobbigt, men när termostaten en gång öppnat så tål den hårt arbete utan att bli het, så problemet är inringat till första termostatöppning, ska jag plugga lilla röret under termostaten eller göra saltvattenkylnings modd på röret bak i toppen, då man borrar ett extra hål i "spridarröret" innanför frostpluggen bak på toppen? mycket text blev det, men ni som trimmar B20 borde väl också brottas med kylproblem och ha tips och trix.
Re: B20 båtmoter kylning.
Sett samma fenomen på flera båtar med Penta B230 i originalutförande. Kanske man kan borra en lämplig by-pass i termostaten?
//MartinL
Re: B20 båtmoter kylning.
provat det mesta i termostatväg, borra bypasshål, ta bort brickan som stänger röret vid öppen termostat, har som sagt en stor värmeväxlare så redan ett 6mm hål i termostaten gör att den inte orkar hålla arbetstemperatur (90 grader) men kallstartsfenomenet kvarstår även då, så av någon anledning så verkar vattnet inte cirkulera runt fyrans cylinder (där givaren sitter), min kylning av limpan sker med samma krets som går till värme elementet i en bil och har haft en tanke att det blir tvärtom nu, istället för att kylas i ett värme element så värms vattnet i avgaslimpan men det heta vattnet från limpan borde spolas rakt på termostaten före det går genom toppen, men det märkliga är att det fungerar när termostaten en gång öppnat , mätaren står spikrakt på 90 grader oavsett tomgångskörning eller "crusing" runt 2000-2200rpm eller någon våldskörning någon gång med wot några minuter. Kan det vara så enkelt att vattnet cirkulerar så mycket lättare genom avgaslimpan mot ett värme element så att någon turbulens förstörs bak i toppen spm gör att vattnet vid fyrans cylinder stangerar och börjar röra sig först när termostaten öppnar och det blir mera fart på cirkulationen?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: B20 båtmoter kylning.
Kompisen hade värmeproblem med sin saltvattenkylda B20 i deras båt. Topplocket var bytt till en "biltopp" och efter det började värmeproblemen.
Man skulle göra en modifiering: Ta bort fryspluggen i bakkant på toppen och borra ett hål ca 4 mm rakt in i änden på fördelningsröret där inne. Efter det gick den normalt temperaturmässigt!
/David
Man skulle göra en modifiering: Ta bort fryspluggen i bakkant på toppen och borra ett hål ca 4 mm rakt in i änden på fördelningsröret där inne. Efter det gick den normalt temperaturmässigt!
/David