smält tändstift

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Sliff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons feb 19, 2014 6:55 pm

smält tändstift

Inlägg av Sliff »

Hej
jag har som ni ser i bilderna lyckats smälta ett tändstift. Alla andra stift såg bra ut. jag kör på e85 med ngk b7es stift.
jag läste i någon tråd att det kunde bero på att man fått skit i en spridare. någon som varit med om samma sak ? vad va det för fel ?

jag kom att tänka på att för några turer sen med bilen så hade ena tändhatten hoppat av och det va på detta stiftet vet jag. kan det ha blivit skadat då ?
och sedan blivit värre och värre? direkt efter det hade hänt märkte jag inget större dock har jag några gånger fått att det huggit till i bilen vid fullgas, misstänkte att det kanske va att jag hade haft för lite soppa i tanken eller ngt. sedan sist jag körde så märkte jag att den gick riktigt dåligt och hade en bit hem tyckte den gick sämre och sämre.
sedan felsökte jag och hitta detta.

så mina huvudfrågor är vad kan det bero på?
vad kan ha blivit skadat utav det ?

b230 med turbo körs på e85

Hoppas på många bra svar! bilder här nedanför


Bild
Bild
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: smält tändstift

Inlägg av quattro »

Så där brukar det se ut när man har "pre-ignition". Mao, när det är så varmt i förbränningsrummet att förbränningen börjar av sig självt och vid en okontrollerad tidpunkt. Det brukar sluta med att kolven smälter.

Orsaken till att det uppstår brukar vara stift med fel värmetal. 7:or ligger precis på gränsen i min motor. 6:or smälter. 8:or (helst ädelmetallstift med små mittelektroder) är safe. Då har jag bara runt 300 bhp, men restriktor på turbon och långa fullgaspass gör att den sliter onaturligt hårt.

Mitt råd: Riv motorn och kontrollera kolvarna. Att inspektera genom tändstiftshålet räcker inte för det kan vara skador på kanten nedanför kolvtoppen som gör att ringarna inte tätar. Byt sen till bättre lämpade stift.
Sliff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons feb 19, 2014 6:55 pm

Re: smält tändstift

Inlägg av Sliff »

Okej, borde det inte se likadant ut på alla stift ? jag har 411 whp så får nog byta upp mig till 8or då isåfall!
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: smält tändstift

Inlägg av Enok »

Kolla spridarna också!
Peter Olson
Sliff
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: ons feb 19, 2014 6:55 pm

Re: smält tändstift

Inlägg av Sliff »

skall kolla spridarna nu ikväll, så byter jag stift till 8or och skall kolla förbränningsrummen med endoskåp och göra ett komp test så borde det bli bättre i framtiden ! tack för svaren
quattro
Forumsberoende
Inlägg: 568
Blev medlem: sön mar 01, 2009 2:47 pm
Ort: Borås

Re: smält tändstift

Inlägg av quattro »

Ja, man kan tycka att det borde se likadant ut på alla stift/cylindrar. Men så är det oftast inte - av flera orsaker.
En orsak är att alla cylindrar inte får lika mycket luft pga att plenumet inte fördelar 100% lika. Cylindrar med mer luft går magrare och varmare.
En annan orsak är att kylvattenströmmarna inne i toppen inte är helt lika. Någon cylinder kan få lite sämre kylning. Kör man med standard kylflöde, med huvudflödet först hela vägen från front till back i blocket, sen upp längst bak och därefter hela vägen fram till utloppet i fram, så får man absolut inte lika temperatur i alla cylindrar.
En tredje orsak kan vara att insprutarna inte ger helt lika flöden.

Oavsett, man tror helt logiskt att alla cylindrarna skall skall få problem samtidigt men så är det som sagt inte. En cylinder är nästan alltid värst och sen brukar en till vara påverkad i mindre omfattning. Resten brukar vara skadefria. Men man ser inte hur det ser ut förrän man plockat isär motorn.

Endoskopkontroll räcker inte alltid då skador kan finnas på sidan av kolven ovanför översta ringen. Ofta mjuknar kolven och då deformeras den och ringen kan nypas fast. Men går motorn bra och trycket i vevhuset / flödet av gaser genom det inte ökat så är motorn antagligen OK. 8or ökar risken för att stiften skall slå igen vid kallstart. Då är det bra med t.ex. smala mittelektroder och wasted spark tändning som håller stiften rena bättre.
Skriv svar