Nockvinkeln på B234f std kammar

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Erik Svensson
För mycket laddtryck
Inlägg: 336
Blev medlem: lör jun 10, 2006 4:38 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Nockvinkeln på B234f std kammar

Inlägg av Erik Svensson »

Någon som vet nockvinkeln på en standard b234f med original inställning?
Jag tänkte mest bespara mig tiden att mätta upp det på motorn, om någon här ändå vet svaret.
MGP
Forumsberoende
Inlägg: 502
Blev medlem: tis mar 16, 2010 7:00 pm

Re: Nockvinkeln på B234f std kammar

Inlägg av MGP »

111 grader centerline på båda kammarna om jag mins riktig i std läge.

Jens har et kam kort på 16v kammarna, jag menar d sto 111 grader centerline der.


mvh
MG Performance
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Nockvinkeln på B234f std kammar

Inlägg av Jens Gustavsson »

svarar här istället . de fina med en twin cam motor är att det är justerbart :thumbright: man anpassar det till vad man ska ha det till och vad bromsbänken säger blir bäst.

standard?? för många parametrar kan nog skilja rätt mycket från motor till motor.

mvh jens
Användarvisningsbild
Erik Svensson
För mycket laddtryck
Inlägg: 336
Blev medlem: lör jun 10, 2006 4:38 pm
Ort: Halmstad
Kontakt:

Re: Nockvinkeln på B234f std kammar

Inlägg av Erik Svensson »

Anledningen till att jag undra är för jag ska prova att köra med orginal kamaxlar istället för mina omslipade då motorn blev lite väl vas :wink:
Man ses att där är mer och hämta på toppeffekt efter varvstopp om man tittar på effektkurvan, den går liksom i taket :)
Så då tänkte jag att man kan hämta hem effektpiken innan 7500rpm med orginal kamaxlar. Tänker jag rätt?
Jag har valt att köra med hydraltryckare på denna motorn för enkelhetens skull och då blir jag ju begränsad med varvstopp på 7000-7500rpm.
Jag kan bifoga flödespapper på toppen också, ska bara hitta det.

Lite info om motorn:
16v topp portad av Tommy Luhr på OverboostRacing.se
Slipade original ventiler
Mirafrästa säten
Ventilfjäder kitt med enkelfjäder från Overboostracing.se
Ventilstyrningar i brons
Hydraliska ventiltryckare
Avgaskamaxel: Hydraulprofil 287° 9,25mm lyft 247°@1,27mm
Insugskamaxel: Hydraulprofil 293° 9,3mm lyft 253°@1,27mm
Kamaxlarna injusterade efter kampapper
Kompressionsförhållande 9,2:1
B230f block
H-profil stakar med ARP bult
Original 16v kolvar viktjusterade och kompsänkta
KL-Racing Plenum insug
KL-Racing 80mm spjäll
E85 som bränsle
AEM Water/Methanol Injection Kit 1500cc
Extraktorgrenrör i 48,3mm tubrör
Turbobanditen TB70-2 turbo
Tial MV-r 44mm Wastegate
3,5" aluminium tryckrör
4" avgasrör med wastegate rör
Bild
Skriv svar