LS 5,3l (LM7) skottsäker botten

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
NP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 21, 2006 10:02 am
Ort: Vänersborg
Kontakt:

LS 5,3l (LM7) skottsäker botten

Inlägg av NP »

Har införskaffat en LM7 5,3l 2002 motor som skall renoveras och byggas för turbo,
vill köra original volym 5,3l, 9,0:1 komp, E85, max varv 7000rpm, siktar på ~800-1000hk, användningsområde, allmän buskörning :D motorn kommer landa i min Z3, växellåda är en T56 (TUET2066)

Tänkte precis trycka på "Order" knappen på Summit Racing, men vill gärna se om det samlade expertisen anser att jag gör rätt val
(topparna lämnar jag lite åt sidan för nästa runda. De är fö. 706 gjutning, skräp eller användbara?)

Detta ligger för beställning just nu, något som saknas eller verkar tokigt?

Överfallsbult: ARP Main Stud Kits ARP-234-5608 $266.38
Kamaxel: COMP Cams Camshaft, Hydraulic Roller Tappet, Advertised Duration 279/279, Lift .600/.600 Part Number: CCA-SUMLSGT105 379.97
Vestakar: K1 Technologies H-Beam Billet Connecting Rods, 4340, H-Beam, 12-Point, Cap Screw, 6.098 in. Length $666.04
Kolvar: Wiseco Professional Series Pistons, Forged, Flat, 3.800 in. Bore $675.00
Lager: Clevite H-Series Rod Bearings x8 $9.97/st
Lager: Sealed Power Competition Series Main Bearings, Standard Size, Super Duty Alloy, 3/4 Groove $105.97
Motorpackningsats: Fel-Pro Conversion Set Gaskets $118.97
Oljepump: Melling Performance Oil Pumps Oil Pump, High-Volume $146.97
Lyftare/tryckare: Chevrolet Performance Hydraulic Roller Lifters, Hydraulic Roller, OEM Style Bar $265.97
Kamdrivning: Summit Racing® Billet Steel Timing Sets Timing Chain and Gear Set, Double Roller, Billet, 3-Bolt, One Cam Sensor $101.97

Landar på ca 25´000:- utan Tull & Moms,
Användarvisningsbild
NP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 21, 2006 10:02 am
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: LS 5,3l (LM7) skottsäker botten

Inlägg av NP »

Ingen som vågar sig på det? då får man väll chansa då... ;)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: LS 5,3l (LM7) skottsäker botten

Inlägg av Steve »

Prova att köra en tråd på LS1Tech under Forced induction så får du nog fler svar
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
NP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 21, 2006 10:02 am
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: LS 5,3l (LM7) skottsäker botten

Inlägg av NP »

Tack för tipset, jag får kika där
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Re: LS 5,3l (LM7) skottsäker botten

Inlägg av NikkO »

Du har glömt ventilfjädrar, orginal är för mjuka.

706 funkar, mindre förbränningsrum så det är ju bra att få upp kompet en del ihop med e85. Nackdelen är väl mindre insugsventil i den.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Lidenfors
För mycket laddtryck
Inlägg: 337
Blev medlem: ons jul 05, 2006 11:30 am
Ort: Tibro

Re: LS 5,3l (LM7) skottsäker botten

Inlägg av Lidenfors »

Stötstänger är nog bra att uppgradera också , är en svag punkt på dessa .
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: LS 5,3l (LM7) skottsäker botten

Inlägg av Jens Gustavsson »

du ska ringa och fråga kam sliparen och be om ett komplett kam kitt så allt fungerar ihop.

kolla upp så du inte behöver line hona ramlgren om du ska byta bultar där nere?

vet inget om kolvarna men byt inte till sånna som är super lätta och korta det brukar inte va bra sen är stort kolvspel dåligt på gat motorer (ofta race motorer också)

mvh jens
Användarvisningsbild
NP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 21, 2006 10:02 am
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: LS 5,3l (LM7) skottsäker botten

Inlägg av NP »

Tackar för tipsen,
Verkar vara svårt att få tag på kolvar/stakar som ger 9:5:1 eller 9,0:1 i komp utan att specialbeställa, tomtarna envisas med att ge alla smidda "hyll kolvar" högre komp än original, inklusive de som jag angav ovan som ger 10,25:1.

Detta kombo verkar dock hamna innanför ramarna för komp.
http://www.summitracing.com/int/parts/w ... /overview/
http://www.summitracing.com/int/parts/k ... /overview/
Användarvisningsbild
NP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: ons jun 21, 2006 10:02 am
Ort: Vänersborg
Kontakt:

Re: LS 5,3l (LM7) skottsäker botten

Inlägg av NP »

Gällande turbo till ovan maskin......
Jag har en HX60 liggandes med 72/110mm impeller, 86/80mm Turbinhjul och #25 avgashus.
Vad tror den samlade expertisen om detta aggregat? kan det vara användbart?
Torben
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: mån aug 08, 2016 7:39 pm

Re: LS 5,3l (LM7) skottsäker botten

Inlägg av Torben »

Jag är jättenyfiken hur det gick/går!

Har också en lm7 5,3 Gen 3 som jag siktar på samma mål som du gör med :)
Chevrolet Impala 2dr -65
Skriv svar