Laddtrycksproblem

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Fredrikberndtson
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jul 31, 2016 4:06 pm

Laddtrycksproblem

Inlägg av Fredrikberndtson »

Hej
Är ny här på forumet och skulle vilja ha lite goda råd.
Har problem med min opel speedster turbo. Får fullt laddtryck på låga varv men sen dalar det i takt med att varvet ökar. Vid ca 3500 varv har jag ca 1.3-1,4 bar sen vid 5000 varv har det fallit till under 0,5 bar. Har integrerad dumpventil i turbo "paketet" har bytt denna till en ny för jag trodde att det var den som läckte. Bytade även solenoiderna (typiskt opelfel) som styr styr både dump och wastegate. Provade även att koppla bort slangen som sitter på wastegate klockan,då skulle laddtrycket skenat men det gjorde det inte.
Har trycksatt hela turbosystemet för att se om det läckte, gjorde det inte.

Någon som har en bra idé var jag ska försätta att felsöka?

Med vänlig hälsning, Fredrik
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1534
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Re: Laddtrycksproblem

Inlägg av fugazi »

Kass WG-fjäder?
Fredrikberndtson
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jul 31, 2016 4:06 pm

Re: Laddtrycksproblem

Inlägg av Fredrikberndtson »

Har testat lite mer nu. Fjädern verkar vara hel, väldigt trög att öppna i alla fall. Provade att blockera wastegaten från att öppna med hjälp av najtråd. Så om fjädern varit kass så hade najtråden hållet igen och laddtrycket skulle skenat. Blev ingen skillnad utan det var bra laddtryck på låga varv för att sedan dala när varvet ökar. Har även demonterat avgassystemet och tagit loss katalysatorn för att se om den hade smält ihop och gjort så att flödet blivit väldigt dåligt. Den såg hel ut. Så nu står man på ruta noll igen.
Några fler tips?

Med vänlig hälsning, Fredrik
MVA-Productions
För mycket laddtryck
Inlägg: 299
Blev medlem: fre jul 19, 2013 9:27 pm
Ort: Ulricehamn

Re: Laddtrycksproblem

Inlägg av MVA-Productions »

Det är inte helt enkelt så att din turbo är för liten och inte orkar hålla laddtrycket uppe högre upp i registret? Vad är det för turbo du har?
Mvh
Fredrikberndtson
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jul 31, 2016 4:06 pm

Re: Laddtrycksproblem

Inlägg av Fredrikberndtson »

Turbon är en KKK k04 som sitter på opc modellerna av bla tidigare astra bilar. Den är ett snäpp större än originalturbon. Har kört med den i flera år och den har funkat bra innan. Problemet började med att bredbandslambdan började visa att motorn gick lite fett. Hittade då efter mycket om och men att det var laddluftkylaren (chargecooler) som hade spruckit. Den sitter lite tight till så halva bilen fick skruvas ner. När jag fått ihop bilen så hade jag inget laddtryck alls. Provtryckte systemet och det var tätt. Skruvade ner bilen igen för att leta fel, hittade inget och skruvade ihop den igen. Fick då laddtryck igen dock ej fullt. Sedan dess har jag felsökt och letat, och bytt en del grejor. Det är där som jag står idag. Har haft turbon av och letat sprickor och kollat så turbinen snurrar och inte glappar. Hittar inga fel.

Med vänlig hälsning, fredrik
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3694
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Laddtrycksproblem

Inlägg av Richard »

Utan att veta hur det ser ut på den aktuella modellen, men två tankar slår mig...
Det är inte nåt luftfilter som är gammalt å börjar vara tätt ?
Alt. nån luftslang för inluften till turbon som sugs ihop vid lite högre varv ?
Richard Lindahl
"- Mr Flibble is very cross."
http://race.ulkhyvlers.net/
Fredrikberndtson
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jul 31, 2016 4:06 pm

Re: Laddtrycksproblem

Inlägg av Fredrikberndtson »

Nu har jag monterat på avgassystemet igen passade även på att byta slangen mellan luftmassemätaren och turbo, nu sitter det ett metallrör istället. Provkörde men det är samma fel fortfarande. Sitter ett nytt luftfilter på så det är förmodligen inte där felet är heller.

Med vänlig hälsning, Fredrik
Fredrikberndtson
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön jul 31, 2016 4:06 pm

Re: Laddtrycksproblem

Inlägg av Fredrikberndtson »

Har även provat med original laddluftkylare och fick då bra laddtryck vid första accelerationen genom växlarna. När jag provade igen så dalade trycket på höga varv.
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: Laddtrycksproblem

Inlägg av quattro »

För mig låter det som ett laddtrycksstyrningsproblem. Om du på något sätt använder avgastrycket för att balansera WGn mot MAP-trycket på andra sidan, och detta senare som håller emot inte fungerar som det skall, så skulle du sannolikt få precis den typen av laddtryckskurva som du beskriver.

Jag tänker då i första hand på om avgastrycket styrs till WG-klockan med en solenoid. Men, sen är det ju så att iom att du har integrerad WG med en ventil som öppnar utåt så trycker alltid avgastrycket på ventilen och försöker trycka upp den. Är det då fel på fjäderns funktion - och / eller styrningen av MAP-trycket till WGn - så kan det räcka med det direkta avgastrycket i på ventilen i avgashushuset för att trycka upp den på högre varv.

Jag ser att du provat att spärra WGn med najtråd, men om jag var du skulle jag ändå titta vidare på WG-funktionen. Kanske funkade inte najtråden som du tänkte. Jag ser också att du nämner att dumpen styrs av solenoid. Här kan också problemet ligga. Prova att spärra den och se om det gör nån skillnad.
sandqvist
Lite mer laddtryck
Inlägg: 45
Blev medlem: ons maj 04, 2016 8:11 pm

Re: Laddtrycksproblem

Inlägg av sandqvist »

Koppla in en diagnos så du ser vad som händer.

Inte helt onormarlt att man kör på tex BF95 och styrsystemet adapterar därefter för att inte riskera motorhaveri.
Men eftersom det verkar kommit efter du haft tryckläckage så skulle ja säga att du antingen glömt nåt eller har den adapterat lite fel.
Skriv svar