Viper kompressor insug?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 3:46 pm
- Ort: Ersnäs, Luleå
Viper kompressor insug?
Får jag höra den samlade expertisens utlåtande om detta insug?
och då man lyfter på locket:
Orsaken till att det skruvades isär: (förutom avgasvärdena)
Tvåans stift blir vitt då alla andra blir kolsvart.
Verkar suga bränslet från cylinder 2 in i bypassventilen och tillbaka i insuget.
Vevhusventilation är indragen i vänster rör, dvs den "rena" sidan.
Bilen i fråga: Viper 1997 gen2, HPS kompressor, Link G4+ med parkopplade spridare på fem spridarutgångar.
Dubbla innovate lc-2 med tydlig skillnad i lambda mellan cylinderraderna. (skiljer mellan ca 0.9 och 1)
Gissningsvis ca 300 mil sen den byggdes.
Det var en hel del insugsläckage både runt spridare och i delningen i insuget.
och då man lyfter på locket:
Orsaken till att det skruvades isär: (förutom avgasvärdena)
Tvåans stift blir vitt då alla andra blir kolsvart.
Verkar suga bränslet från cylinder 2 in i bypassventilen och tillbaka i insuget.
Vevhusventilation är indragen i vänster rör, dvs den "rena" sidan.
Bilen i fråga: Viper 1997 gen2, HPS kompressor, Link G4+ med parkopplade spridare på fem spridarutgångar.
Dubbla innovate lc-2 med tydlig skillnad i lambda mellan cylinderraderna. (skiljer mellan ca 0.9 och 1)
Gissningsvis ca 300 mil sen den byggdes.
Det var en hel del insugsläckage både runt spridare och i delningen i insuget.
Andreas Marklund
ESP
0730319399
ESP
0730319399
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Viper kompressor insug?
Är spridarna 'bara nedstuckna' genom övre plåten ned mot kanalerna i toppen?
Sticker de ned nåt i den lilla korta kanal som finns?
Om inte känns det som att bränslet har fritt att blåsa runt lite kors och tvärs i plenumet.
Sticker de ned nåt i den lilla korta kanal som finns?
Om inte känns det som att bränslet har fritt att blåsa runt lite kors och tvärs i plenumet.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Viper kompressor insug?
Nu kommer väl enskilda känsliga individer att tycka att jag är kritisk och det stämmer, det är jag, men detta var nog nåt av det sämsta skit jag någonsin sett.
- Inget insug alls whatsoever. Endast toppens egna kanaler avslutade med en platta. Katastrofal tuning.
- Spridarna sprutar fritt in i plenum. Då behöver man inte ha 10 spridare ens. Hade kanske t.o.m blivit bättre resultat med färre spridare. Katastrofal bränslefördelning.
- Chargecoolern sitter så inklämd nedanför runnersen att luften måste ta sig ut nederst i V-et, runda gavlarna på kylaren och ta sig in mellan kylare och inlopp till toppen. Katastrofalt flödesmässigt.
Det känns som att motorn hade gått bättre som sugis med original insug och en seriös mappning istället!
- Inget insug alls whatsoever. Endast toppens egna kanaler avslutade med en platta. Katastrofal tuning.
- Spridarna sprutar fritt in i plenum. Då behöver man inte ha 10 spridare ens. Hade kanske t.o.m blivit bättre resultat med färre spridare. Katastrofal bränslefördelning.
- Chargecoolern sitter så inklämd nedanför runnersen att luften måste ta sig ut nederst i V-et, runda gavlarna på kylaren och ta sig in mellan kylare och inlopp till toppen. Katastrofalt flödesmässigt.
Det känns som att motorn hade gått bättre som sugis med original insug och en seriös mappning istället!
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Viper kompressor insug?
Jag har sagt mitt över telefon, och var väl ungefär vad Pacman skrev och håller med om känslan att den troligen hade gått bättre med en seriös mappning som sugmotor med original-insug.
Kan ju tillägga att det endast laddas 0.4 bar ... Varför ens bry sig om intercooler?
Det är ju inte så jag skulle bygga i vart fall, men det är ju tydligen platsbrist som gör att de löst det så här (eller försökt lösa). Tyvärr skapade de fler problem än de löste..
Kan ju tillägga att det endast laddas 0.4 bar ... Varför ens bry sig om intercooler?
Det är ju inte så jag skulle bygga i vart fall, men det är ju tydligen platsbrist som gör att de löst det så här (eller försökt lösa). Tyvärr skapade de fler problem än de löste..
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Viper kompressor insug?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 524
- Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Re: Viper kompressor insug?
Kollade priset på kittet i länken, som hittat ju! Är det samma som ts använder är det otroligt att de säljer några alls. Ingen expert, men det ser inte snyggt ut någonstans det bygget.
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 3:46 pm
- Ort: Ersnäs, Luleå
Re: Viper kompressor insug?
Ja det är den bilen. Han har tyvärr inte fått tillbaka orginalgrejerna så den går inte att återställa utan att börja rota tag på grejer.
Andreas Marklund
ESP
0730319399
ESP
0730319399
Re: Viper kompressor insug?
Eh...say what. Var det priset inklusive försäljning av originaldelarna?
För annars är det bara att kräva tillbaka dem. Man slutar ju inte äga delarna bara för att man betalar någon att skruva av dem.
För annars är det bara att kräva tillbaka dem. Man slutar ju inte äga delarna bara för att man betalar någon att skruva av dem.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: Viper kompressor insug?
