531 renovering

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
cahlle
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: lör aug 06, 2016 6:46 am

531 renovering

Inlägg av cahlle »

Alla tips är välkomna!

Tanken är portning och planing. Någon ide att byta till större ventiler?
En orginal 531 topp att utgå ifrån.
Den kommer sitta på en b230fk och planen är att följande skall utföras på motorn.
Orginal botten. Kan bli att renovera den senare.
A-kam.
Lh 2,4.
530 topp just nu.
968 spridare.
3'' LMM.
Turbo= oklart, kanske t3t4.
intercooler.
3'' avgas.
medmera smått o gått.

Är inte på jakt efter Extrem effekt och tänkte inte köra på etanol. Tanken är bara att det blir drag i kärran.
Motorn sitter förövrigt i en 240 med m90.
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: 531 renovering

Inlägg av »

Tror inte du vinner något alls på större ventiler det kan till och med bli sämre om du ska köra med A kam och ett org insug däremot ett bra sätesjobb och en Mkt mild portning.
Annars kolla så styrningar mm är okej en riktplaning och nya packningar få ventilspelet rätt osv.
Eller vad ville du igentligen ha tipps på?
Mvh
cahlle
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: lör aug 06, 2016 6:46 am

Re: 531 renovering

Inlägg av cahlle »

Jo precis sånt jag ville ha tips på. Renovering/trimning
varför bör man göra en milt portning?
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: 531 renovering

Inlägg av »

En mild portning typ ta bort jutkanter och justera till allt lite smått utan och göra någon större aria förändring är aldrig någon nackdel.
Och ta upp kanalen mer ger ingenting med A kam och org insug då båda dom agerar strypningar för en värre topp.
cahlle
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: lör aug 06, 2016 6:46 am

Re: 531 renovering

Inlägg av cahlle »

Okej vart tipsad om a-kammen pga att jag vill ha mer drag på låga varv. Men kanske någon annan kam man skulle satsa på?
Insuget är väl ett plenium kanske man ska ha?
Skriv svar