Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och 8v

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

caterpillar skrev:var det inte en typ som plokkade ur b21 1151hk?? da brøts veven av eller?? var det bare skoyprat :wink:
det var en 16v
Användarvisningsbild
TurboToffi
För mycket laddtryck
Inlägg: 167
Blev medlem: tis jul 19, 2005 3:27 pm
Ort: Kållby/Finland

Inlägg av TurboToffi »

Från det ena till det andra... Norrback har sålt Sundstens grejer vidare...
Glädjen börjar vid 1 bar ....... och det roliga vid 2
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

hur går det med din bromsning då; några intresanta sifror eller data?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det här var ju en ny grymm maskin också :lol: vet dock inget mer om bilen?


Kort om BAMBAM 2:

Motor: B23 på 2,3 liter med turbo.

Effekt: 485 hk vid 6500 varv/minut.

Vridmoment: 500 Nm vid 5000 varv/minut.



som jag förstod det var det på bakaxeln via automat (+ ca 25% till i motorn)

tid låga 6 sec på 201m




http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9124


Bild
Senast redigerad av Jens Gustavsson den mån jul 03, 2006 8:45 am, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Dalmasen
För mycket laddtryck
Inlägg: 366
Blev medlem: tor okt 28, 2004 3:19 pm
Ort: Ludvika Dalarna

Inlägg av Dalmasen »

Citat "PowerMagazine": 450 hästkrafter i en 2 liters Volvomotor med bensin som drivmedel är en uppgift ,som man SKA vara tveksam över.Motsvarande effektivitet skulle tex innebära 1575 hästkrafter ur en 7 liters V8 motor.
Användarvisningsbild
Lindqvist Racing
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: mån nov 15, 2004 8:43 pm
Ort: Ronneby

Inlägg av Lindqvist Racing »

Den kallas "Bam Bam 2" och körs av Thomas Almqvist. Han körde dragracing i sin ungdom, och fick ett "återfall" för några år sen, då han byggde "Bamazonen". Den var med ett par reportage i Wheels då den byggdes. Tror den fortfarande har en 2,5 l B23 sugmotor.
Hans son Björn övertog den när han byggt sin nya skapelse, som har turbomotor. Såg att han körde 6,2 tider (201 m) i Malmö. Bamazonen körde 7,4 . Båda kör bracket.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6036
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Eftersom Amazon67 inte verkar vara här och skriva så klistrar jag in hans inlägg från zatzy:
amazon67 skrev:Till att börja med så vart jag väldigt besviken ska jag väl säga!


Det blev 441Hk & 580Nm.

Jag vet vad som är felet så, Jag ska känna på bilen nu i sommar för att se om jag är nöjd eller inte. Så antingen så är jag nöjd eller så kommer jag att lägga på ett 16v lock i vinter! Vridet är ju helt ok men jag hade ju hoppats på 100-150 hk till men nu vart det inte det och jag får väl vara nöjd med det jag har helt enkelt..... 580Nm är väl inte helt skit i och för sig!

Jag har ju inte haft så högflygande planer på bra tider på strippen eller något sånt iofs utan jag har väl mer velat ha en stark gatbil som jag kan åka och sladda lite med och det ska de väl räcka till...

Sedan så får man väl säga att det är väl ganska bra gjort av motorn att prestera så pass mycket effekt med orginal ventiler och så..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det krävs rätt kam, topp, turbo och grenrör för att få över 450hk med 8v , inte kanske superdyra grejor men rätt grejor som lirar ihop (men kan inte skylla på att 8v toppen är kass)


jag hjälper gärna till med tips om hur du kommer över 500hk men det är svårt när allt är hemligt :lol:
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Amazon67 »

Jens Gustavsson skrev:det krävs rätt kam, topp, turbo och grenrör för att få över 450hk med 8v , inte kanske superdyra grejor men rätt grejor som lirar ihop (men kan inte skylla på att 8v toppen är kass)


jag hjälper gärna till med tips om hur du kommer över 500hk men det är svårt när allt är hemligt :lol:
Så Jens nu är allt klart men nya grejer och det var inte speciellt svårt att komma över 500hk kan jag säga bara man vände sig till rätt person denna gång vände jag mig till Frasse i Vadstena!

Mitt tidigare val av topptrimmare var helt fel kan man säga! Jag kommer inte rekomendera denna person någonsin mer till någon!

Jag har nu gjort en HELT vanlig portning på avgas och insug inget hokus pokus! Tog bort iläggen i toppen som Musen lagt i på avgassidan, som för övrigt släppte ochramlade ner i grenröret och vidare ner i mitt billiga GT35/40R agg.......

Det jag ändrar är allså jag har bytt till en Enem K15 kam, Tagit bort musens ilägg och gjort en vanlig portning!

