Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och 8v

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och 8v

Inlägg av Amazon67 »

Jo jag undrar lite över vad folk brukar klämma ur sina B230 med 8v toppar?

Jag ska bromsa nu på onsdag så det är ju lite kul att se vad andra plockar ur.

Så om ni vill så är det bara att fylla på med bromssiffror. Det gäller endast 8v allså.

MVH PELLE//
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och

Inlägg av Jens Gustavsson »

rekordet har markus sundsten med 850hk/2.6 bar

norrback har nog mer info (äger toppen mm nu)!


film på den motorn bilen! http://media.savarturbo.se/mats/kolfiberamazon.avi

vad har du själv för grejor i motorn och turbosystem, bränsle mm, mål?
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och

Inlägg av Amazon67 »

Dra åt he....te det var som satan!
Vad är mer vanligt då?
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och

Inlägg av Amazon67 »

Jens Gustavsson skrev:vad har du själv för grejor i motorn och turbosystem, bränsle mm, mål?
Oj ja du jag vet faktiskt inte vad jag vill uppnå utan vi får väl se vad som bottnar i motorn helt enkelt! men rätt sida av 500hk vore väl kalas!

Här är min spec.

MOTOR:

Block: B230FT O-ringat Oljekylning på kolvar.
Kolvar: Venolia 0,30 övardim Från "Parner"
Vevstakar Kulpenade H profilstakar från "Parner".
Topplock: Volvo 531, bearbetad hos Ulf "Musen" i Åtvidaberg
www.topptrim.se, Flödar duktigt. 390hk vid 1bar.
Kam. Slipad från råämne med mörkade värden......

Styrsystem: Vems, Instalerat och mappat av Emil på www.linkopingsmotorsport.se

Tändning: MSD Dis4
Turbo: GT35/40R 600/650 Hk Snigel.
Spridare: Hi flow Bosch 998 cc låg omiga.
Flexslang:3"
Dump: Greddy Type S
Wastegate: Tial 38mm
Iveco Intercooler.
Egenbyggt plenum/spridarhållare i samverkan med "Tracherboy" och www.pipe-arts.com
Egenbyggt Grenrör i samverkan med www.pipe-arts.com, www.Hackeracing.se


TRANSMISON:

Växellåda: Nyrenoverad BMW M3 Dogleg 1:1 på femman.
Tryckplatta: Audi Sport, BMW 4-pucks sinter
Bakaxel: 1031/Diff/4:10 utväxling.


CHASSI:

Fälgar: S80 16".
Däck: Kumo MX gata och M/T sliks för stripp.
Bromsar: V70N fram, 240 bak.
Pedalställ: Willwood + Bromsvåg.
Racingbelägg.
Sellholmsfjädrar.
Bilstein Dämpare.
Ställbara fyrlinkstag bak med uniballs.

INVÄNDIGT:

Tidsenlig sportstol.
Sportratt.
Egenbyggd mätartavla.
MPS Dachlogger.

HEMSIDOR MED FILMER/BILDER.

http://web.comhem.se/~u70417738/
http://www.straffe.nu/old/pelle.html
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

topp, kam, turbo, grenrör, motorstyrning blir avgörande faktorer över 450hk!

får man fråga varför kammen är hemligt? skulle kuna förstå varför om du hadde över 850hk som mål, men :?

sen hur stor är turbon? (vad försäljaren säger den räcker till säger inte mycke :wink: )
JK
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 78
Blev medlem: lör sep 17, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av JK »

Bör vare en sådan här turbo?
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=GRT
Vilket avgashus har du?

Hmm, 4,10 i 1031 bakaxel, köpt utväxlingen ny?
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Amazon67 »

Jens Gustavsson skrev:topp, kam, turbo, grenrör, motorstyrning blir avgörande faktorer över 450hk!

får man fråga varför kammen är hemligt? skulle kuna förstå varför om du hadde över 850hk som mål, men :?

sen hur stor är turbon? (vad försäljaren säger den räcker till säger inte mycke :wink: )
Ang vad som säger ifrån så är det ju uppenbart att det är någon utav de sakerna du tar upp eller något annat, så är det ju!

