En råstark, "snål" Volvo B230

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av mauser240 »

Häj.

Har ibland funderat på att bygga en B230 som är "billig" i drift. Det har kommit och gått men nu råkade jag snubbla över en 240 med B230K, som endast gått 22k mil för en billig peng.

Tanken är då att hög kompression (10,3:1 tror jag) och en topp som faktiskt flödar bättre en 531an skulle innebära bättre verkningsgrad än på någon annan B230. Insprut är givet, E85 likaså och eventuellt turbo.

Här kommer frågorna:

Har det byggts något liknande? Vad kan man tänka sig för ladd och effekt måntro? Tänkte kanske 940 grenrör, TD04 och mappbart sprut, ev. nån annan kam än T som lär sitta i.

Prio nummer ett är en råstark maskin som går möjligast snålt.

Tankar / funderingar välkommna!
//MartinL
Användarvisningsbild
HX52
För mycket laddtryck
Inlägg: 362
Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Ort: VBG

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av HX52 »

byt kammrem annars ventilsallad
skitmotor volvo hadde den bara 2år sen gick dom tilbaka till den gamla igen...
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av mauser240 »

HX52 skrev:byt kammrem annars ventilsallad
skitmotor volvo hadde den bara 2år sen gick dom tilbaka till den gamla igen...
Kommentar 1 har jag koll på men kommentar 2 får du utveckla. Annars blir jag arg!

Jag vet att där sitter klenare stakar och klenare ramtappar / -lager än i de senare modellerna men hur många har egentligen kört sönder dessa med moderat trimnivå och koll på spikningar och dylikt? Eller var det något annat du menade är skit?
Senast redigerad av mauser240 den lör aug 13, 2016 10:51 pm, redigerad totalt 1 gånger.
//MartinL
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av Robert Markström »

bygg ett pulsplittat 42mm grenrör med en 35a eller s200 på. Gör mycket på bottenvridet att den kan andas ut bra.
TD04 aggen är ju inte stora, fast man kör med HL turbinen.

Som exempel kan jag ge detta.

230fk.
531 - vx3
std komp.
940 grenrör orört.
t3t4 skit turbo.
Vems mappad ordentligt på landsväg. Under 1L milen vid motorvägskörning i 130-140kmh.



Sen byggde jag ett pulssplittat grenrör till den med en HX40 #16 hus.
Sjukt mycket starkare blev den mellan 1500-3000rpm & under 100kpa.
Alltså inte ens med turbon igång.

När jag rattade upp trycket till 1 bar blev skillnaden ännu större förståss :)

Må låta jobbigt men med att bra rör & en hx35a så bör du kunna åka 250-300hk
fast du åker högkompat, kanske byta till de nyare stakarna alt. h-profil.
Samt få bra ekonomi på den.
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av mauser240 »

Intressant input. Skall börja med att jag definitivt inte behöver några 250 hästar i detta fallet så därför tänkte jag liten turbo men jag kanske tänker fel?

Du säger maskinen blev starkare från 1500 varv. Med en TD04, hög kompa, och E85 lär man ju ha fullt ladd vid 1500 varv?

Det där med stakarna funderade jag på men är det nödvändigt vid, låt oss säga, 200 häst? Iofs vridet som avgör och vrid lär det finnas. Passar 13 mm stakarna från "vanliga" B230? Isåfall har jag en sats liggande. Lättare stakar = mindre bränsleförbrukning?

Som du kanske minns så åkte vi i princip likadana 240n med B230F+T (har sålt min) och jag måste säga att jag är grymt besviken på substitutet, en 940 med B230FT. 240n vart en betydligt trevligare maskin på alla plan (hela registret, bränsleförbrukningen) tycker jag. Jag tror jag fattat en viss förkärlek för kompression :p
//MartinL
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av Thunderbo1t »

Om man skulle bygga med "monsterkompression" och köra utan turbo? Går det att åka med 15:1 t.ex? Ännu högre?
JoBy
Forumsberoende
Inlägg: 1473
Blev medlem: tor jan 05, 2006 2:29 pm
Ort: Timrå
Kontakt:

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av JoBy »

Tankar du metanol så funkar det
Jonas Bylund
Bild
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av Kadett4wd »

strunta i 'flödet', porta så det kan tillåta höga gashastigheter i samma area som du har std.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av mauser240 »

Nu blev det tyvärr inget av affären men det kan ju vara ett intressant ämne att spekulera i i alla fall.