Bilen går MYCKET bättre över hela registret, bättre spolup och mycket mycket starkare motor på mindre laddtryck!

Nu återstår bara riktig mappning igen för att se hur den svarar på rikligt med laddtryck! men vi har provat uppe runt 1,9 på gata men det är lite otäckt så det får väl bli att fortsätta i bänken i vinter, då med ett riktigt traktoragg för det jag har nu är som sagt bara soppor av tack vare Musens ilägg!

Jag ska försöka få tag på mitt kam kort och en del bilder Jens då inget är hämligt längre! det är snarare så att jag vill lägga ut bilder på allt så att folk får se hur man absolut inte ska göra med en 8V Volvo topp!

För övrigt så har alla i min närvaro haft problem med Musens toppar och längder på rör och kammar i min närvaro, vet ingen som fått sakerna att funka i min närvaro som han byggt sina "Speciallösningar" till.

MVH PELLE//
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det låter intresant, lägg upp dina gamla och nya data i en ny tråd på avanserade delen så kan vi snacka igenom det hela i detalj.

det blir kul att höra vad du får ut vid nästa bromsning av den nya motorn :thumbright:
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

har du några upmätta siffror på vilket avgasmotryck du hade när du körde med musens grejjor??

jag har följt musens råd i byggandet av 4 motorer nu, å det har funkat klockrent´, inga problem alls faktiskt,..

OCH det är ju knappast nått nytt under solen att en topp med bra flöde å vass kam med en del överlapp kräver en turbo som ger lågt avgasmotryck.. :roll:
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

Amazon67 skrev:För övrigt så har alla i min närvaro haft problem med Musens toppar och längder på rör och kammar i min närvaro, vet ingen som fått sakerna att funka i min närvaro som han byggt sina "Speciallösningar" till.
Då är väll min topp ett undantag då? Ja fick ut 497whp vid 1.95bar med hans portning. O den effekten är de inte många som nått med en ca18det motor på 1.85l.

Satte även europa rekordet med 200sx s13 ca18det på 11.26s@ 202kmh på 1.6bar ladd när den va mappad för 1.95 (497whp).

Så jag är mer än nöjd kan man säga. Rekomenderar han starkt och tror de finns en anledning till varför din topp inte funka som förväntat.
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Amazon67 »

Mobne skrev:
Amazon67 skrev:För övrigt så har alla i min närvaro haft problem med Musens toppar och längder på rör och kammar i min närvaro, vet ingen som fått sakerna att funka i min närvaro som han byggt sina "Speciallösningar" till.
Då är väll min topp ett undantag då? Ja fick ut 497whp vid 1.95bar med hans portning. O den effekten är de inte många som nått med en ca18det motor på 1.85l.

Satte även europa rekordet med 200sx s13 ca18det på 11.26s@ 202kmh på 1.6bar ladd när den va mappad för 1.95 (497whp).

Så jag är mer än nöjd kan man säga. Rekomenderar han starkt och tror de finns en anledning till varför din topp inte funka som förväntat.
Nä du är inget undantag, du är inte i min närvaro.... Och min topp byggdes för övrigt för typ tre år sedan så han kanska har ändrat sina teorier.... Eller har han byggt igen dina avgaskanalen med 2/5 delar med? Skit samma jag och alla som vart med och bromsat motorn är helt övertygade om att felet låg i toppen då det är det enda jag ändrat.... Men som sagt du får ju tycka vad du vill och jag kan inte förstå hur helt utan någon som helst insikt.... kan tro att det är någon annan anledning att min motor inte funkat som den skulle... du kanske har hört musens syn på det hela?

PS: Musen va ju med att konstuera och godkännde allt jag byggt grenrör insug etc etc etc! men men det är nog som du säger du verkar vara väl informerad!

MVH PELLE//
Senast redigerad av Amazon67 den mån aug 20, 2007 10:30 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Amazon67 »

knotan skrev:har du några upmätta siffror på vilket avgasmotryck du hade när du körde med musens grejjor??

jag har följt musens råd i byggandet av 4 motorer nu, å det har funkat klockrent´, inga problem alls faktiskt,..

OCH det är ju knappast nått nytt under solen att en topp med bra flöde å vass kam med en del överlapp kräver en turbo som ger lågt avgasmotryck.. :roll:
Kul att det funkar för dig! Jag ska kolla upp motrycket så återkommer jag! men som jag kommer ihåg så fanns det inte något motryck alls att tala om vid bromsningen i grenrör eller turbo.... Men jag ska kolla upp det.

MVH PELLE//
Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm

Inlägg av Dannelator »

inga flödessiffror på toppen innan du porta om den?
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
Skriv svar