Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons okt 17, 2018 1:16 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 22, 2007 8:46 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1510
Ort: Skelleftehamn
du har inga bilder på dessa inlägg han gjort?

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 22, 2007 9:16 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis sep 26, 2006 10:59 am
Inlägg: 203
Ort: Skellefteå
http://hem.bredband.net/b122720/Start-1.html

_________________
Mulle Elmeck :)


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 23, 2007 4:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Inlägg: 5068
Ort: norrköping
inläggen sitter där för att man ska kunna öka radien ut från avgasventil å kunna vinka den lite mer...
dem flöddar rätt bra topparna även om jag inte minns siffrorna exakt nu...
om jag inte minns helt galet så flödar avgas 105 vid 12.5 i lyft, med 38mm va? jag vet själv inte vad dem siffrorna innebär men har nått minnne av att musen prata nått om det...


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor aug 23, 2007 8:12 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Inlägg: 6112
Ort: Linköping
Nu är inte jag någon expert på flöden etc. men jag tror att även om det flödar bra i bänken så måste väl kanalen kunna bli för trång i verkligheten?

Vad jag menar är att en omvinklad kanal som flödar bättre i bänken, men är trängre än en "normalt" portad kanal måste väl ändå kunna bli en flaskhals, då den andra kanalen säkert "fylls upp" mer vid det höga tryck som blir när avgasventilen öppnar.

Eller är jag fel ute?
Lite kommentarer på det av de mer erfarna vore kul :wink:

_________________
Heavy metal bmw:n
viewtopic.php?f=21&t=29836


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 24, 2007 11:08 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20579
Ort: Tomterna/sävar
j björk skrev:
Nu är inte jag någon expert på flöden etc. men jag tror att även om det flödar bra i bänken så måste väl kanalen kunna bli för trång i verkligheten?

Vad jag menar är att en omvinklad kanal som flödar bättre i bänken, men är trängre än en "normalt" portad kanal måste väl ändå kunna bli en flaskhals, då den andra kanalen säkert "fylls upp" mer vid det höga tryck som blir när avgasventilen öppnar.

Eller är jag fel ute?
Lite kommentarer på det av de mer erfarna vore kul :wink:


du har nog ganska rätt.

det behövs ca lika stor kanal som ventil, har man mycket mindre än det så lurar man sig skälv då gashastigheten blir för hög, obs lika fel kan det bli om man har för låg hastighet.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 24, 2007 1:36 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 03, 2006 12:38 pm
Inlägg: 191
Finns Markus Sundsten´s 8v motor kvar?
Eller vilken är 8v motorn med mest effekt som sitter ihop idag?
Har iallafall fått ut 660hk i min 8v maskin..
Mvh/Öhman

_________________
Kör/Äger:
Audi S4 "Racebil" 9,40Sec 248Km/h-402m
Audi S2"Gatbil" 10,76Sec 215Km/h-402m Till salu med annan motor..
Audi S2 "Lik"
Audi A4 1,9tdi "S4 kopia"
Körde:
Ascona A: 661++hk 10,54Sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89Sec 206Km/h-402m


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre aug 24, 2007 9:59 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Inlägg: 199
Ort: Linköping
Dannelator skrev:
inga flödessiffror på toppen innan du porta om den?
¨

Jo jag ska ha en lapp med alla värden någonstans, ska leta reda på alla fakta och lägga ut här.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons aug 29, 2007 9:49 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Inlägg: 1073
Ort: Hofors
Inte hittat nån info ?

_________________
Svetsar om ZF lådor för volvo(röd/vit), bygger Ford 9" axlar , svetsar alu , portar toppar.
PM för info.
http://www.tjernell.com


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön sep 02, 2007 8:25 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons apr 19, 2006 12:00 am
Inlägg: 199
Ort: Linköping
Tjernell skrev:
Inte hittat nån info ?


Inte letat... håller på att bygga ihop motorn inför Gatebil och tog lite semester i helgen och åkte till Göteborg.... Finns inte tid! Men det kommer bilder och info.

MVH PELLE//


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 15, 2017 7:20 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 183
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Lyfter en gammal tråd.
Rekordet på en B230 8v är numera 1307whp

https://www.youtube.com/watch?v=BknG6yT7cho


//Rickard

.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 15, 2017 9:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 160
Härre djävlar va den gick! såg den på you tube strippen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 17, 2017 3:20 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Inlägg: 725
Ort: västerås/turbocity
lite coolt att laddtrycket dubblats och effekten ökat med en 8-900 hp på 10år.

Från 600då till 14-1500 nu

_________________
volvo pv 53 16v


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 17, 2017 4:02 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör jun 16, 2007 1:35 pm
Inlägg: 1808
Ort: Sävar
en dum fråga.. vad räknas som volvo motor?.

jag personligen tycker inte att ett eftermarknads motorblock är något "volvo orginal" det samma gäller med billet block och topp..

utan vad är ett vanligt b230 med betong i sig och portad 8v topp. vad är rekordet då?.
dvs 2.3 liter och 8v.

_________________
[Roger Berglund , 0705191509]
Vill ni ha något pulverlackat så är det bara att höra av sig!


För Proffs & Kvalitetsmedvetna
http://www.lube-tools.se
Generalagent för Cougar lubricants
Tel 090-52178
Motorsports oljor från Cougar.
Rak 40,50,60 mineral olja
Rak 40,50 helsyntet olja

Cougar 600 - 75w perfekt för Bmw Zf lådor samt Getrag lådor

Volvo 244 - 75 , B230 Turbo
502hk , 566 nm vid 2.0bar @ E85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön sep 17, 2017 8:33 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 183
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Jo det är ett eftermarknadsblock jag kör med då det blir för dyrt att skotta motorer på löpande band.
Men alla mått är som på ett B230 förutom att det är tjockare foder och 15mm högre i deckplan än ett std block.
Sen är det gjutet i en mycket starkare legering än Volvo använde.
Toppen jag har är en vanlig 531 som Erland portat till mig.


Men min tidigare motor var med ett betongat B23 block och samma topp som jag har idag, på den plockade jag 1050hk & 1040Nm
https://www.youtube.com/watch?v=8BTrfVTF-eI


//Rickard


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010