Problem med rör till Oljepump b230

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Magistern »

Hej.

Jag håller på att slå ihop min motor igen efter lagerras. Det berodde på att oljepumpsröret skjutit loss trots att det satt instucket med dubbla oringar på båda sidor. Nu har jag svetsat på en m12bricka i vardera ände som ett stopp för oringarna så att de inte kan skjuta förbi svulsten på röret. Detta har itne gått så bra då röret nu "bryter" i pumpen och att det därför inte vill gå lätt att montera. Jag har alltid kört med samma olja och då Castrol 10w60. Det har aldrig varit några problem förutom denna säsong, och då jag också byggt på ett nytt motorblock.

Jag efterfrågar nu en lösning på problemet. Någon som har nån idé eller tips? Har sett lite olika lösningar men ännu inget som känns helt hundra.

Tack på förhand.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Oskar Johansson »

Går det inte gänga block och pump och sätta slang imellan?
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Steve »

Tycker kadettens lösning såg bra ut
Bild

Var väl visserligen ombyggd för att rymma ARP-bult på överfallen, men ändå
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Magistern »

Oskar Johansson skrev:Går det inte gänga block och pump och sätta slang imellan?
Jo det går att gänga m18x1,5 (har provat på ett gammalt block) men jag har ingen lust med detta då moton är ihopmonterad med allt. Risken att få in spån i motorn är hög. Skulle vilja prova nåt annat.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Magistern »

Steve skrev:Tycker kadettens lösning såg bra ut


Var väl visserligen ombyggd för att rymma ARP-bult på överfallen, men ändå

Ser bra ut men på min är inte problemet att röret åker ut, utan snarare att oringarna skjuter förbi svulsten på röret.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Kadett4wd »

Det där röret i brorsons maskin sitter rocksolid nu, flexar inte ett dugg.
Så det lär inte tillåta att oringarna kryper ut ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Magistern »

Kadett4wd skrev:Det där röret i brorsons maskin sitter rocksolid nu, flexar inte ett dugg.
Så det lär inte tillåta att oringarna kryper ut ;)
Jag sa likadant om min. Kunde inte rubba röret åt något som helst håll men ack så fel jag hade. Dyrt blev det också... :doh:

Kan dock inte ha ett sånt fäste då jag har en gördel som sitter ivägen.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Steve »

Fästet behöver ju inte sitta exakt sådär. Borde väl gå gänga i gördeln eller göra ett fäste mot oljepumpen eller nåt?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Kadett4wd »

När du får oljetryck i röret så vill det ju lyftas från sina lägen i pump och block.
då flexar det och o-ringarna kan krypa loss.
det här röret sitter stummare än ett stdrör nånsin kan göra, och att bygga med dubbla ringar blir ju knas.
Då hamnar ju röret halvtaskigt redan innan du fått tryck.

Men gör hur du vill, vi verkar inte kunna lösa ditt bekymmer.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Oskar Johansson »

Skulle det gå att svetsa fast en nippel i blocket och sen ta bort oljepumpen och gänga den? Kanske inte är ett så roligt alternativ men det kanske skulle funka
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Magistern »

Kadett4wd skrev:När du får oljetryck i röret så vill det ju lyftas från sina lägen i pump och block.
då flexar det och o-ringarna kan krypa loss.
det här röret sitter stummare än ett stdrör nånsin kan göra, och att bygga med dubbla ringar blir ju knas.
Då hamnar ju röret halvtaskigt redan innan du fått tryck.

Men gör hur du vill, vi verkar inte kunna lösa ditt bekymmer.

Jag är väldigt tacksam för alla tips men jag känner också att jag inte är sugen på att demontera motorn eller gördeln. Så Jag söker väl framförallt en lösning som inte innebär nämnvärd åverkan.

Jag tänker dock att oringarna kan krypa ut ändå, trots att röret sitter skruvat. På min hade liksom ringen tryckts över svulsten på röret. Det hade nog kvittat om det var fastskruvat eller ej. Ringen hade hoppat ur ändå.

Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Steve »

Hur stor springa är det mellan kanten på röret och hålet?

Är du jättenojig kan du ju svetsa på kanten också så springan blir mindre...men tror ändå på ett fäste också
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Jens Gustavsson »

en enkel lösning är att he dit en bra tätning som är hårdare! ska inte va i silecon :thumbdown:
Tjernell
Forumsberoende
Inlägg: 1078
Blev medlem: sön nov 23, 2003 10:15 pm
Ort: Hofors
Kontakt:

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Tjernell »

Svarva brickor som passar på röret och har rätt yd för att gå i pump å block. Trä på dom på röret mot original bulan.
Sen pular du dit dubbla tätnings ringar.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Kadett4wd »

Magistern skrev:
Kadett4wd skrev:När du får oljetryck i röret så vill det ju lyftas från sina lägen i pump och block.
då flexar det och o-ringarna kan krypa loss.
det här röret sitter stummare än ett stdrör nånsin kan göra, och att bygga med dubbla ringar blir ju knas.
Då hamnar ju röret halvtaskigt redan innan du fått tryck.

Men gör hur du vill, vi verkar inte kunna lösa ditt bekymmer.

Jag är väldigt tacksam för alla tips men jag känner också att jag inte är sugen på att demontera motorn eller gördeln. Så Jag söker väl framförallt en lösning som inte innebär nämnvärd åverkan.

Jag tänker dock att oringarna kan krypa ut ändå, trots att röret sitter skruvat. På min hade liksom ringen tryckts över svulsten på röret. Det hade nog kvittat om det var fastskruvat eller ej. Ringen hade hoppat ur ändå.

Mvh
Gördeln sitter väl inte ivägen för att mecka med det där?
Och med min mod behöver du bara ta loss oljepumpen, vilket då måste göra ändå.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar