Oljerök nybyggd motor
Oljerök nybyggd motor
Hej,
Efter att ha byggt ny motor så har jag lite bekymmer och efter timtal i garaget så börjar hoppet tryta.
Spec:
Turboblock b230 från 98 som endast har gått max 5000mil med oljekylda kolvar, jag borrade inte blocket då det var som nytt.
Nya ram och vevlager
2,5 liters marinvev
Nya smidda JE kolvar med ring gap 0,45
H-profil
Grottisportad B234 topp genomgången med nya ventiltätningar
Matchportat insug gjort av Grottis
Nyrenoverad turbo hos SL i Degerfors, laddar 0.9
jämt komp mellan cylindrarna vid mätning
Kör på 5W50 olja
oljetryck mellan 4 och 5 bar på 1500 varv och över
Har ingen dump (ska montera en återcirkulerande så snart den kommer hem)
Bilen rycker inte eller går ojämnt vare sig på tomgång eller vid högre varv. Den går snarare som en dröm.
Problemet är att den tar olja, dvs den ryker alldeles för mycket (oljerök). Kollar jag vevhusventilationen så är den inte nämnvärt hög även om man kan se en svag dimma (inte ett rökmåln). Jag skulle nog påstå att den tar en eller ett par dl olja på 5mil. Vid tomgång eller jämnt varvtal under färd så är inte avgasröken nämndvärd men om jag gasar så lägger den en London dimma bakom sig. Även vid växling och motorbroms in i kurva så ryker den. Jag har hittills kört den ca 20 mil inkörning på varierande varvtal.
Under felsökningen har jag plockat bort toppen igen och bytt alla ventiltätningar som var sopslut, slipat in ventiler samt bytt toppackning. Turbon skickade jag på renovering då jag trodde det var den som orsakad avgasröken efter att toppen hade blivit renoverad.
Nu börjar jag inse att det bara är kolvarna kvar men vill inte riktigt acceptera det då jag absolut inte har någon lust att lyfta ut motorn igen ur min 240 Turbo.
Är det någon som kan ge mig tips eller råd på vad som kan ha gått fel. kan det vara lönt att testa med tjockare olja i min kretsloppsmotor
Några teorier om vad som kan ha hänt innan jag plockar ut motorn igen. Någon som känner igen problemet?
//Gravis
Efter att ha byggt ny motor så har jag lite bekymmer och efter timtal i garaget så börjar hoppet tryta.
Spec:
Turboblock b230 från 98 som endast har gått max 5000mil med oljekylda kolvar, jag borrade inte blocket då det var som nytt.
Nya ram och vevlager
2,5 liters marinvev
Nya smidda JE kolvar med ring gap 0,45
H-profil
Grottisportad B234 topp genomgången med nya ventiltätningar
Matchportat insug gjort av Grottis
Nyrenoverad turbo hos SL i Degerfors, laddar 0.9
jämt komp mellan cylindrarna vid mätning
Kör på 5W50 olja
oljetryck mellan 4 och 5 bar på 1500 varv och över
Har ingen dump (ska montera en återcirkulerande så snart den kommer hem)
Bilen rycker inte eller går ojämnt vare sig på tomgång eller vid högre varv. Den går snarare som en dröm.
Problemet är att den tar olja, dvs den ryker alldeles för mycket (oljerök). Kollar jag vevhusventilationen så är den inte nämnvärt hög även om man kan se en svag dimma (inte ett rökmåln). Jag skulle nog påstå att den tar en eller ett par dl olja på 5mil. Vid tomgång eller jämnt varvtal under färd så är inte avgasröken nämndvärd men om jag gasar så lägger den en London dimma bakom sig. Även vid växling och motorbroms in i kurva så ryker den. Jag har hittills kört den ca 20 mil inkörning på varierande varvtal.
Under felsökningen har jag plockat bort toppen igen och bytt alla ventiltätningar som var sopslut, slipat in ventiler samt bytt toppackning. Turbon skickade jag på renovering då jag trodde det var den som orsakad avgasröken efter att toppen hade blivit renoverad.
Nu börjar jag inse att det bara är kolvarna kvar men vill inte riktigt acceptera det då jag absolut inte har någon lust att lyfta ut motorn igen ur min 240 Turbo.
Är det någon som kan ge mig tips eller råd på vad som kan ha gått fel. kan det vara lönt att testa med tjockare olja i min kretsloppsmotor
Några teorier om vad som kan ha hänt innan jag plockar ut motorn igen. Någon som känner igen problemet?