Holyshit, Även om platsbrist är ett faktum så är de under all kritik. Är de inte en vanlig oljekylare man andvänt som chargecooler ?
Ser iallafall ut som de, antar man har vatten eller glykol som medium. Kan knappast vara optimalt, spec om de körs en glykolblandning
då man tappar 10-15% kyl/värmeeffekt på de.
Kan inte vara kul att få den att ens gå skapligt bra.
Ser iallafall ut som de, antar man har vatten eller glykol som medium. Kan knappast vara optimalt, spec om de körs en glykolblandning
då man tappar 10-15% kyl/värmeeffekt på de.
Kan inte vara kul att få den att ens gå skapligt bra.
- Nicklas Eriksson
- Forumsberoende
- Inlägg: 864
- Blev medlem: fre jun 30, 2006 5:25 pm
- Ort: Norrbotten
- Kontakt:
Re: Viper kompressor insug?
Roe racing insug till deras pickup kit. Men utrymmet i vipern kanske inte klarar det? Här sitter spridarna i kanalen om än precis... Bilden är lånad härifrån: http://www.trucktrend.com/how-to/engine ... ram-srt10/
Bypassventilen, är det den i näst sista bilden? Satt ju rätt nära spridaren...
Vad gäller chargecoolern, Håller med Mattias om att nyttan är inte så stor i sammanhanget. Den är ju konstruerad för att kyla vätska med en nästan oändlig mängd luft, dvs låga deltaT på luftsidan. Känns spontant som att för att få någon vettig effektivitet under omvända förhållandet behövs högt vätskeflöde med väldigt kallt media. Sen gör den ju inte att detta fantastiska insug blir bättre flödesnässigt på något sätt.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Viper kompressor insug?
den lilla ändringen med att stoppa ned spridaren ger nog många procent förbättring på bränslefördelningen.
Synnerhet om pencilbeam spridare används.
Går det inte att bygga om lite på autogruppens kit för att få det att lira?
Flytta bypassen samt andra spridare, pencilbeam med lång nos
Eller helt enkelt svetsa i en hylsa och flytta ned spridaren.
Dock var det ju extremt dålig passform mellan topp och fläns.
Typ Audi TT spridare, 386cc
Synnerhet om pencilbeam spridare används.
Går det inte att bygga om lite på autogruppens kit för att få det att lira?
Flytta bypassen samt andra spridare, pencilbeam med lång nos
Eller helt enkelt svetsa i en hylsa och flytta ned spridaren.
Dock var det ju extremt dålig passform mellan topp och fläns.
Typ Audi TT spridare, 386cc
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 72
- Blev medlem: ons aug 18, 2010 3:46 pm
- Ort: Ersnäs, Luleå
Re: Viper kompressor insug?
Roe racing har ett insug till viper också, men det är lägre och har ett urtag för termostathuset. I övrigt väldigt likt.
Dom verkar ha problem med luftförsörjningen till dom främre cylindrarna, jätteliten plenumkammare i dom.
Dom kompenserar med mera dc på spridarna bak. Låter inte så bra men funkar säkert bättre än det här.
Går tyvärr inte kompensera så på den här bilen då spridarna inte är sekvensiella, vilket säkert märks av då det är så lite till insugskanal.
Jag har mailat Roe om ett insug, det lutar åt ett sånt.
Mest synd tycker jag om ägaren som har betalat massor av pengar och inte får köra bil.
"Intercooler" grejerna kommer plockas bort.
Skulle ev gå att bygga runners och svetsa in i insuget men cyl 1 & 2 blir svåra för termostathuset, och det var så dålig passform mot kanalerna i toppen.
Dom verkar ha problem med luftförsörjningen till dom främre cylindrarna, jätteliten plenumkammare i dom.
Dom kompenserar med mera dc på spridarna bak. Låter inte så bra men funkar säkert bättre än det här.
Går tyvärr inte kompensera så på den här bilen då spridarna inte är sekvensiella, vilket säkert märks av då det är så lite till insugskanal.
Jag har mailat Roe om ett insug, det lutar åt ett sånt.
Mest synd tycker jag om ägaren som har betalat massor av pengar och inte får köra bil.
"Intercooler" grejerna kommer plockas bort.
Skulle ev gå att bygga runners och svetsa in i insuget men cyl 1 & 2 blir svåra för termostathuset, och det var så dålig passform mot kanalerna i toppen.
Andreas Marklund
ESP
0730319399
ESP
0730319399
Re: Viper kompressor insug?
Det skulle ju vara relativt enkelt att plugga återcirkuleringen och plocka bort kylaren. Om det löser bränslefördelingen tillräckligt bra så går det säkert att bygga en ny återcirkulering som inte stör lika mycket om man nu tycker att man behöver den.
Senast redigerad av JoBy den fre aug 19, 2016 4:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Jonas Bylund
Re: Viper kompressor insug?
Ska man behålla och skadereglera så hade jag tagit bort kylaren, portat upp portarna i insugsplattan så de matchar kanalerna och sen skaffat sådana spridare som Kadett pratar om, som har långa instick. Audi TT, Ferrari, vissa BMW M-motorer m.fl kör med sådana spridare. Lätt att hitta om man googlar lite.
Sen mappa om med den lite högre insugstempen men samtidigt ofantligt bättre flöde och förhoppningsvis jämnare bränslefördelning.
Sen mappa om med den lite högre insugstempen men samtidigt ofantligt bättre flöde och förhoppningsvis jämnare bränslefördelning.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)