Hjälp med val av komponenter till 1600cc turbomotor

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
PontusTorstensson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån feb 06, 2012 5:26 pm
Ort: Ronneby

Hjälp med val av komponenter till 1600cc turbomotor

Inlägg av PontusTorstensson »

Har en Opelmotor z16ler som ska få sig en smidd botten och skrämmas till cirka 350-400hk.
Tanken är att det ska vara en "vardagsbil".
Någon som kan komma med lite input om vettiga komponenter för detta?
Kammarna är jävligt fega orginal men ska bytas vid senare skede.
Men jag slipper gärna att köpa på mig saker för en applikation med std kammar och en med kralligare sådana.

Någon som kan rekommendera en turbo, spridarstorlek, kompförhållande och vem i södra Sverige som reder ut att mappa en sådan skapelse när det blir dags? Std ECU och bilen är en Opel corsa opc 2008.

De verkar vara populära att skrämma i England men i Sverige finns inte mycket info att tillgå.
Någon där vet jag kör med en gtx2867r och har 450+. Lite i överkant då den verkar vakna först vid strax efter 4000rpm vilken kan bli träligt på en bil som används regelbundet.

Det jag kommer på mig själv med nu när jag skriver är att jag helt enkelt söker tips om komponenter som gör en såpass liten motor "lågvarvig" men effekttopp på ca 350-400hk.

Tack!! :thumbright:
PontusTorstensson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån feb 06, 2012 5:26 pm
Ort: Ronneby

Re: Hjälp med val av komponenter till 1600cc turbomotor

Inlägg av PontusTorstensson »

150 som kikat, men ingen input? :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Hjälp med val av komponenter till 1600cc turbomotor

Inlägg av Jens Gustavsson »

finns det ingen större motor om botten vridet är viktigast? tänker bara lite högt här vet inte mycket om den motor familjen. mvh jens
PontusTorstensson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån feb 06, 2012 5:26 pm
Ort: Ronneby

Re: Hjälp med val av komponenter till 1600cc turbomotor

Inlägg av PontusTorstensson »

Ska jag byta motor tar det med sig låda, spec drivaxlar, möjligen annat sprut och känns som det skenat iväg lite där. Vore ju kul med en imponerande vridkurva i en 1,6 också såklart...
Kan gå att strokea den till strax under 1800ccc men är osäker på vad den veven tål i stryk tyvärr.. :(
Hur som haver så är motorbyte ett slternstiv långt bort för mig just nu iaf :)
PontusTorstensson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: mån feb 06, 2012 5:26 pm
Ort: Ronneby

Re: Hjälp med val av komponenter till 1600cc turbomotor

Inlägg av PontusTorstensson »

Skulle en kompressor kunna vara en bra alternativlösning? Istället för en turbo? Om man på så vis kan få med sig laddtryck tidigt, tidigt så att säga?
Eller vad har vi för bieffekter där mer än att den tar en del hk att driva?
Tore Bjerke
För mycket laddtryck
Inlägg: 281
Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am

Re: Hjälp med val av komponenter till 1600cc turbomotor

Inlägg av Tore Bjerke »

Z16ler er ikke så mye brukt for trimming i Scandinavia og derfor er det sikkert derfor du har fått dårlig med svar.
Jeg ville først sett på gearkasse; drivverk og se hva dette tåler av moment/effekt. Du kan få masse bunndrag med turbo, det handler om kombinasjon av turbo, kamaksler, osv.
Skriv svar