skadat kilspår audi vev

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

skadat kilspår audi vev

Inlägg av x6rs »

Har skaffat mig en ny vev efter lagerhantering på min Audi femma, när jag inspekterade den nya veven så var kilspår trasigt skadat, ena kanten på kilspår trasigt är 1/2 borta, frågan är vad gör man åt saken? Min första tanke är ju att det inte är kilen som ska ta emot kraften utan friktionen mellan vev och vevaxel drevet som blir när man drar ihop det. Ska jag låta det vara och dra ihop det? Svetsa lite och putsa till kil spåret? Eller svetsa fast kilen försiktigt?
0708960667
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: skadat kilspår audi vev

Inlägg av Steve »

Nu vet jag inte hur det ser ut på en audimotor men kanske går borra in stift på nytt ställe?
Typ som det här http://s1106.photobucket.com/user/Micha ... t=3&page=1
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: skadat kilspår audi vev

Inlägg av x6rs »

Ja, det borde gå att göra ett nytt kilspår 180 grader ifrån det gamla, alternativ svetsa lite försiktigt med tig så man får dit lite material sen fila rätt det, är mest orolig för härdning och om det kan slå sig om man svetsar
0708960667
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Re: skadat kilspår audi vev

Inlägg av mats757 »

x6rs skrev:Har skaffat mig en ny vev efter lagerhantering på min Audi femma, när jag inspekterade den nya veven så var kilspår trasigt skadat, ena kanten på kilspår trasigt är 1/2 borta, frågan är vad gör man åt saken? Min första tanke är ju att det inte är kilen som ska ta emot kraften utan friktionen mellan vev och vevaxel drevet som blir när man drar ihop det. Ska jag låta det vara och dra ihop det? Svetsa lite och putsa till kil spåret? Eller svetsa fast kilen försiktigt?
Precis som du säger, Kilen är till för att orgientera hjulet rätt vid montage. Ingen kraft ska överföras.

Mats
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: skadat kilspår audi vev

Inlägg av x6rs »

Är rätt kant som är skadad eller vad man ska säga, när jag drar ihop paketet ligger kilen an mot den fina sidan av spåret, är lite inne på att lägga på material och putsa till mest för magkänslan skulle dock
0708960667
x6rs
För mycket laddtryck
Inlägg: 276
Blev medlem: fre apr 27, 2012 7:29 pm

Re: skadat kilspår audi vev

Inlägg av x6rs »

Fick reda på att den delen av veven inte är härdad så det ska gå fint att svetsa i utan att oroa sig för att härdning en släpper osv. Blir att putta på material med tig och fila till. Tack för svaren!
0708960667
Skriv svar