Förstår inte provtryckning av turbosystem???

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Erik Nygårds
För mycket laddtryck
Inlägg: 473
Blev medlem: mån okt 06, 2003 1:04 pm
Ort: SÄLEN

Förstår inte provtryckning av turbosystem???

Inlägg av Erik Nygårds »

Hej vill provtrycka mitt system men vet inte riktigt hur, på turbon där luftfiltret sitter skall jag sätta ett rör med en gavel på där jag satt en däckventil? men hur gör jag så att inte turbon snurrar, Hur mycket skall man trycka jag laddar 1,5bar,, stod något guiden och trycksätta btr men jag fattade dåligt av denna guide någon som kan förklara på ett enkelt sätt mvh erik
Magnus9
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: lör jun 11, 2016 10:59 am
Ort: Sundsvall

Re: Förstår inte provtryckning av turbosystem???

Inlägg av Magnus9 »

Du trycksätter ju redan då genom turbon, den kommer inte att snurra, inget flöde...

Är försiktig, skyddsglasögon är ett måste. Tryck 0,5 bar använd diskmedel.
Finns en utförlig guide här också om du söker..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Förstår inte provtryckning av turbosystem???

Inlägg av Jens Gustavsson »

Man får inte trycka så mycket som man laddar!!! DÅ SLUTAR DET PÅ AKUTEN.

speciellt då man är nybörjare. läs min guide noga innan man trycksätter.

mvh jens
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Förstår inte provtryckning av turbosystem???

Inlägg av mauser240 »

Jens Gustavsson skrev:Man får inte trycka så mycket som man laddar!!! DÅ SLUTAR DET PÅ AKUTEN.
Menar du att det slutar mindre på akuten för att turbon bygger trycket och inte kompressorn i garaget? Vad hjälper det att provtrycka till baret om det läcker vid 1,5? :doh:

Det väsentliga är väl var man själv befinner sig i förhållande till maskinen? Det har redan påpekats att man bör vara försiktig men det skadar nog inte att påpeka det en gång till.
//MartinL
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 707
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Re: Förstår inte provtryckning av turbosystem???

Inlägg av Johan Posth »

Provtryckte min passat vid felsökning och tyckte slangarna växte ovanligt mycket, efter lite tänkande så var de 4bar jag tryckte med..inte 0,4 som var tanken..mätaren visade Mpa, inte bar. Men de var tätt! Men innan dess så hittade jag en del läckor med tips från Jens tråd. Använd en ställbar tryckregulator så du sakta kan öka trycket och inte ett däckpumpningsmunstycke, så mycket smidigare att slippa så och trycka samtidigt som man letar läckor.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Johan Posth, Laxå
070-2390054
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Förstår inte provtryckning av turbosystem???

Inlägg av mauser240 »

Läste igenom Jensas provtryckningstråd och jag kan inte konstatera annat än att han måste vara lite lätt splittrad.

Typ 1 / 3 av hans inlägg går ut på att man nog kan trycka med högre tryck om man håller sig på avstånd. Dock varierar säkerhetsavståndet mellan 4 och 15 meter.

2 / 3 av inläggen säger BESTÄMT NEJ MED STORA BOKSTÄVER. Den som provtrycker med mer än 0,5 bar finns inte för MAN GÖR HELT ENKELT INTE SÅ.

Själv så anser jag att man, efter nödvändiga säkerhetsåtgärder, bör trycka med tänkt ladd + t.ex. 0,5 bar, för ett så fullständigt test som möjligt.

Detta skrev jag tidigare i denna tråd men Jens raderade inlägget helt kallt utan minsta kommentar (sin vana trogen). Däremot skrev han ett väldigt hetsigt inlägg om att MAN INTE FÅR trycka med tänkt ladd. Kan vara svårt för andra att förstå det inlägget men här är i alla fall min förklaring.

Här saxar jag några av Jensas kommentarer från provtryckningstråden:
Jens Gustavsson skrev:Trycksätt via regulatorn på tryckluften till att börja med 0.5 bar eller så mycket man ska ladda max (OBS! För högt tryck kan vara LIVSFARLIGT).
Jens Gustavsson skrev:Sedan skruvar man ned regulatorn på tryckluften från kompressorn till ca 1bar eller så mycket man ska ladda max (OBS! För högt tryck kan vara LIVSFARLIGT).
Jens Gustavsson skrev:när man letar leckor så räcker offtast 0.5-1 bar men ska man kolla att tryckrör och sånt sitter fast så rekomenderar jag en lång skarv slang på tryckluften och ett behörligt av stånd till bilen när man trycker :wink:
Jens Gustavsson skrev:det är en säkerhets fråga. ska man provtrycka på högre tryck så ska man ha ett säkerhets avstånd på 4meter minst.
Jens Gustavsson skrev:men som sagt kör inte så höga tryck. MAN SKA INTE TRYCKA MED 0.5BAR MER ÄN LADDTRYCKET OM MAN INTE VERKLIGEN VET VAD MAN GÖR OCH MAN TÄNKER PÅ SÄKERHETEN 100%. SKA MAN GÖRA DET SÅ STÅ CA 15 METER FRÅN BILEN MINST STÅ INTE OCH GLO UNDER HUVEN OM DU INTE VILL TAPPA HUVUDET :D
Jens Gustavsson skrev:man ska INTE provtrycka med högre tryck än 0.5 bar!!!!!!
Inte lätt att veta vad man SKA och INTE SKA...
//MartinL
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Förstår inte provtryckning av turbosystem???

