bränslesystem 500hk

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
tomti
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis sep 02, 2008 5:53 pm

Re: bränslesystem 500hk

Inlägg av tomti »

Lövet98 skrev:
tomti skrev:aha okej,

Hade tänkt ha en catchtank , säg då jag har wallbro i tanken, behöver jag ha nån pump efter catchen som matar tex 1 044?

eller behöver jag bara pump efter catchtanken om jag kör med klen pump i tanken som matar?

wallbro i tanken , då räcker de endast me den pumpen?

klen pump tank -> x2 044 efter catchen?
De räcker med pumpen du har i tanken för att mata catchtanken och sen kör du bara en 044 som matar från catchen. en 044 räcker gott å väl för dina 500hk. Annars kan du köpa denna pump så behöver du inte oroa dig för om pumpen räcker :roll: :

http://server.pure-pf.com/webshop2/inde ... &id_lang=7
"De räcker med pumpen du har i tanken för att mata catchtanken och sen kör du bara en 044 som matar från catchen " Syftar du på orginal pumpen i tanken där ?
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: bränslesystem 500hk

Inlägg av Lövet98 »

Ja exakt om du har org pumpen kvar i tanken räcker de. Behövs ingen extrem soppapump för att mata catchtanken
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: bränslesystem 500hk

Inlägg av mekluuba »

Med AN6 ca 9mm invändigt får du inga stora tryckfall på vägen tillbaka från BTR (Bränsletrycksregulatior) om du inte sätter dit kopplingar med strypningar, många 90-gradare osv. på vägen till catchtanken. Det är även viktigt att ledningen från catchtanken är större än den till catchtanken för att försäkra sig om att inte bygga tryck i tanken.

Eftersom de flesta BTRer är mekaniska så arbetar de mot relativt tryck, alltså skillnaden mellan in och ut på regulatorn. Får du då för mycket tryckfall över returen så läggs trycket på returen också till på trycket på matningen.

Kör du eftermarknadssprut då vill du dessutom ha en vacumslang inkopplad till din BTR från insuget som gör att om du ökar laddtrycket t.ex. 1 Bar så ökar bränsletrycket 1 Bar.(Linjär BTR) Detta gör att trycket över spridarna alltid är desamma vilket gör att spridarna alltid ger samma mängd bränsle vid en specifik öppningstid oavsett laddtryck. (= enkelt att mappa)

Enklast är att mäta trycket efter din BTR och försäkra dig om att det är väldigt lågt. (Jag skulle säga max 0,15 Bar)
Om så är fallet så kommer du slippa konstiga fenomen vid mappning i framtiden.

Pumpar före catchtank har inget att göra med pumpar efter catchtank. Catchtanken skall bara hålla bränslet och se till att pumpen mot motorn alltid har bränsle, catchtanken skall inte ha något tryck.
En pump som pumpar mot lågt eller inget tryck som man har i catchtank ger högt flöde medans en pump som pumpar mot högt tryck (t.ex. 3,8 Bar bränsletryck + 2 Bar extra bränsletryck vid 2 Bars laddtryck) behöver bättre prestanda för att leverera samma flöde. Detta syns tydligt i ett pumpdiagram och fungerar ungefär likadant för alla bränslepumpar. Ju högre tryck desto mindre flöde.

Lycka till!
tomti
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis sep 02, 2008 5:53 pm

Re: bränslesystem 500hk

Inlägg av tomti »

detta hjälpte tack för era svar
robert_j
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 84
Blev medlem: tis dec 31, 2013 8:14 pm

Re: bränslesystem 500hk

Inlägg av robert_j »

Köp en walbro 450 till tanken.
Kör så på min 940 med orginal sopaslangar, 411whp på E85
tomti
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis sep 02, 2008 5:53 pm

Re: bränslesystem 500hk

Inlägg av tomti »

uppar en gammal tråd lite, då projektet stått still länge.

som det ser ut nu har jag:

1 Gss 340 255l/h i tanken som matar catchtanken (2L)
1 Turbobanditen pump som matar från catchtanken.

Kör an8 ptfe slangar som matar, an6 ptfe retur slangar.

Detta borde väl räcka bra?

Mellan tanken och catchtanken tänkte jag köra med gummislangar som går att fästa med slangklämmor, nån som vet var de finns å köpa som tål e85?

Räcker det med 1 bränslefilter efter sista pumpen?
Användarvisningsbild
mekluuba
För mycket laddtryck
Inlägg: 233
Blev medlem: ons apr 17, 2013 11:03 am
Ort: Göteborg

Re: bränslesystem 500hk

Inlägg av mekluuba »

Slangarna lär utan problem klara 500 hk E85.

Jag köpte slang från tillverkaren "Trelleborg" på OKQ8. Den är godkänd för E85.

Pumparna klarar att pumpa lite skräp. Filtret skall skydda spridarna så ett filter efter pumpen räcker.

Ett tips är att koppla förbi fuel-railen och pumpa några minuter första gången för att spola slangar och kopplingar med filtrerad soppa innan du kopplar på railen och spridarna. Då får du bort ev skräp som kommit in under byggandet.
tomti
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis sep 02, 2008 5:53 pm

Re: bränslesystem 500hk

Inlägg av tomti »

kanon tack
tomti
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: tis sep 02, 2008 5:53 pm

Re: bränslesystem 500hk

Inlägg av tomti »

Hur långt borde pumparna räcka?
Skriv svar