Problem med rör till Oljepump b230
Problem med rör till Oljepump b230
Hej.
Jag håller på att slå ihop min motor igen efter lagerras. Det berodde på att oljepumpsröret skjutit loss trots att det satt instucket med dubbla oringar på båda sidor. Nu har jag svetsat på en m12bricka i vardera ände som ett stopp för oringarna så att de inte kan skjuta förbi svulsten på röret. Detta har itne gått så bra då röret nu "bryter" i pumpen och att det därför inte vill gå lätt att montera. Jag har alltid kört med samma olja och då Castrol 10w60. Det har aldrig varit några problem förutom denna säsong, och då jag också byggt på ett nytt motorblock.
Jag efterfrågar nu en lösning på problemet. Någon som har nån idé eller tips? Har sett lite olika lösningar men ännu inget som känns helt hundra.
Tack på förhand.
Jag håller på att slå ihop min motor igen efter lagerras. Det berodde på att oljepumpsröret skjutit loss trots att det satt instucket med dubbla oringar på båda sidor. Nu har jag svetsat på en m12bricka i vardera ände som ett stopp för oringarna så att de inte kan skjuta förbi svulsten på röret. Detta har itne gått så bra då röret nu "bryter" i pumpen och att det därför inte vill gå lätt att montera. Jag har alltid kört med samma olja och då Castrol 10w60. Det har aldrig varit några problem förutom denna säsong, och då jag också byggt på ett nytt motorblock.
Jag efterfrågar nu en lösning på problemet. Någon som har nån idé eller tips? Har sett lite olika lösningar men ännu inget som känns helt hundra.
Tack på förhand.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Går det inte gänga block och pump och sätta slang imellan?
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Tycker kadettens lösning såg bra ut
Var väl visserligen ombyggd för att rymma ARP-bult på överfallen, men ändå
Var väl visserligen ombyggd för att rymma ARP-bult på överfallen, men ändå
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Jo det går att gänga m18x1,5 (har provat på ett gammalt block) men jag har ingen lust med detta då moton är ihopmonterad med allt. Risken att få in spån i motorn är hög. Skulle vilja prova nåt annat.Oskar Johansson skrev:Går det inte gänga block och pump och sätta slang imellan?
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Steve skrev:Tycker kadettens lösning såg bra ut
Var väl visserligen ombyggd för att rymma ARP-bult på överfallen, men ändå
Ser bra ut men på min är inte problemet att röret åker ut, utan snarare att oringarna skjuter förbi svulsten på röret.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Det där röret i brorsons maskin sitter rocksolid nu, flexar inte ett dugg.
Så det lär inte tillåta att oringarna kryper ut
Så det lär inte tillåta att oringarna kryper ut
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Jag sa likadant om min. Kunde inte rubba röret åt något som helst håll men ack så fel jag hade. Dyrt blev det också...Kadett4wd skrev:Det där röret i brorsons maskin sitter rocksolid nu, flexar inte ett dugg.
Så det lär inte tillåta att oringarna kryper ut
Kan dock inte ha ett sånt fäste då jag har en gördel som sitter ivägen.
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Fästet behöver ju inte sitta exakt sådär. Borde väl gå gänga i gördeln eller göra ett fäste mot oljepumpen eller nåt?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Problem med rör till Oljepump b230
När du får oljetryck i röret så vill det ju lyftas från sina lägen i pump och block.
då flexar det och o-ringarna kan krypa loss.
det här röret sitter stummare än ett stdrör nånsin kan göra, och att bygga med dubbla ringar blir ju knas.
Då hamnar ju röret halvtaskigt redan innan du fått tryck.
Men gör hur du vill, vi verkar inte kunna lösa ditt bekymmer.
då flexar det och o-ringarna kan krypa loss.
det här röret sitter stummare än ett stdrör nånsin kan göra, och att bygga med dubbla ringar blir ju knas.
Då hamnar ju röret halvtaskigt redan innan du fått tryck.
Men gör hur du vill, vi verkar inte kunna lösa ditt bekymmer.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 428
- Blev medlem: tor maj 08, 2014 7:54 pm
- Ort: Växjö
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Skulle det gå att svetsa fast en nippel i blocket och sen ta bort oljepumpen och gänga den? Kanske inte är ett så roligt alternativ men det kanske skulle funka
Oskar Johansson
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Tack till:
http://www.l-m-r.se/
http://www.mkmotorsport.se/
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 5&start=90
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Kadett4wd skrev:När du får oljetryck i röret så vill det ju lyftas från sina lägen i pump och block.
då flexar det och o-ringarna kan krypa loss.
det här röret sitter stummare än ett stdrör nånsin kan göra, och att bygga med dubbla ringar blir ju knas.
Då hamnar ju röret halvtaskigt redan innan du fått tryck.
Men gör hur du vill, vi verkar inte kunna lösa ditt bekymmer.
Jag är väldigt tacksam för alla tips men jag känner också att jag inte är sugen på att demontera motorn eller gördeln. Så Jag söker väl framförallt en lösning som inte innebär nämnvärd åverkan.
Jag tänker dock att oringarna kan krypa ut ändå, trots att röret sitter skruvat. På min hade liksom ringen tryckts över svulsten på röret. Det hade nog kvittat om det var fastskruvat eller ej. Ringen hade hoppat ur ändå.
Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Hur stor springa är det mellan kanten på röret och hålet?
Är du jättenojig kan du ju svetsa på kanten också så springan blir mindre...men tror ändå på ett fäste också
Är du jättenojig kan du ju svetsa på kanten också så springan blir mindre...men tror ändå på ett fäste också
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Problem med rör till Oljepump b230
en enkel lösning är att he dit en bra tätning som är hårdare! ska inte va i silecon
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Svarva brickor som passar på röret och har rätt yd för att gå i pump å block. Trä på dom på röret mot original bulan.
Sen pular du dit dubbla tätnings ringar.
Sen pular du dit dubbla tätnings ringar.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Problem med rör till Oljepump b230
Gördeln sitter väl inte ivägen för att mecka med det där?Magistern skrev:Kadett4wd skrev:När du får oljetryck i röret så vill det ju lyftas från sina lägen i pump och block.
då flexar det och o-ringarna kan krypa loss.
det här röret sitter stummare än ett stdrör nånsin kan göra, och att bygga med dubbla ringar blir ju knas.
Då hamnar ju röret halvtaskigt redan innan du fått tryck.
Men gör hur du vill, vi verkar inte kunna lösa ditt bekymmer.
Jag är väldigt tacksam för alla tips men jag känner också att jag inte är sugen på att demontera motorn eller gördeln. Så Jag söker väl framförallt en lösning som inte innebär nämnvärd åverkan.
Jag tänker dock att oringarna kan krypa ut ändå, trots att röret sitter skruvat. På min hade liksom ringen tryckts över svulsten på röret. Det hade nog kvittat om det var fastskruvat eller ej. Ringen hade hoppat ur ändå.
Mvh
Och med min mod behöver du bara ta loss oljepumpen, vilket då måste göra ändå.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!