Big Al´s teorier

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Big Al´s teorier

Inlägg av Big Al »

Nu när jag har en egen teoritråd så är det väl lika bra att kasta in allihopa.
Skriver upp de jag kommer ihåg och fyller på allt eftersom.

° Avhjälpa surge med tändning (början på denna tråd)
° Var maximala mekaniska verkningsgradens cylindertopptryck skiljer sig mot begreppet MBT på alkoholbränslen. (denna tråd i början)
° Turbostart med tändning
° Skona motorn med backad tändning och höjt laddtryck
° Ersätta volymflöde med tryck (läs ersätta "portning och kammar" med en till turbo)
° Flowpreppning av turbo (finns separat tråd för det)
° Hur det främst är avgasmottrycket som avgör den ökade effekten vid byte av turbo men bibehållet laddtryck.
° Att maximala massflödet ökar lite när man åker med ported shroud kåpa på turbon.
° Hur motorns verkningsgrad minskar direkt wastegaten öppnar.
° Hur man räknar ut motoreffekt från bänkning på rullar eller nav.
° Hur man snabbt räknar på vilken effekt turbon klarar.
° Att kullagrad turbo tappar maximal effekt kontra likadan fast glidlagrad.
° Att alla som är osäkra på vilken avgashusstorlek de borde ha bör köpa minsta avgashuset för att sedan porta upp det om det blev för litet.
° Att scrollade avgashus till turbon är oftast bättre än vanliga.
° Att på Garrett GT/GTX turbos bör man inte montera en oljerestriktor framför.
° Att det är bättre att åka med stor turbin och litet avgashus än tvärtom.
° Hur man räknar på hur bra turbon fungerar mot motorn, Nm per Bar absoluttryck och motorvolym.
° Hur man räknar på insugsavstämningen på turbobil.
° Hemligheten hur man behåller bra U/Cs förhållande över turbinen, genom att låta den läcka.
° Hur man räknar hur många Nm kopplingen klarar.
° Hur man teoretiskt räknar på hur många procent PWM wastegate ventilen behöver för att uppnå önskat laddtryck.
° Att man oftast inte behöver byta ut tändsystemet vid moderat trimning, man bara knackar stiften.
° Att fuelrail och btr inte heller behövs bytas ut vid moderat trimning.
° Fördelen med 4-ports wastegatestyrning.
° Att ett grenrör har ingen extraktorverkan på en turbobil samt behöver alltså inte lika långa rör.
° Att långa vevstakar kontra slaglängd bara har fördelar (förutom hållbarhet) på turbobil.
° Varför man borde använda en twinenty/scroll turbo som andra steget i en 2-stegs turboanläggning.
° Landsvägs-racetändning


Fel. Det går mappa bort surge till viss del med tändningen. Höjer man så sjunker avgasenergin mot turbon.
Senast redigerad av Big Al den tor aug 25, 2016 2:35 pm, redigerad totalt 4 gång.
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Big Al´s teorier

Inlägg av Steve »

Har parkerat den här tråden tills vidare. Alla inlägg finns kvar
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Låst