Metanol och billig i drift trodde jag inte gick hand i hand? Monsterkompression gillas dock ;)

Hade inte tänkt lägga ut några stora pengar på toppen och porta gör jag inte själv. Tänkte mest att man skulle gjort nåt kul av B230K som sågas av så många.

På tal om det, HX52 - väntar ännu på din förklaring varför du kallar B230K för skitmotor utan några som helst argument!
//MartinL
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av Kadett4wd »

Det är väl pga stakarna inte orkar med lika mycket som B230f mfl.
Plus att axiallagret var tokigt om jag minns korrekt.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av mauser240 »

Kadett4wd skrev:Det är väl pga stakarna inte orkar med lika mycket som B230f mfl.
Plus att axiallagret var tokigt om jag minns korrekt.
Isåfall borde väl A, E samt ET samt hälften av båtmotorerna vara lika mycket skit?

Har själv kört över 200 turbohäst på bensin med "original" B230E med vilda spikproblem bland annat (mindre justerad förgasare) men inga problem med varken stakar, lager eller vevaxel.

Kolvarna i B230K har bevisligen hållit för över 500 hästar flere år trots avsvarvning på flere mm.

TILLÄGG: Och vem har kört sönder en moderat dylik p.g.a. stakar, lager eller vevaxel?

En motor som håller för en effektökning på närmare 100% utan bekymmer tycker jag inte är skit bara för att andra håller mer.
//MartinL
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av Kadett4wd »

jag kan inte beteckningarna riktigt på b230.
Men lågfriktionmotorn har klenare grejer, kanske den hx52 menar också?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
hauge
Forumsberoende
Inlägg: 1063
Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Ort: Eslöv

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av hauge »

hög kompression och låga varv är en bra ansats för låg förbrukning på landsväg. En LITEN turbo ovanpå det för att framför allt minska spolförlusterna hjälper till. Hög olje/vattentemp och syntetolja hjälper också till. Det finns inga genvägar....
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av mauser240 »

Kadett4wd skrev:jag kan inte beteckningarna riktigt på b230.
Men lågfriktionmotorn har klenare grejer, kanske den hx52 menar också?
Alla B230 (inkl. K) före typ 89 har det klenare innehållet (klenare ramtappar och stakar), vad jag förstått.

EDIT: Och det finns ju en ide bakom "lågfriktionsmotorn", nämligen mindre förbrukning, vilket i detta fall väger betydligt mer än några herrejösseseffekter.

Hauge - då tänker vi ju ungefär i liknande banor. Kanske 530-toppen vore effektivare på de låga varven, med höjd kompression? Vad menas med spolförluster på en fyrtaktare?
//MartinL
S1NN3S
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: mån aug 23, 2004 12:36 pm
Ort: Piteå

Re: En råstark, "snål" Volvo B230

Inlägg av S1NN3S »

Det finns ett gäng SAE-pappers på E85 och hög komp. Högsta jag sett i dom är 18.5:1 på E85. De funkar iallafall i testmiljö.
Har du ett vettigt EMS borde de inte vara ett problem. Jag är själv sugen på att testa men just nu räcker inte tiden till.

Mitt koncept liknar ditt, 631topp och en vettig botten.


Scania har enormt med erfarenhet av Etanol på Dieselmotorer då dom varit verksamma i sydafrika en lång tid.
Kommer jag ihåg de rätt började man med Etanol nångång på 60-talet och idag åker man med 25:1 i statiskt kompförhållande
om jag kommer ihåg de rätt. Högt är de iallafall. SL kör med dom motorerna förövrigt och har gjort de ett bra tag.
Skriv svar