Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och 8v
- Fredde Johansson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 203
- Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
- Ort: Skellefteå
inläggen sitter där för att man ska kunna öka radien ut från avgasventil å kunna vinka den lite mer...
dem flöddar rätt bra topparna även om jag inte minns siffrorna exakt nu...
om jag inte minns helt galet så flödar avgas 105 vid 12.5 i lyft, med 38mm va? jag vet själv inte vad dem siffrorna innebär men har nått minnne av att musen prata nått om det...
dem flöddar rätt bra topparna även om jag inte minns siffrorna exakt nu...
om jag inte minns helt galet så flödar avgas 105 vid 12.5 i lyft, med 38mm va? jag vet själv inte vad dem siffrorna innebär men har nått minnne av att musen prata nått om det...
Nu är inte jag någon expert på flöden etc. men jag tror att även om det flödar bra i bänken så måste väl kanalen kunna bli för trång i verkligheten?
Vad jag menar är att en omvinklad kanal som flödar bättre i bänken, men är trängre än en "normalt" portad kanal måste väl ändå kunna bli en flaskhals, då den andra kanalen säkert "fylls upp" mer vid det höga tryck som blir när avgasventilen öppnar.
Eller är jag fel ute?
Lite kommentarer på det av de mer erfarna vore kul
Vad jag menar är att en omvinklad kanal som flödar bättre i bänken, men är trängre än en "normalt" portad kanal måste väl ändå kunna bli en flaskhals, då den andra kanalen säkert "fylls upp" mer vid det höga tryck som blir när avgasventilen öppnar.
Eller är jag fel ute?
Lite kommentarer på det av de mer erfarna vore kul
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
du har nog ganska rätt.j björk skrev:Nu är inte jag någon expert på flöden etc. men jag tror att även om det flödar bra i bänken så måste väl kanalen kunna bli för trång i verkligheten?
Vad jag menar är att en omvinklad kanal som flödar bättre i bänken, men är trängre än en "normalt" portad kanal måste väl ändå kunna bli en flaskhals, då den andra kanalen säkert "fylls upp" mer vid det höga tryck som blir när avgasventilen öppnar.
Eller är jag fel ute?
Lite kommentarer på det av de mer erfarna vore kul
det behövs ca lika stor kanal som ventil, har man mycket mindre än det så lurar man sig skälv då gashastigheten blir för hög, obs lika fel kan det bli om man har för låg hastighet.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Finns Markus Sundsten´s 8v motor kvar?
Eller vilken är 8v motorn med mest effekt som sitter ihop idag?
Har iallafall fått ut 660hk i min 8v maskin..
Mvh/Öhman
Eller vilken är 8v motorn med mest effekt som sitter ihop idag?
Har iallafall fått ut 660hk i min 8v maskin..
Mvh/Öhman
Kör/Äger:
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och
Hej.
Lyfter en gammal tråd.
Rekordet på en B230 8v är numera 1307whp
https://www.youtube.com/watch?v=BknG6yT7cho
//Rickard
.
Lyfter en gammal tråd.
Rekordet på en B230 8v är numera 1307whp
https://www.youtube.com/watch?v=BknG6yT7cho
//Rickard
.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och
Härre djävlar va den gick! såg den på you tube strippen.
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
Re: Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och
lite coolt att laddtrycket dubblats och effekten ökat med en 8-900 hp på 10år.
Från 600då till 14-1500 nu
Från 600då till 14-1500 nu
volvo pv 53 16v
- Roger Berglund
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1860
- Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
- Ort: Sävar
- Kontakt:
Re: Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och
en dum fråga.. vad räknas som volvo motor?.
jag personligen tycker inte att ett eftermarknads motorblock är något "volvo orginal" det samma gäller med billet block och topp..
utan vad är ett vanligt b230 med betong i sig och portad 8v topp. vad är rekordet då?.
dvs 2.3 liter och 8v.
jag personligen tycker inte att ett eftermarknads motorblock är något "volvo orginal" det samma gäller med billet block och topp..
utan vad är ett vanligt b230 med betong i sig och portad 8v topp. vad är rekordet då?.
dvs 2.3 liter och 8v.
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!
För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja
Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor
Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85
- TurboRickard
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
- Ort: Kvidinge Skåne
Re: Vad är hösta antal Hk som ni vet är uppmätt med B230 och
Hej.
Jo det är ett eftermarknadsblock jag kör med då det blir för dyrt att skotta motorer på löpande band.
Men alla mått är som på ett B230 förutom att det är tjockare foder och 15mm högre i deckplan än ett std block.
Sen är det gjutet i en mycket starkare legering än Volvo använde.
Toppen jag har är en vanlig 531 som Erland portat till mig.
Men min tidigare motor var med ett betongat B23 block och samma topp som jag har idag, på den plockade jag 1050hk & 1040Nm
https://www.youtube.com/watch?v=8BTrfVTF-eI
//Rickard
Jo det är ett eftermarknadsblock jag kör med då det blir för dyrt att skotta motorer på löpande band.
Men alla mått är som på ett B230 förutom att det är tjockare foder och 15mm högre i deckplan än ett std block.
Sen är det gjutet i en mycket starkare legering än Volvo använde.
Toppen jag har är en vanlig 531 som Erland portat till mig.
Men min tidigare motor var med ett betongat B23 block och samma topp som jag har idag, på den plockade jag 1050hk & 1040Nm
https://www.youtube.com/watch?v=8BTrfVTF-eI
//Rickard