B20 Turbo frågor.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Niklas
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: ons okt 12, 2016 7:42 am

B20 Turbo frågor.

Inlägg av Niklas »

Hej ny här på forumet, har mest hållit på med Hotrods och v8.

Nu till några frågor, jag håller på att bygga en isbil av en Volvo pv till min dotter på 11 år.
Tänkte bygga turbo på motorn. Inget extremt utan billigt/enkelt, siktar på 160 hk helst 180 om det går.
Har skaffat en turbo från en 1,9 tdi (gratis) tänker använda original grenrör.
frågor! Har inte byggt nån turbo motor tidigare.

1. kan jag ta ur förbränningsrummet så det blir "runt" och 2mm toppackning?
2. trycka genom stromberg, hur mycket ska jag slipa nålen?
3. fördelare, måste jag "stumma" fördelaren eller kan jag köra original? Hur stummar jag enklast? Vilken tändning ska jag ha?
4. räcker original bränslepump eller ska jag köra med elpump?
5. 4 liter tryckbruk?
6. hur gör jag enklast med oljan till Turbon?, retur i trågen (svetsad anslutning) oljetryckskontakt tkoppling till oljematning?
7. vill ha effekt på låga varv om det funkar, standard kam eller k-kam?
8. Vilket laddtryck anser ni skulle vara max med tanke på motorn (standard grejer)
9. vad mer ska jag tänka på?

Tacksam för bra svar, har rätt bra motorkunskap men är gärna övertydlig ändå :wink:

Bygger även äkta epa duett med 1,9 td motor, har ni tips om en sådan motor?