En råstark, "snål" Volvo B230

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av Pacman »

BSR testade köra E100 i en Saab diesel för drygt 10år sen. en av de stora modifikationerna man var tvungen att göra var att öka kompet från de 18-19:1 nåt som är normalt i moderna dieselmotorer till 25:1 för att etanolen skulle fungera att köra på.
Det blev till slut den huvudsakliga anledningen till att BSR inte gick vidare med konverteringskit. Det blev för avancerad modifiering för den normale tjänstebilsägaren så det hade inte gått att sälja för vettiga pengar.

Jag har ett SAE-papper nånstans där en grupp studenter testar alkoholers effektivitet i en testrigg bestående av en konverterad VW 1,9 Tdi-motor med variabelt komp.förh. Jag har delat det här på forumet tidigare för några år sen.
Det är ett ganska omfattande test men slutsatsen blir att optimalt komp.förh. för ren etanol är 16:1 (med överladdning...minns inte vilket laddtryck), och för metanol 19:1. Etanolen tangerar dieselmotorns termiska effektivitet på runt 43% och metanolen överträffar den med ytterligare några procent.
Detta är alltså inga effektmonster. Vi snackar runt 90-100hk, men de är effektivitetsmonster dvs de drar minimalt med bränsle.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av mauser240 »

Lite off-topic men varför har nyare dieslar så låg kompression? För att de skall vara tysta eller?

Har själv haft några 80- och 90-talsdieslar och de har alla haft en kompa på en bra bit över 20:1.
//MartinL
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av Thunderbo1t »

Det har med emissioner att göra.
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av Kulan »

B230k har jag pillat en del med. Portning av topplock 631 går tyvärr inte göra så mycket pga tunna väggar i insugkanalen, lite "tillsnyggning" går ju alltid :-) avgas har jag för mig "folk" prata om är bättre än 531ans avgaskanaler även portat. 631 har ju dessutom högre originalflöde än 531an som folk lovordar så hämskt ;-) Tyvärr kommer ju även ventilerna närmare kolvarna så man får ju tyvärr inte i roliga kammar. Men soppaförbrukning upplever jag bättre i K motorn 0.75 har jag lyckats få ner förbrukningen i men då var gasfoten som om ett ägg var under gaspedalen ;-)
A kammen är ju en rolig kamaxel. Den tillsammans med en weber 36-36 samt ett halvsnällt exrör och 2.25" avgassystem vore grejer.

Jag har haft en snällare trimkam (fjollkam), dubbla SU med mickegrön insug, original grenrör och sen ett 2.5" på en K motor och var ett bra go i den motorn :-) (folkrace, fina åsanissedäck och typ 70-100kg vikt i skuffen och original bakvagn (240) och det spann utav fan med den motorn)
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av loop »

varför inte en 16vtopp?
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av »

631 ans avgas kanal går få bättre flås i då den har en längre radie upp från ventilsätet och ut mot raka delen av kanalen.
Ska exprimentera lite på en sådan topp i vinter tror den går få ganska effektiv på en mindre motor (2150) eller typ en landsvägsmotor om man sänker ventilerna lite och gör ett fint förbränningsutrymme och då får bort badkarsformen som finns på 530/531.
Vevstakarna i lågfriktionsmotorerna bör man byta direkt effekten ska ökas senaste året har ja varit med och rivit isär både en org b230et och en b234 ingen av motorerna har varit trimmade eller överdrivet hårt körda och båda hade iaf krokiga vevstakar så inte ens på en org motor håller dom.
Dock var dom mycket lite krokiga och kolvarna vände i stort sett lika som dom andra men synbart med ögat iaf.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av mauser240 »

Kul att det spånas vidare. Tanken var just att göra nåt kul med B230K med 631-toppen, därför inte 16v.

Bra att veta att stakarna faktiskt är så värdelösa.
//MartinL
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av »

Nu har Jag ju inte Hela historiken på någon av bilarna turbon kan ju någon gång under sitt liv fått stryk om wg slangen släppt eller liknande men var iaf otrimmad med allt kring motorn org när den köptes.
men en org b234 ska dom ju hålla men samma där kan ju fått tex hydrolock eller något sådant någon gång om tex bränsletrycksregulatorn havererat eller något annat fel uppstått vilket som verkar dom hålla mindre än en toppackning iaf.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av mauser240 »

mauser240 skrev:Har själv kört över 200 turbohäst på bensin med "original" B230E med vilda spikproblem bland annat (mindre justerad förgasare) men inga problem med varken stakar, lager eller vevaxel.
[/quote]

Som sagt... Däremot hann jag inte köra ovanstående maskin mer än något tiotal mil innan bilen såldes.

EDIT: För att vara riktigt ärlig och vetenskaplig så skall jag nämna att kolvarna vart avsvarvade 1 mm och så vart det svarvat en grop på ytterligare 1 mm typ 10 mm innanför kanten.
//MartinL
Skriv svar