//Gravis
Re: Oljerök nybyggd motor
Skadat ringarna vid montering ?
Re: Oljerök nybyggd motor
Kolvmontaget gick mjukt och fint så jag tror inte det. kompen är jämn på alla cylindrar.
Dock så stämde inte monteringsanvisningen på kolvringarna med hur mina ringar såg ut men å andra sidan har jag byggt många motorcykel och bilmotorer så sunt förnuft sade hur det skulle sitta.
Dock så stämde inte monteringsanvisningen på kolvringarna med hur mina ringar såg ut men å andra sidan har jag byggt många motorcykel och bilmotorer så sunt förnuft sade hur det skulle sitta.
Re: Oljerök nybyggd motor
Har ingen lösning, men oljan måste ju komma in i avgasröret någonstans ifrån----ett steg i felsökning kan vara att leda in vevhusventen in i ett kärl (petflaska) .....slutar det ryka eller minskar radikalt från avgaset eller om det kommer lika mycket så är man en bit på väg
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Oljerök nybyggd motor
Bra förslag! jag har testat att koppla bort vevhusventilationen, dock så märkte jag ingen nämnvärd skillnad på hur mycket den ryker. Hur ska jag tolka det resultatet.
Re: Oljerök nybyggd motor
Starta den utan turbo och se om den ryker mindre.
Re: Oljerök nybyggd motor
Jag ska prova en start utan turbo, skulle dock bli förvånad om det fortfarande är fel på turbon iom att den är nyrenoverad med 360 lager samt överlapp. Som kuriosa så kan jag nämna att jag var ner till garaget igen och mätte kompet. Samtliga cylindrar gav 12,5 bar spik, dvs ingen avvikelse mellan cylindrarna. tycker ni att 12,5 bar på en turbomotor låter rimligt, har bara byggt sugmotorer förr.
BTW tack för era förslag, uppskattas!
BTW tack för era förslag, uppskattas!
Re: Oljerök nybyggd motor
Jag byggde om det till adapter i blocket med AN12 och AN12 turbo fläns på returen i samband med renoveringen av turbon.
Jag använder B204 Turbo gren rör så turbon sitter relativt lågt monterat dock så tycker jag att det är fritt fall på returen även om det är mycket kort retur.
Jag använder B204 Turbo gren rör så turbon sitter relativt lågt monterat dock så tycker jag att det är fritt fall på returen även om det är mycket kort retur.
Re: Oljerök nybyggd motor
Hade turbon rasat förut?
Re: Oljerök nybyggd motor
Nej den fungerade som den skulle men skickade den på renovering då den var lite glapp radiellt. Min tanke var att den skickade igenom olja pga det.
Re: Oljerök nybyggd motor
Jag har börjat fundera på om mina nya smidda JE kolvar kanske inte är kompatibla med kolv oljekylningen i blocket. Vat tror ni, kan det vara en teori?
Re: Oljerök nybyggd motor
Ett par förslag: kontrollera så inte expandern på oljeringarna hoppat ihop ett steg vid montering, då tätar inte oljeringarna, på hårt portade 16v B234, blir det nära fjäderbrunnarna, lätt att de spricker där o läcker olja in i insugskanalerna.
// JB
// JB
Re: Oljerök nybyggd motor
Bygger /byggt många motorer med Je och inga problem. Nu senast med turbo block och olje sprut inga problem. En fråga som inte är besvarad? Har du kört in motorn med Mineral olja först innan du hällt i 5W50 det är ju en hel syntet. Har du Hena cylindern alls innan kolvbytet?
Allt är inte som man tror
Peter Forlund /PFracing
Peter Forlund /PFracing
Re: Oljerök nybyggd motor
Hej,
Skönt att höra att jag kan utesluta JE kolvarna och oljekylning i kombination. Jag har henat cylindrarna innan montage när allt var isär.
Jag startad upp motorn med mineralolja dock så körde jag inte så länge på den innan jag bytte till helsyntet.
Jag ska kolla upp oljeringarna när jag river motorn vilket jag börjar inse att jag måste göra. Har kollat portningen och kan inte se några visuella sprickor.
Skönt att höra att jag kan utesluta JE kolvarna och oljekylning i kombination. Jag har henat cylindrarna innan montage när allt var isär.
Jag startad upp motorn med mineralolja dock så körde jag inte så länge på den innan jag bytte till helsyntet.
Jag ska kolla upp oljeringarna när jag river motorn vilket jag börjar inse att jag måste göra. Har kollat portningen och kan inte se några visuella sprickor.