LS 5,3l (LM7) skottsäker botten
LS 5,3l (LM7) skottsäker botten
Har införskaffat en LM7 5,3l 2002 motor som skall renoveras och byggas för turbo,
vill köra original volym 5,3l, 9,0:1 komp, E85, max varv 7000rpm, siktar på ~800-1000hk, användningsområde, allmän buskörning motorn kommer landa i min Z3, växellåda är en T56 (TUET2066)
Tänkte precis trycka på "Order" knappen på Summit Racing, men vill gärna se om det samlade expertisen anser att jag gör rätt val
(topparna lämnar jag lite åt sidan för nästa runda. De är fö. 706 gjutning, skräp eller användbara?)
Detta ligger för beställning just nu, något som saknas eller verkar tokigt?
Överfallsbult: ARP Main Stud Kits ARP-234-5608 $266.38
Kamaxel: COMP Cams Camshaft, Hydraulic Roller Tappet, Advertised Duration 279/279, Lift .600/.600 Part Number: CCA-SUMLSGT105 379.97
Vestakar: K1 Technologies H-Beam Billet Connecting Rods, 4340, H-Beam, 12-Point, Cap Screw, 6.098 in. Length $666.04
Kolvar: Wiseco Professional Series Pistons, Forged, Flat, 3.800 in. Bore $675.00
Lager: Clevite H-Series Rod Bearings x8 $9.97/st
Lager: Sealed Power Competition Series Main Bearings, Standard Size, Super Duty Alloy, 3/4 Groove $105.97
Motorpackningsats: Fel-Pro Conversion Set Gaskets $118.97
Oljepump: Melling Performance Oil Pumps Oil Pump, High-Volume $146.97
Lyftare/tryckare: Chevrolet Performance Hydraulic Roller Lifters, Hydraulic Roller, OEM Style Bar $265.97
Kamdrivning: Summit Racing® Billet Steel Timing Sets Timing Chain and Gear Set, Double Roller, Billet, 3-Bolt, One Cam Sensor $101.97
Landar på ca 25´000:- utan Tull & Moms,
vill köra original volym 5,3l, 9,0:1 komp, E85, max varv 7000rpm, siktar på ~800-1000hk, användningsområde, allmän buskörning motorn kommer landa i min Z3, växellåda är en T56 (TUET2066)
Tänkte precis trycka på "Order" knappen på Summit Racing, men vill gärna se om det samlade expertisen anser att jag gör rätt val
(topparna lämnar jag lite åt sidan för nästa runda. De är fö. 706 gjutning, skräp eller användbara?)
Detta ligger för beställning just nu, något som saknas eller verkar tokigt?
Överfallsbult: ARP Main Stud Kits ARP-234-5608 $266.38
Kamaxel: COMP Cams Camshaft, Hydraulic Roller Tappet, Advertised Duration 279/279, Lift .600/.600 Part Number: CCA-SUMLSGT105 379.97
Vestakar: K1 Technologies H-Beam Billet Connecting Rods, 4340, H-Beam, 12-Point, Cap Screw, 6.098 in. Length $666.04
Kolvar: Wiseco Professional Series Pistons, Forged, Flat, 3.800 in. Bore $675.00
Lager: Clevite H-Series Rod Bearings x8 $9.97/st
Lager: Sealed Power Competition Series Main Bearings, Standard Size, Super Duty Alloy, 3/4 Groove $105.97
Motorpackningsats: Fel-Pro Conversion Set Gaskets $118.97
Oljepump: Melling Performance Oil Pumps Oil Pump, High-Volume $146.97
Lyftare/tryckare: Chevrolet Performance Hydraulic Roller Lifters, Hydraulic Roller, OEM Style Bar $265.97
Kamdrivning: Summit Racing® Billet Steel Timing Sets Timing Chain and Gear Set, Double Roller, Billet, 3-Bolt, One Cam Sensor $101.97
Landar på ca 25´000:- utan Tull & Moms,
Re: LS 5,3l (LM7) skottsäker botten
Ingen som vågar sig på det? då får man väll chansa då...
Re: LS 5,3l (LM7) skottsäker botten
Prova att köra en tråd på LS1Tech under Forced induction så får du nog fler svar
Re: LS 5,3l (LM7) skottsäker botten
Tack för tipset, jag får kika där
Re: LS 5,3l (LM7) skottsäker botten
Du har glömt ventilfjädrar, orginal är för mjuka.
706 funkar, mindre förbränningsrum så det är ju bra att få upp kompet en del ihop med e85. Nackdelen är väl mindre insugsventil i den.
706 funkar, mindre förbränningsrum så det är ju bra att få upp kompet en del ihop med e85. Nackdelen är väl mindre insugsventil i den.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Re: LS 5,3l (LM7) skottsäker botten
Stötstänger är nog bra att uppgradera också , är en svag punkt på dessa .
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: LS 5,3l (LM7) skottsäker botten
du ska ringa och fråga kam sliparen och be om ett komplett kam kitt så allt fungerar ihop.
kolla upp så du inte behöver line hona ramlgren om du ska byta bultar där nere?
vet inget om kolvarna men byt inte till sånna som är super lätta och korta det brukar inte va bra sen är stort kolvspel dåligt på gat motorer (ofta race motorer också)
mvh jens
kolla upp så du inte behöver line hona ramlgren om du ska byta bultar där nere?
vet inget om kolvarna men byt inte till sånna som är super lätta och korta det brukar inte va bra sen är stort kolvspel dåligt på gat motorer (ofta race motorer också)
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: LS 5,3l (LM7) skottsäker botten
Tackar för tipsen,
Verkar vara svårt att få tag på kolvar/stakar som ger 9:5:1 eller 9,0:1 i komp utan att specialbeställa, tomtarna envisas med att ge alla smidda "hyll kolvar" högre komp än original, inklusive de som jag angav ovan som ger 10,25:1.
Detta kombo verkar dock hamna innanför ramarna för komp.
http://www.summitracing.com/int/parts/w ... /overview/
http://www.summitracing.com/int/parts/k ... /overview/
Verkar vara svårt att få tag på kolvar/stakar som ger 9:5:1 eller 9,0:1 i komp utan att specialbeställa, tomtarna envisas med att ge alla smidda "hyll kolvar" högre komp än original, inklusive de som jag angav ovan som ger 10,25:1.
Detta kombo verkar dock hamna innanför ramarna för komp.
http://www.summitracing.com/int/parts/w ... /overview/
http://www.summitracing.com/int/parts/k ... /overview/
Re: LS 5,3l (LM7) skottsäker botten
Gällande turbo till ovan maskin......
Jag har en HX60 liggandes med 72/110mm impeller, 86/80mm Turbinhjul och #25 avgashus.
Vad tror den samlade expertisen om detta aggregat? kan det vara användbart?
Jag har en HX60 liggandes med 72/110mm impeller, 86/80mm Turbinhjul och #25 avgashus.
Vad tror den samlade expertisen om detta aggregat? kan det vara användbart?
Re: LS 5,3l (LM7) skottsäker botten
Jag är jättenyfiken hur det gick/går!
Har också en lm7 5,3 Gen 3 som jag siktar på samma mål som du gör med
Har också en lm7 5,3 Gen 3 som jag siktar på samma mål som du gör med
Chevrolet Impala 2dr -65