Hög EGT

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Hög EGT

Inlägg av Spiidfriik »

Vad är att betrakta som farligt hög EGT? Rent generellt. 900 grader Celsius? 1000? 1100?
Mätt i kollektorn på en turbomotor på 98BF.

Fråga två är väldigt bred, jag vet. Men vad beror hög EGT på? Oftast. Jag gissar på högt mottryck. Andra tänkbara orsaker jag har kommit fram till är låg tändning, låg kompression, laddläckage, snål blandning, avancerad avgaskam eller felvisande mätare. Fler förslag?
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: Hög EGT

Inlägg av Emil Sundquist »

Ingen som har koll? Jag är själv i ms träsket och har just inhandlat egt mätare.
Användarvisningsbild
Lövet98
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm

Re: Hög EGT

Inlägg av Lövet98 »

Min autometer mätare som sitter i kollektorn visar 8-900grader om jag minns rätt när man kör hårt men vet inte vad man ska säga är farligt hög. Åker med E85
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2641
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Hög EGT

Inlägg av therealpinto »

När jag började hålla på med turbomotorer i slutet av 90-talet, innan bredbandslambda var vanligt, fick jag lära mig någon tumregel om att under 900 grader (före turbon) var rätt lämpligt om man vill köra "safe" (på bensin). Men det beror ju förstås på motortyp, och material i saker som påverkas av värmen också.

På senare tid har jag inte mätt EGT så mycket även om det ligger i planen att göra det permanent i bilen. Men med bredbandslambda har behovet inte känts lika stort. Det är väl kanske också så att EGT inte är så enkelt att bedöma;

http://www.sdsefi.com/techegt.htm

Det som påverkat EGT mest för mig (det jag kunnat ändra) är ju tändläget. Sen tändning, högre EGT. Till viss del även snål blandning men det är inte lika säkert samband.

Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Spiidfriik
För mycket laddtryck
Inlägg: 130
Blev medlem: tis aug 25, 2009 3:42 pm
Ort: Piteå

Re: Hög EGT

Inlägg av Spiidfriik »

I Gustafs länk nämner man 1250-1800 grader Fahrenheit vilket betyder 680-1090 grader Celsius. Det spannet har jag läst på andra ställen också.
Jag gatmappar mot lambda och oftast finns ju ingen EGT-mätare. Men nu sitter det en dylik i min nya bil. Den är tidigare mappad hos välrenommerad firma i Sthlm. EGT vill upp på 950 grader och lambda ner under 0,7. Drar jag av soppa (kanske upp mot 0,8) går EGT upp över 1000 men motorn blir starkare. Tändningen är inte feg (över 20 grader vid 1,1 bar). Finns knacksensorer och ställer jag dem känsliga så ger de utslag så jag törs inte gå på med ännu tidigare tändning.
Hade jag inte haft EGT-mätare hade jag dragit ner soppan till nånstans runt 0,85. Men det törs jag inte när jag kan se tempen gå över fyrsiffrigt. Är jag bara fjollig?
Jag skulle förvisso kunna fortsätta köra den som den är, men jag känner ju att det finns effekt att hämta på att snåla den och fanskapet slickar i sej över 4 liter milen, vilket känns i överkant.
Nissan Skyline GT-R (R33) -95
Toyota Supra Turbo (MA70) -89
Eagle Talon TSi AWD (G1B) -92
BMW 335d (F31) -14
+ några till.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2784
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Re: Hög EGT

Inlägg av Daniel-635 »

Det beror ju lite hur man använder effekten också.

Om det är korta dragrace, eller om man ligger på i någon minut, typ hastighets rekord.

Husvagn ? :hihi:

Många mäter ju direkt efter topplocket, vilket jag gjort också.
Då snuddade jag på 950-1000°C när jag körde på Bensin.
Svårt dock att översätta det till kollektor mätning.

E85 eller Vatteninsprutning är ju bra knep att sänka tempen.
Både för att det kyler, och att man kan öka tändningen något.

Att kyla med bensin funkar inget vidare...

På min gav dock vatteninsprutningen ingen vidare effekt när jag testade, för avgastrycket vart för högt.
(Skulle säkert funka bättre nu när jag har större turbos)


Enklaste sättet att få ner tempen är ju att sänka laddtrycket, men det var väl aldrig något alternativ :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar