Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och 8v

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 11:48 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Fredde Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 203
Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av Fredde Johansson »

Mulle Elmeck :)
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

inläggen sitter där för att man ska kunna öka radien ut från avgasventil å kunna vinka den lite mer...
dem flöddar rätt bra topparna även om jag inte minns siffrorna exakt nu...
om jag inte minns helt galet så flödar avgas 105 vid 12.5 i lyft, med 38mm va? jag vet själv inte vad dem siffrorna innebär men har nått minnne av att musen prata nått om det...
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Nu är inte jag någon expert på flöden etc. men jag tror att även om det flödar bra i bänken så måste väl kanalen kunna bli för trång i verkligheten?

Vad jag menar är att en omvinklad kanal som flödar bättre i bänken, men är trängre än en "normalt" portad kanal måste väl ändå kunna bli en flaskhals, då den andra kanalen säkert "fylls upp" mer vid det höga tryck som blir när avgasventilen öppnar.

Eller är jag fel ute?
Lite kommentarer på det av de mer erfarna vore kul :wink:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

j björk skrev:Nu är inte jag någon expert på flöden etc. men jag tror att även om det flödar bra i bänken så måste väl kanalen kunna bli för trång i verkligheten?

Vad jag menar är att en omvinklad kanal som flödar bättre i bänken, men är trängre än en "normalt" portad kanal måste väl ändå kunna bli en flaskhals, då den andra kanalen säkert "fylls upp" mer vid det höga tryck som blir när avgasventilen öppnar.

Eller är jag fel ute?
Lite kommentarer på det av de mer erfarna vore kul :wink:
du har nog ganska rätt.

det behövs ca lika stor kanal som ventil, har man mycket mindre än det så lurar man sig skälv då gashastigheten blir för hög, obs lika fel kan det bli om man har för låg hastighet.
Öhman
För mycket laddtryck
Inlägg: 191
Blev medlem: tis jan 03, 2006 12:38 pm
Kontakt:

Inlägg av Öhman »

Finns Markus Sundsten´s 8v motor kvar?
Eller vilken är 8v motorn med mest effekt som sitter ihop idag?
Har iallafall fått ut 660hk i min 8v maskin..
Mvh/Öhman
Kör/Äger:
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Amazon67 »

Dannelator skrev:inga flödessiffror på toppen innan du porta om den?
¨

Jo jag ska ha en lapp med alla värden någonstans, ska leta reda på alla fakta och lägga ut här.
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Inlägg av Tjernell »

Inte hittat nån info ?
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Amazon67 »

Tjernell skrev:Inte hittat nån info ?
Inte letat... håller på att bygga ihop motorn inför Gatebil och tog lite semester i helgen och åkte till Göteborg.... Finns inte tid! Men det kommer bilder och info.

MVH PELLE//
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Lyfter en gammal tråd.
Rekordet på en B230 8v är numera 1307whp

https://www.youtube.com/watch?v=BknG6yT7cho


//Rickard

.
Jonas Enderlein
För mycket laddtryck
Inlägg: 246
Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm

Re: Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och

Inlägg av Jonas Enderlein »

Härre djävlar va den gick! såg den på you tube strippen.
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och

Inlägg av johan johansson »

lite coolt att laddtrycket dubblats och effekten ökat med en 8-900 hp på 10år.

Från 600då till 14-1500 nu
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Roger Berglund
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1860
Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och

Inlägg av Roger Berglund »

en dum fråga.. vad räknas som volvo motor?.

jag personligen tycker inte att ett eftermarknads motorblock är något "volvo orginal" det samma gäller med billet block och topp..

utan vad är ett vanligt b230 med betong i sig och portad 8v topp. vad är rekordet då?.
dvs 2.3 liter och 8v.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Användarvisningsbild
TurboRickard
För mycket laddtryck
Inlägg: 285
Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Ort: Kvidinge Skåne

Re: Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och

Inlägg av TurboRickard »

Hej.

Jo det är ett eftermarknadsblock jag kör med då det blir för dyrt att skotta motorer på löpande band.
Men alla mått är som på ett B230 förutom att det är tjockare foder och 15mm högre i deckplan än ett std block.
Sen är det gjutet i en mycket starkare legering än Volvo använde.
Toppen jag har är en vanlig 531 som Erland portat till mig.


Men min tidigare motor var med ett betongat B23 block och samma topp som jag har idag, på den plockade jag 1050hk & 1040Nm
https://www.youtube.com/watch?v=8BTrfVTF-eI


//Rickard
Skriv svar