Kammen i sig är hemlig för att jag har andra mål en bara massa effekt, Hela motorn i sin helhet skulle jag vilja påstå är ett lite anurlunda tänkande bakom då jag inte siktar på att få just en stor effekt puckel, Det jag söker i motorn är ett så brett register som möjligt och sluteffekten får väl bli det som de blir. Så att skriva ut alla data på motorn vill jag inte göra en, jag vill se hur det går innan jag kan skriva alla värden. hoppas du är nöjd med den förklaringen ;)

Vad tillverkaren av turbon säger att den ska räcka till skulle jag vilja påstå är ganska bar riktmärke, i allefall i garetts fall. Den ska vara specad till 650 hk och som du såg skrev jag 600-650hk vilket jag är ganska säker på att den kan stöta ur sig om allt runt i kring lirar, men i mitt fall så tror jag något annat säkert säger i från innan.

MVH PELLE//
Senast redigerad av Amazon67 den tor jun 15, 2006 3:03 pm, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Amazon67 »

JK skrev:Bör vare en sådan här turbo?
http://www.atpturbo.com/Merchant2/merch ... y_Code=GRT
Vilket avgashus har du?

Hmm, 4,10 i 1031 bakaxel, köpt utväxlingen ny?
Ang Turbon så stämmer det. Vilket avgashus som sitter i motorn när den är bromsad får vi se ;)

Ang bakaxeln så köpte jag växeln ny ja.
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

wg 38mm så litt liten ut :arrow: burde være 44mm eller så :oops:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

var det inte en typ som plokkade ur b21 1151hk?? da brøts veven av eller?? var det bare skoyprat :wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Amazon67:
visst du får ha hur många hemligheter du vill men det är ju inte så smart då vi som har bromsat och byggt liknande och värre motorer då inte kan hjälpa dig med tips på instälningar och utverderigar :?

flyttar tråden till almäna då den inte blir spesielt avanserat eller intresant att höra en effektsifra utan att veta de viktigaste parametrarna är på motorn.
Användarvisningsbild
Amazon67
För mycket laddtryck
Inlägg: 199
Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Ort: Linköping
Kontakt:

Inlägg av Amazon67 »

Jo men nu är det ju så att tråden inte handlar om min bil utan vad andra fått ut ur sina 230 med 8v och turbo! Och som jag förstår så går det åt avancerad trimning för att få ut massor med effekt ur 230, och då tyckte jag att det vore lämpligt att skriva här i och med att de som är duktiga på att trimma borde finnas här......

MVH PELLE//
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ok! men jag tror den passar bättre här iallafall. tror inte det fins så mycket broms siffror här på 8v, men det fins många som har en del övrig info på starka 8V motorer , boström tex han körde 202hm/t med 0.9bar förra helgen (den blir nog rolig på 2 bar senare :lol: ) den ska eventuellt bromsas effter sesongen.
Pizza
För mycket laddtryck
Inlägg: 157
Blev medlem: fre apr 08, 2005 11:55 pm
Ort: Västerås
Kontakt:

d

Inlägg av Pizza »

hur mkt bromsa Stenström innan ahn gick på 16V då?

Pizza
Alpina B3 3.2 -99
M3 3.0 Touring -95
Manta B -75 2.2T Såld
90Quattro 2*turbo -85 Såld
528 Turbo GT32 -86 Rasad
S4 TQ -92 Kraschad
S2 Avant -94 Stulen
www.arosauto.se
www.pure-pf.com
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

rosenkrans eller "4 banger" bromsade väll rätt fina siffror på lågt laddtryck med sin B23 8v?
Skriv svar