Haveri på Audin

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Westrin
För mycket laddtryck
Inlägg: 169
Blev medlem: lör sep 01, 2007 8:40 pm
Ort: Iggesund

Haveri på Audin

Inlägg av Westrin »

Har någon nån aning om hur detta kunnat hända.
Bilen är en -96:a Audi 1.8T quattro

Bild

Skickat från min C6903 via Tapatalk
Per-Johan Westrin
Volvo 140 V8 Turbo
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Haveri på Audin

Inlägg av Kadett4wd »

Hände i min Opel Ascona, där var det övervarv.
Men det blev fler bitar, ca 5x5cm stora, flög över högt och lågt, penetrerade kardantunneln och in i bilen mm mm.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Haveri på Audin

Inlägg av »

Sett det hända vid ett rejält kopplingsslir så det blev rejält varmt då gick plattan rakt av som din kopplingen ville inte koppla ur och det blev en massa obalans dock var det på ett volvo pottsvänghjul så det flög inga bitar och bilen gick köra hem utan koppling.
Användarvisningsbild
Performance_seeker
Forumsberoende
Inlägg: 886
Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
Ort: Nordmaling

Re: Haveri på Audin

Inlägg av Performance_seeker »

På färgen ser det ut som innerdelen gått varmare än ytterdelen...värmespänning?
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Haveri på Audin

Inlägg av mauser240 »

Ja vad kom först, hönan eller ägget?

Ser ut att ha gått duktigt varm i alla fall.
//MartinL
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Haveri på Audin

Inlägg av Jens Gustavsson »

det har nog gått varmt och slirat lite. därför man har en spräng kåpa runt koppligen i 6mm plåt om man är rädd om benen/fötterna då man trimmar. vist det är jobbigt men vad kostar nya ben?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Haveri på Audin

Inlägg av Ersviken »

För mig hjälpte inte pottsvänghjul. :) (notera att innersta delen av svänghjulet med skruvarna sitter kvar så det har inte släppt)
Notera att jag inte kör utan "sprängskydd" längre. (och att man irriterar sig på de som kallar orginal växellådssvep för "sprängkåpa") :)

Bild
Bild
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Haveri på Audin

Inlägg av mauser240 »

Ersviken skrev:För mig hjälpte inte pottsvänghjul. :) (notera att innersta delen av svänghjulet med skruvarna sitter kvar så det har inte släppt)
Notera att jag inte kör utan "sprängskydd" längre. (och att man irriterar sig på de som kallar orginal växellådssvep för "sprängkåpa") :)
Och vad var orsaken till detta då? Kopplingsslir à la mormor eller?
//MartinL
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Haveri på Audin

Inlägg av Ersviken »

koppling som inte orkade med på höga varv/laddtryck. (Slirade till på 4ans växel ca 3 sek, trodde det spann men icke, isbil så var utan hastighetsmätare.)
Tryckplattan ny vid montage och svänghjulet i nyskick..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Haveri på Audin

Inlägg av Jens Gustavsson »

:thumbright:
Skriv svar