Turbokonvertera Lh2.2
Turbokonvertera Lh2.2
Hej!
Sökt och googlat men hittar inga riktiga trådar om att turbomata lh2.2 (sugmotor original).
Alla trådar beskriver lh2.4 som mycket bättre(vilket jag också erfarat) men jag vill först och främst veta vad och vart lh2.2 begränsar sig.
Vill bara ha en liten knuff i bilen.
Original b230f, 87ans 740. Funkar 0.5 bar? Vålda soppatrycket?
Bredbandslambda ska införskaffas.
Sökt och googlat men hittar inga riktiga trådar om att turbomata lh2.2 (sugmotor original).
Alla trådar beskriver lh2.4 som mycket bättre(vilket jag också erfarat) men jag vill först och främst veta vad och vart lh2.2 begränsar sig.
Vill bara ha en liten knuff i bilen.
Original b230f, 87ans 740. Funkar 0.5 bar? Vålda soppatrycket?
Bredbandslambda ska införskaffas.
Re: Turbokonvertera Lh2.2
Jag har precis gjort det på lh 2.2 240. Inte helt original, kompsänkt och a-kam. bf 95.
Orginalspridarna räckte till ca 0,2 bar. Vi satte i 336 cc höghohm spridare så nu går den fett på alla varv, laddar 0,4 nu. Nästa att införskaffa är en turbobox eller en större 760 v6 lmm för att få ner bränsleförbrukningen och byta till mekanisk tändning.
Just tändningsbiten kan vara krånglig på 740 tror jag då den inte är justerbar?
Orginalspridarna räckte till ca 0,2 bar. Vi satte i 336 cc höghohm spridare så nu går den fett på alla varv, laddar 0,4 nu. Nästa att införskaffa är en turbobox eller en större 760 v6 lmm för att få ner bränsleförbrukningen och byta till mekanisk tändning.
Just tändningsbiten kan vara krånglig på 740 tror jag då den inte är justerbar?
Asch det lät mindre skojj... Turbobränsletrycksregulatorn(pust, långt ord) ska väl ligga på 3bar och original sugis ligger på 2.5. Vad skulle denna modden tänkas göra?
Fördelaren ska väl kunna vridas när den sitter i bakkant? Men det vissa menar är att den självjusterar tändningen... Nån får förklara det där
Hela grejen var ju att göra så lte som möjligt för minst pengar, men detta låter som att det kan bli krångligt
Fördelaren ska väl kunna vridas när den sitter i bakkant? Men det vissa menar är att den självjusterar tändningen... Nån får förklara det där

Hela grejen var ju att göra så lte som möjligt för minst pengar, men detta låter som att det kan bli krångligt

smilesante här på forumet har lh 2.2 turbobox liggandes
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
Jag turbokonverterade en 740 med lh2.2 för några vintrar sedan väldigt billigt och med gott resultat.
Oöppnad motor med ett slitet och sprucket garrett 15g aggregat, 3 st kallstartsspridare som startade vid 0.3 bar och klämd bränsletrycksregulator. Lossade fördelaren i bakkant och sänkte tändningen 10grader har jag för mig?
Laddade 0.7bar och den var bra mycket piggare än original.
Körde dessutom utan både intercooler och oljekylare.
Den motorn gick flera vänder på isen och skogen utan att rasa
Oöppnad motor med ett slitet och sprucket garrett 15g aggregat, 3 st kallstartsspridare som startade vid 0.3 bar och klämd bränsletrycksregulator. Lossade fördelaren i bakkant och sänkte tändningen 10grader har jag för mig?
Laddade 0.7bar och den var bra mycket piggare än original.
Körde dessutom utan både intercooler och oljekylare.
Den motorn gick flera vänder på isen och skogen utan att rasa

Carl Malmström
Volvo 142 B20 Turbo 380hk 477nm på naven.
Volvo 142 B20 Turbo 380hk 477nm på naven.
jaha. Jag trodde 740 triggade från svänghjulet
. Där ser man.
Problemet med sänkt tändning över hela registret kvarstår ju iaf. Motorn onödigt slö och törstig tills laddtrycket kommer.
Beror förstås på vad du skall ha bilen till också.

