Problem med rör till Oljepump b230
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Oljetrycket blir onödigt högt nu jämför vad har det varit förut tex. på kallt motor? Du har gjort någon sak på annat sätt nu?
Att ha en stöd till rören hjälper inte om tätningar blåser iväg.
Att ha en stöd till rören hjälper inte om tätningar blåser iväg.
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Oljetrycket är exakt samma som tidigare på både varm och kall motor. Skillnaden är möjligtvis att jag har en oljefiltersandwich med termostat. I övrigt är allt samma, samma pump, samma oljepumpsrör, samma olja, samma lagerspel. Blocket är dock "nytt".Jarmo Y skrev:Oljetrycket blir onödigt högt nu jämför vad har det varit förut tex. på kallt motor? Du har gjort någon sak på annat sätt nu?
Att ha en stöd till rören hjälper inte om tätningar blåser iväg.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Tätningarna kan ju bara ska blåsa iväg om röret rör på sig och/eller att dom är i fel material som Jens skriverJarmo Y skrev:Oljetrycket blir onödigt högt nu jämför vad har det varit förut tex. på kallt motor? Du har gjort någon sak på annat sätt nu?
Att ha en stöd till rören hjälper inte om tätningar blåser iväg.
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Håller med Jens, tätning i bra material lär va bästa lösningen, finns även tätningar som har en metallbricka ingjuten i sig, kanske inte finns några i rätt storlek men kan ju gå kolla upp. Även att komplettera på det sätt kadetten gjort, kan knappast göra saken sämre
Kulan
V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Problem med rör till Oljepump b230
en oljefiltersandwich med termostat. kanske modell China? Har ingenting med saken att göra?
Jag har aldrig haft problem med röret, kanske inte volvo heller, annars hade de gjort det på annat sätt.
Ganska ofta jag monterar gamla tätningar tillbaka till röret utan problem. Rören kan kanske montera på felvänd också vet inte.
Jag har aldrig haft problem med röret, kanske inte volvo heller, annars hade de gjort det på annat sätt.
Ganska ofta jag monterar gamla tätningar tillbaka till röret utan problem. Rören kan kanske montera på felvänd också vet inte.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Tror problemet kan vara kinapumpar(bristfälliga lägen) samt högre varv än std(mer olja som pumpas).
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Jag reparerade och byggde nytt en 2.2 16v rödblock som varvades minst 9000, svänghjulet sprängdes i bitar, bytte block och använde andra delar pånytt, såsom oljepump, lager, oljerör och tätningar till pumpen etc.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Ja, men det betyder väl inte att problemet inte finns?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 594
- Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
- Ort: Lapua Finland
- Kontakt:
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Nej inte alls, tätningar kan lossna närsomhelst. Systemet ser ut ganska slö men jag litar på volvo att de har tänkt på saken. Också har aldrig hört förut att så kan hända on det inte finns nån annan fel.
Min bror byggde till Oldsmobile v8 motor en helt ny oljepumpsystem på åttiotalet. Oljepump från en lastbil, drivs med kuggrem från vevaxel, pumpen var utanför blocket, precis som tex. Verdi pumpar är. Det funkade bra men på kallt motor oljefilter tätning lossnade om man gasade för hårt, på varm motor inget fel.
Min bror byggde till Oldsmobile v8 motor en helt ny oljepumpsystem på åttiotalet. Oljepump från en lastbil, drivs med kuggrem från vevaxel, pumpen var utanför blocket, precis som tex. Verdi pumpar är. Det funkade bra men på kallt motor oljefilter tätning lossnade om man gasade för hårt, på varm motor inget fel.
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Nu har jag gjort såhär:
Svarvade 2 st m12brickor så att de har samma yd som hålet i blocket och pumpen. tryckte på dessa på röret och mot stoppen på röret. Sen satte jag EN oring i vardera ände på röret och tryckte in det så långt det gick i pumpen och även så långt det gick i blocket. Det kändes som om det hamnade till rätta bättre än tidigare. Kanske åkte röret djupare ned i blocket nu eftersom jag bara satte på en oring? På så sätt så är ju själva röret inuti den smala diametern i blocket?
Vi får prova och se vad som händer.
Svarvade 2 st m12brickor så att de har samma yd som hålet i blocket och pumpen. tryckte på dessa på röret och mot stoppen på röret. Sen satte jag EN oring i vardera ände på röret och tryckte in det så långt det gick i pumpen och även så långt det gick i blocket. Det kändes som om det hamnade till rätta bättre än tidigare. Kanske åkte röret djupare ned i blocket nu eftersom jag bara satte på en oring? På så sätt så är ju själva röret inuti den smala diametern i blocket?
Vi får prova och se vad som händer.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Hej!
Nu harjag startat motorn och det verkar inte bättre än att
Jag börjar bli riktigt less. Får ta av tråget (om det går med gördeln och allt i vägen) och kolla hur det ser ut.
Hade bilen på tomgång i typ 15 min så att oljetempen låg på stadiga 75 grader. Sen varvade jag lite och provade. Upplevde då att jag fick 4-5 bars tryck men att det sen, precis som tidigare började dala. Så jag tror att oringarna har stuckit igen.
Det otroliga är att jag kört i 2-3 år tidigare utan detta problem, med samma pump och olja. Jäkla märkligt detta asså...
Den ska väl inte kunna hoppa av på en gång bara för att man torrgasar lite i garaget???
Nu harjag startat motorn och det verkar inte bättre än att
fick rätt. Det funkade inte denna gång heller, trots stoppbrickor på röret.Kadett4wd skrev:
Jag börjar bli riktigt less. Får ta av tråget (om det går med gördeln och allt i vägen) och kolla hur det ser ut.
Hade bilen på tomgång i typ 15 min så att oljetempen låg på stadiga 75 grader. Sen varvade jag lite och provade. Upplevde då att jag fick 4-5 bars tryck men att det sen, precis som tidigare började dala. Så jag tror att oringarna har stuckit igen.
Det otroliga är att jag kört i 2-3 år tidigare utan detta problem, med samma pump och olja. Jäkla märkligt detta asså...
Den ska väl inte kunna hoppa av på en gång bara för att man torrgasar lite i garaget???
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Problem med rör till Oljepump b230
.
Senast redigerad av Oskar Johansson den sön dec 25, 2016 5:04 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Har du testat utan oljefiltersandwish grejen? För mig låter det som om det är den som är problemet.
Skickat från min tegelsten via Tapatalk
Skickat från min tegelsten via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
Gammalt dragracingordspråk.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Problem med rör till Oljepump b230
jag fick samma problem efter jag satte dit gördel.
röret blev för kort, jag förlengde röret 1cm upp i blocket
röret blev för kort, jag förlengde röret 1cm upp i blocket
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Jaha. Det är inget problem för mig. Min gördel har ingen förbindelse eller ä inte ivägen för pumpen. Så det är lugnt.DreRacing@ skrev:jag fick samma problem efter jag satte dit gördel.
röret blev för kort, jag förlengde röret 1cm upp i blocket
Gördeln monterades faktiskt nu i samband med att jag slog isär motorn. Så problemet uppkom redan innan gördeln fanns där.
Men tack ändå för din tanke
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera