Vevhusvent ventilkåpan

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av mauser240 »

mstahl skrev:Erland hade inte grupp a ventilation i kåpan ? Fast dom kanske körde torrsump visserligen o då blir det torrt i toppen .
Volvo hade ju vevhusvent i ventilkåpan original ännu i slutet på 70-talet / början på 80-talet.

På vilket sätt blir det torrt i toppen av att man kör torrsump?
//MartinL
24516vtic
För lite laddtryck
Inlägg: 8
Blev medlem: fre mar 26, 2010 10:42 am

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av 24516vtic »

Grp-a kjørte b21et. Og b21 har vel ingen ventilasjon i blokka, kun i toppdekslet?

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
Daniel Steén
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: lör sep 11, 2010 9:13 am
Ort: Söderhamn

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av Daniel Steén »

B21et har ventilation i blocket. På Grupp-A bilarna körde man med ventilation i blocket och från ventilkåpan av äldre modell och ibland även från oljepåfyllnadslocket. Dom körde ej med torrsump.

Daniel
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av Spiidfriik »

Min RB26 ventar sjuka mängder olja genom ventilationen i ventilkåpan, som är ombyggd med 2st ganska grova slangar (typ 15mm inv) dragna till en burk. Kan bli en liter olja i burken på en dags hård körning. Vet dock inte hur det ser ut vid anslutningarna i ventilkåpan. Om det är bafflat eller fritt blås. Så vitt jag kan se finns ingen extern ventilation i blocket. Kamrem.
Hur bygger jag bort detta problem? Blir rätt dyrt med en liter olja om dan... Funderar på att bygga återlämning från burken till tråget, men skulle ju helst få bort problemet.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Vevhusvent ventilkåpan

Inlägg av mauser240 »

Spiidfriik skrev:Min RB26 ventar sjuka mängder olja genom ventilationen i ventilkåpan, som är ombyggd med 2st ganska grova slangar (typ 15mm inv) dragna till en burk. Kan bli en liter olja i burken på en dags hård körning. Vet dock inte hur det ser ut vid anslutningarna i ventilkåpan. Om det är bafflat eller fritt blås. Så vitt jag kan se finns ingen extern ventilation i blocket. Kamrem.
Hur bygger jag bort detta problem? Blir rätt dyrt med en liter olja om dan... Funderar på att bygga återlämning från burken till tråget, men skulle ju helst få bort problemet.
Allting är relativt men jag tycker inte 15 mm låter speciellt grovt och en liter efter en dags hård körning tycker jag inte låter som så mycket och inte ser jag något problem med att hälla tillbaka oljan heller.

Funktionen blir ju som en oljefälla oberoende av om den sitter i, utanpå eller en bit ifrån motorn, förutsatt att gaserna slutligen lämnar men oljan hålls kontrollerad.
//MartinL
Skriv svar