Turbokonvertera Lh2.2

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Re: Turbokonvertera Lh2.2

Inlägg av werd »

Hunnit montera en A-kam och UJ UJ UJ VA DEN GÅÅÅÅRR...nae ok, det blev väl inte någon större skillnad i karaktären :P Lite starkare, lite mer drag på högrre varv. Förväntar mig givetvis ingen effektökning eller helt omställd karaktär av en A-kam.
Nu är det typ bara turbon kvar... och går lite trögt på styrboxfronten för mig :/
The search continues..!
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Re: Turbokonvertera Lh2.2

Inlägg av werd »

Hmm...
Lite funderingar utöver lh 2.2 specifikt.

Det små rondellsladdarna blir bara max två varv. Känns som han minskar i hästkrafter och inte orkar slunga runt mer.
Tänkte att jag har nog för lite soppa så han kanske suger tort, men det var visst full tank :S
Funderingar på det?

...plus bakaxeln klapprar i låga hastigheter, som en orytmisk trummis som missar stenarna han slår på :P
Hoppas inte på bakaxelbyte efter bara kanske mindre än 10 varv sammanlagt i rondell -.-
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Turbokonvertera Lh2.2

Inlägg av »

Då det gäller styrboxen så har lillebrorsan haft en turbokonverterad 240 med lh 2,2 där pk tuning hade lött in ett turbochipp (heter S90 power på forumet) vi laddade ca 0,6 med portad topp professorkam 940 grenrör stor alu ic och en 15g turbo med bottnade turbospridare (gick snålt vid högre tryck) och den gick rätt ok provades senare med större lmm turbo och spridare men då sa tändningen som var org sugmotor ifrån.
En tändbox från en 460 turbo (tror det var de iaf) med inbyggd mappsensor införskaffades men provades aldrig då det blev ett ms 1v3 istället
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: Turbokonvertera Lh2.2

Inlägg av Wezzli »

dsimila skrev:jaha. Jag trodde 740 triggade från svänghjulet :doh: . Där ser man.
Problemet med sänkt tändning över hela registret kvarstår ju iaf. Motorn onödigt slö och törstig tills laddtrycket kommer.
Beror förstås på vad du skall ha bilen till också.
Nästan

Årsmodell 88A triggar i fördelaren och årsmodell 88B triggar på svänghjulet. Skillnaden mellan 88A och 88B är LH2.2 gentemot LH2.4. Precis som du skriver dock så justerar du hela tändregistret och dessutom sprutets tidpunkt för spridaröppning. Det har jag däremot ingen aning om hur det påverkar. Senare årsmodeller med svänghjulstrigger går ej justera tändningen via att vrida fördelaren, däremot kan man skifta två kablar i en kontakt för att få två grader extra tändning, men precis som på fördelarbaserad trigger så justerar den hela registret två grader.
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Re: Turbokonvertera Lh2.2

Inlägg av werd »

Har eventuellt några styrboxar på G.
Min fråga är då; Behövs spridarmotstånd? Är det samma ohmtal för styrboxarna? Oavsett turbo eller sugboxar?
Om jag får med spridare i styrboxköpet, behövs något mer göras eller är det bara plug n play?
Användarvisningsbild
Wezzli
Stjeit nemä
Inlägg: 750
Blev medlem: ons feb 22, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå/Piteå

Re: Turbokonvertera Lh2.2

Inlägg av Wezzli »

Skillnaden är mellan 940 och 240 tror jag

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Man vet aldrig, före man vet

Niklas Westerlund
Pitebo i Skellefteå
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Re: Turbokonvertera Lh2.2

Inlägg av werd »

Hmm så det är bara plug n play... Kan någon bekräfta detta?
Och även, ÄR det skillnad som jag fått för mig på sug BTR och t.ex. 940is turbo BTR? Fått för mig något om 2.5bar mot 3bar...

Väntar fortfarande på svar efter två påminnelser från Smilesante, men den som väntar på någe gott...!
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Turbokonvertera Lh2.2

Inlägg av dsimila »

Jag missade också det där med bränsletrycket. 240:in som jag skruvat på går ganska rent och fint nu då btr byttes mot en 3 bars från lh 2.4.

Recept:
b230f lagom kompsänkt, tb03 turbo, 3 tum inner dia lmm, mazda b2600 högohm 336cc spridare, 0,55 bar.
B230a fördelare med borttagna fjädrar och dubbelverkande vacumklocka(från audi k-jet 5:a) kopplad till turbon minskar förtändningen då laddet kommer. Original datortändsystem och sugbränslebox i övrigt.
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Re: Turbokonvertera Lh2.2

Inlägg av werd »

Dsimila: Införskaffade också en 3bars btr som ligger i godislådan i väntan på resten av bitarna som saknas :)
Trevligt recept, filma gärna en åktur! :)

Men gott folk, efter lite om och men finns en box jag inte hämtat än smilesante. En 541(om jag inte missminner mig).
Hur vet jag om jag behöver hög eller låg ohm spridare? Hur vet jag vad boxen ska ha?
Nån får bekräfta det Wezzli skrev.
Om jag har spridare och bränslebox från samma bil, då behöver jag inte bry mig om motstånd osv, eller??
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Turbokonvertera Lh2.2

Inlägg av MVA-Productions »

Vill inte alla lh boxar ha högohm? Dom enda spridarna som är lågohm är ju turbospridarna från 7-940 och där används ju spridarmotstånd så du lär använda spridarmotstånd även till dina lh2.2 boxar. Eller fixa högohms spridare med lämpligt flöde!

Mvh
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Re: Turbokonvertera Lh2.2

Inlägg av werd »

Ah ok. Så om jag använder en turbobox till 2.2 och köra original spridare(eller andra högohmiga spridare) behövs inget motstånd, eller tänker jag fel?
Användarvisningsbild
vebotrimmarn
Forumsberoende
Inlägg: 776
Blev medlem: mån dec 12, 2011 11:44 am
Ort: lycksele, norrbyberg

Re: Turbokonvertera Lh2.2

Inlägg av vebotrimmarn »

rätt tänkt.
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Re: Turbokonvertera Lh2.2

Inlägg av werd »

Slänger in en liten fråga om tomgångsmotorn. Ska jag koppla den som den redan sitter, alltså före och efter spjället eller Insug - tomgångsm. - Turbons inlopp?
Eller annat vis?
Ska köra med trycksatt LMM.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Turbokonvertera Lh2.2

Inlägg av The »

Som den sitter. Dess enda uppgift är att justera mängden luft som går förbi spjället
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
werd
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor mar 20, 2008 4:48 pm
Ort: Kumla

Re: Turbokonvertera Lh2.2

Inlägg av werd »

Så det skulle gå att ha den öppen med ett litet sött filter?
Tackar för svar!!
Skriv svar