Problem med rör till Oljepump b230

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Jarmo Y »

Oljetrycket blir onödigt högt nu jämför vad har det varit förut tex. på kallt motor? Du har gjort någon sak på annat sätt nu?
Att ha en stöd till rören hjälper inte om tätningar blåser iväg.
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Magistern »

Jarmo Y skrev:Oljetrycket blir onödigt högt nu jämför vad har det varit förut tex. på kallt motor? Du har gjort någon sak på annat sätt nu?
Att ha en stöd till rören hjälper inte om tätningar blåser iväg.
Oljetrycket är exakt samma som tidigare på både varm och kall motor. Skillnaden är möjligtvis att jag har en oljefiltersandwich med termostat. I övrigt är allt samma, samma pump, samma oljepumpsrör, samma olja, samma lagerspel. Blocket är dock "nytt".
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Steve »

Jarmo Y skrev:Oljetrycket blir onödigt högt nu jämför vad har det varit förut tex. på kallt motor? Du har gjort någon sak på annat sätt nu?
Att ha en stöd till rören hjälper inte om tätningar blåser iväg.
Tätningarna kan ju bara ska blåsa iväg om röret rör på sig och/eller att dom är i fel material som Jens skriver
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Kulan
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: tis jan 12, 2016 5:11 pm

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Kulan »

Håller med Jens, tätning i bra material lär va bästa lösningen, finns även tätningar som har en metallbricka ingjuten i sig, kanske inte finns några i rätt storlek men kan ju gå kolla upp. Även att komplettera på det sätt kadetten gjort, kan knappast göra saken sämre
Kulan

V70R AWD -00
244 GL -82
744 TIC-88
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Jarmo Y »

en oljefiltersandwich med termostat. kanske modell China? Har ingenting med saken att göra? :)
Jag har aldrig haft problem med röret, kanske inte volvo heller, annars hade de gjort det på annat sätt.
Ganska ofta jag monterar gamla tätningar tillbaka till röret utan problem. Rören kan kanske montera på felvänd också vet inte.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Kadett4wd »

Tror problemet kan vara kinapumpar(bristfälliga lägen) samt högre varv än std(mer olja som pumpas).
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Jarmo Y »

Jag reparerade och byggde nytt en 2.2 16v rödblock som varvades minst 9000, svänghjulet sprängdes i bitar, bytte block och använde andra delar pånytt, såsom oljepump, lager, oljerör och tätningar till pumpen etc.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Kadett4wd »

Ja, men det betyder väl inte att problemet inte finns?
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Jarmo Y »

Nej inte alls, tätningar kan lossna närsomhelst. Systemet ser ut ganska slö men jag litar på volvo att de har tänkt på saken. Också har aldrig hört förut att så kan hända on det inte finns nån annan fel.

Min bror byggde till Oldsmobile v8 motor en helt ny oljepumpsystem på åttiotalet. Oljepump från en lastbil, drivs med kuggrem från vevaxel, pumpen var utanför blocket, precis som tex. Verdi pumpar är. Det funkade bra men på kallt motor oljefilter tätning lossnade om man gasade för hårt, på varm motor inget fel.
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Magistern »

Nu har jag gjort såhär:

Svarvade 2 st m12brickor så att de har samma yd som hålet i blocket och pumpen. tryckte på dessa på röret och mot stoppen på röret. Sen satte jag EN oring i vardera ände på röret och tryckte in det så långt det gick i pumpen och även så långt det gick i blocket. Det kändes som om det hamnade till rätta bättre än tidigare. Kanske åkte röret djupare ned i blocket nu eftersom jag bara satte på en oring? På så sätt så är ju själva röret inuti den smala diametern i blocket?

Vi får prova och se vad som händer.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Magistern »

Hej!

Nu harjag startat motorn och det verkar inte bättre än att
Kadett4wd skrev:
fick rätt. Det funkade inte denna gång heller, trots stoppbrickor på röret.

Jag börjar bli riktigt less. Får ta av tråget (om det går med gördeln och allt i vägen) och kolla hur det ser ut.

Hade bilen på tomgång i typ 15 min så att oljetempen låg på stadiga 75 grader. Sen varvade jag lite och provade. Upplevde då att jag fick 4-5 bars tryck men att det sen, precis som tidigare började dala. Så jag tror att oringarna har stuckit igen.

Det otroliga är att jag kört i 2-3 år tidigare utan detta problem, med samma pump och olja. Jäkla märkligt detta asså...

Den ska väl inte kunna hoppa av på en gång bara för att man torrgasar lite i garaget??? :doh:
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Oskar Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
Ort: Växjö

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Oskar Johansson »

.
Senast redigerad av Oskar Johansson den sön dec 25, 2016 5:04 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Love
För mycket laddtryck
Inlägg: 301
Blev medlem: mån okt 31, 2005 10:32 am
Ort: Bollnäs

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Love »

Har du testat utan oljefiltersandwish grejen? För mig låter det som om det är den som är problemet.

Skickat från min tegelsten via Tapatalk
"När HX60 talar lyssnar man"
Gammalt dragracingordspråk.
DreRacing@
Forumsberoende
Inlägg: 1112
Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Ort: Flisa, norge

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av DreRacing@ »

jag fick samma problem efter jag satte dit gördel.
röret blev för kort, jag förlengde röret 1cm upp i blocket
Användarvisningsbild
Magistern
Forumsberoende
Inlägg: 675
Blev medlem: mån jun 20, 2011 11:48 pm
Kontakt:

Re: Problem med rör till Oljepump b230

Inlägg av Magistern »

DreRacing@ skrev:jag fick samma problem efter jag satte dit gördel.
röret blev för kort, jag förlengde röret 1cm upp i blocket
Jaha. Det är inget problem för mig. Min gördel har ingen förbindelse eller ä inte ivägen för pumpen. Så det är lugnt.

Gördeln monterades faktiskt nu i samband med att jag slog isär motorn. Så problemet uppkom redan innan gördeln fanns där.

Men tack ändå för din tanke :thumbright:
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD

Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Skriv svar