B21et har ventilation i blocket. På Grupp-A bilarna körde man med ventilation i blocket och från ventilkåpan av äldre modell och ibland även från oljepåfyllnadslocket. Dom körde ej med torrsump.
Min RB26 ventar sjuka mängder olja genom ventilationen i ventilkåpan, som är ombyggd med 2st ganska grova slangar (typ 15mm inv) dragna till en burk. Kan bli en liter olja i burken på en dags hård körning. Vet dock inte hur det ser ut vid anslutningarna i ventilkåpan. Om det är bafflat eller fritt blås. Så vitt jag kan se finns ingen extern ventilation i blocket. Kamrem.
Hur bygger jag bort detta problem? Blir rätt dyrt med en liter olja om dan... Funderar på att bygga återlämning från burken till tråget, men skulle ju helst få bort problemet.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Spiidfriik skrev:Min RB26 ventar sjuka mängder olja genom ventilationen i ventilkåpan, som är ombyggd med 2st ganska grova slangar (typ 15mm inv) dragna till en burk. Kan bli en liter olja i burken på en dags hård körning. Vet dock inte hur det ser ut vid anslutningarna i ventilkåpan. Om det är bafflat eller fritt blås. Så vitt jag kan se finns ingen extern ventilation i blocket. Kamrem.
Hur bygger jag bort detta problem? Blir rätt dyrt med en liter olja om dan... Funderar på att bygga återlämning från burken till tråget, men skulle ju helst få bort problemet.
Allting är relativt men jag tycker inte 15 mm låter speciellt grovt och en liter efter en dags hård körning tycker jag inte låter som så mycket och inte ser jag något problem med att hälla tillbaka oljan heller.
Funktionen blir ju som en oljefälla oberoende av om den sitter i, utanpå eller en bit ifrån motorn, förutsatt att gaserna slutligen lämnar men oljan hålls kontrollerad.