Inlägg av Jens Gustavsson »

mauser240 skrev:
Jens Gustavsson skrev:Man får inte trycka så mycket som man laddar!!! DÅ SLUTAR DET PÅ AKUTEN.
Menar du att det slutar mindre på akuten för att turbon bygger trycket och inte kompressorn i garaget? Vad hjälper det att provtrycka till baret om det läcker vid 1,5? :doh:

Det väsentliga är väl var man själv befinner sig i förhållande till maskinen? Det har redan påpekats att man bör vara försiktig men det skadar nog inte att påpeka det en gång till.

man hänger inte över rören då man kör bilen därför inte farligt.

har man sen sten koll på vad man gör och man är försiktig och man håller sig 10 meter från bilen så är det ok ok men tänk på att detta är ett forum där många nybörjare läser och där ska man inte upmuntra att göra sånt här som kan sluta illa om man inte tänker sig för!


mins en gubbe som bodde granne då jag va ung som sa dessa ord till mig! :hihi:
Jag fick vett i huvudet då jag fyllde 15 år men i dag så värkar det inte komma förends man blir 25år!
nu idag är jag gubbe och jag är rädd att vi måste vänta tills dagens ungdom blir 40 då dess vett kommer :hihi: sunt förnuft och vett är inget som skolor, föräldrar och poliser lär ut till dagens barn nu gäller lagar och paragrafer.
erki87
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 87
Blev medlem: tis nov 12, 2013 1:41 pm

Re: Förstår inte provtryckning av turbosystem???

Inlägg av erki87 »

Håller med mauser.

Jag provtrycker alltid enligt följande:

0,5bar - känner på allt försiktigt för att se så jag inte missat nått.

Sedan höjer jag varsamt till 1 bar + tänkt laddtryck så närmare 4 bar. DÅ håller jag mig på håll.

Bygger man ordentligt o se till o svarva alternativt svetsa "hullingar" på alla rör som går till slang så är det aldrig några problem.
Detta gör jag alltid! Jag har aldrig skjutit nått av mina system och det har blivit ett par.

Sedan tycker jag det är skönt o lägga på ordentligt så jag vet att inget kommer skjuta av enbart trycket.
När man kör så räknas ju vibrationerna in också om man skulle skjuta nått.

Det är ju inte direkt någon volym i systemet. säg att volymen på trycksidan,tryckrör, intercooler o plenum är 30L. Vid 4 bars tryck blir det 240L.

Min verkstad är 12x8x4.4m. Så min verkstad tom är 422 400 L vid atm. Då skulle trycket i rummet bli 1.0005 bar om det skulle skjuta. På sin höjd får man lock för öronen.

Om man däremot bygger för jävla tattigt så har man problem med att skjuta bort grejer som kan flyga en bra sväng. Har stått med huvet ned i en Evo o killen som byggt bara skruvat ihop med slangklämmor o kapade böjar. Den sköt det var inte så farligt.

Men bygg ordentligt, ta det varsamt o känn på grejerna så ska det inte vara någon fara.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Förstår inte provtryckning av turbosystem???

Inlägg av mauser240 »

Jens, du tror inte man kan hamna på akuten om man skjuter ett tryckrör när man sitter bakom ratten då? Det kunde man undvikt om man provtryckt ordentligt :p

Skämt åsido, men det finns även mycket annat farligt inom motorsporten och oberoende av vad det handlar om för ingrepp så gäller det ju att läsa instruktionerna om man inte är 110 på det man gör.
//MartinL
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: Förstår inte provtryckning av turbosystem???

Inlägg av The »

Är väl knappast riskfritt att stå lutad över motorrummet och tomgasa heller..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
StefanM
Forumsberoende
Inlägg: 1134
Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Ort: Torpshammar

Re: Förstår inte provtryckning av turbosystem???

Inlägg av StefanM »

de flesta som inte har tummen på fel ställe använder väl sunt förnuft? Samtidigt går det ju inte att skydda sig helt heller...........minns när jag jobbade på däckfirma och jag lade på nya däck i en maskin där däcket ligger ner och man inte behöver lossa det för att pumpa. Rätt stort c-däck till nån transportbil och pang sa det när clinchen brast. Var väl nå fabrikationsfel eller nåt. Stressad och man står ju precis bredvid och det händer ju aldrig nåt typ men rätt vad det är så..........smällde nåt skitdäck till nån lastbilstrailer också. Skulle bara pumpa alla hjul och jag tyckte jag hörde nåt och jag sa åt chefen att det där pumpar jag inget mer och jodå, åkaren skulle iväg och det skulle pumpas. Han han inte mer än fram till hjulet och tog i handtaget så small det........och där kan man snacka om att man får respekt för pumpade hjul iallafall.
Anekdoter i förhållande till lite luft i ett turbosystem men det gäller ju ändå att tänka på hur man bär sig åt.
Skriv svar