Problemet med sänkt tändning över hela registret kvarstår ju iaf. Motorn onödigt slö och törstig tills laddtrycket kommer.
Beror förstås på vad du skall ha bilen till också.
-
- För mycket laddtryck
Har konverterat en 240 med lh2.2 tillsammans med garagepolaren. Vi kastade bara dit grenrör och 13c turbo och en std ic och satte dit spridare från b234f (300cc@3bar). Laddade 0,5-0,6 med den setupen och den visade inga tendenser till spik och blev inte märkvärdigt dyrare att åka med. Annars kan man använda en progressiv btr för att rampa upp bränsletrycket under ladd så att den dricker normalt innan 100kpa.
Mvh
Mvh
Allra enklast måste ju vara att byta box till turbons, sätta i lite större spridare än turbons 300cc (t.ex 397cc från V40T4) samt tanka E85.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Intressant!
Då ska det gå att fula till iaf lite. Men jag vill först och främst undvika extraspridare och klämda btr:er. Till en början iaf.
Funderingarna går åt det som Pacman säger.
Men att hitta dom boxarna till lh 2.2 turbo verkar knappt finnas.
http://www.volvotips.com/index.php/740- ... ion-chart/
Enligt denna är det
0 280 000 591
och
0 280 000 541
Men det finns ju inte på bildelsbasen eller dylikt. Och smilesante har inte sett mitt pm än.
Då ska det gå att fula till iaf lite. Men jag vill först och främst undvika extraspridare och klämda btr:er. Till en början iaf.
Funderingarna går åt det som Pacman säger.
Men att hitta dom boxarna till lh 2.2 turbo verkar knappt finnas.
http://www.volvotips.com/index.php/740- ... ion-chart/
Enligt denna är det
0 280 000 591
och
0 280 000 541
Men det finns ju inte på bildelsbasen eller dylikt. Och smilesante har inte sett mitt pm än.
Ska säga till honom att titta in här. Han har även spridarna till den motorn, ja hela motorn egentligen.
Bygger Opel Kadett C Coupe.
Christ3r Lakkapää
Christ3r Lakkapää
Jag ska nog ha en sådan box med i mina gömmor nånstans. Kan kolla imorgon.
Grejen är ju att de inte har lösa chip utan har styrkoden integrerad på moderkortet. Ska man chippa dem måste man bygga på ett dotterkort med chipsockel. Det gäller alla LH2.2-boxar vilket betyder att även -544 och -554 boxarna till sugis funkar att uppgradera med dotterkort och sätta i ett turbochip.
Ska man bara köra med den original så är dock en turbobox enklast.
Grejen är ju att de inte har lösa chip utan har styrkoden integrerad på moderkortet. Ska man chippa dem måste man bygga på ett dotterkort med chipsockel. Det gäller alla LH2.2-boxar vilket betyder att även -544 och -554 boxarna till sugis funkar att uppgradera med dotterkort och sätta i ett turbochip.
Ska man bara köra med den original så är dock en turbobox enklast.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
I väntan på svar om någon har några styrboxar så roar jag mig och rota fram delar ur gömmorna

Kolla inte för noga på svetsarna... Industrisvetsen ville inte vara med
Kina gt30, adaptergrenrör i 42mm och en snäll A-kam.

Kolla inte för noga på svetsarna... Industrisvetsen ville inte vara med

Kina gt30, adaptergrenrör i 42mm och en snäll A-kam.
Hittade min -541 box och öppnade. Var nog längesen jag pysslade med de boxarna så BigAl får ha rätt där, det fanns chip att byta på det kortet, dock fastlödda.
Vet du vilket det är av dem, BigAl??
http://pacman.nu/bilder/541_box.jpg
Vet du vilket det är av dem, BigAl??
http://pacman.nu/bilder/541_box.jpg
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)