Ventilfrigång Volvo B230F + K-kam

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Ventilfrigång Volvo B230F + K-kam

Inlägg av mauser240 »

Jo det är så att jag håller på plocka ihop en B230F (från 740 -92) till en båt när jag (av misstag) märker att maskinen inte är non-interference längre.

Skall det vara så?

Enda som är gjort åt 530-toppen är en lätt riktplaning och K-kam. Block, kolvar och packning är original.

Skulle installera kamremmen, veven var nollad, så skulle jag backa kammen med spärrskaftet men efter en bit tog det stopp. Kammen går ju inte så lätt när fjädrarna sitter i så jag blygade ju inte direkt då jag tog i. Vad tror panelen, har jag krökt ventil?

Visst, att mäta är att veta men eftersom detta bara är ett hopkast av vad man hittat på garagegolvet så bryr jag mig inte så mycket. Undrar mest om det skall vara så här eller om jag får anta att någon hyvlat toppen eller blocket mer än vad som angetts.
//MartinL
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Ventilfrigång Volvo B230F + K-kam

Inlägg av »

Om jag minns rätt ska det vara ca 2,4mm till godo med en A kam (10,1mm ventillyft eller 10,5 på kammen) och 1,2 mm toppackning.
så oplanat med en K kam borde det då ska va 0,9-1mm så det ksk räcker med en tidigare planstrykning så tar det i kan ju skilja nån tiondel på olika toppstommar och toppackningar mm.
Är det plana kolvar krävs det en massa våld för och kröka en ventil även med lilla gropen i b230f kolven så ska det mycket till innan det kröker sig då anliggningen mot kolven blir nära centrum på ventil tallriken.
Chansen är stor att det klarat sig men som sagt att mäta är att veta.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ventilfrigång Volvo B230F + K-kam

Inlägg av mauser240 »

Tack för svar!

Fortsätter med några ytterst teoretiska påståenden:

-Enligt ögonmått vänder kolvarna en tia över däck.
-Ventilspel justerat. När jag justerar ventilspel kör jag bara men noll-trettis blad. Går det klart är det ok, går det inte får man trycka hårdare. Gick bra imellan alla på denna topp.
-För mig är en planstrykning högst en tia.
-Packningen skall väl inte grovleken kasta så mycket på? Finns ju en anledning till att den anges som 1,3 respektive 1,2. I och för sig, när jag momentdrar så avslutar jag alltid med att dra alla lite extra så det säkert håller. Kanske jag dragit topp-packningen platt. Eller så är det blocket som komprimeras ;)

Hur som helst, om du säger att ventilerna brukar klara sig så tycker jag vi kör på det ;)
//MartinL
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Ventilfrigång Volvo B230F + K-kam

Inlägg av »

Om man bara bultar lös en topp från en gammal 30k milsmotor är det inte ovanligt att man får plana lite innan det tar jämt över hela 0,3-0,5mm är inte ovanligt men toppen skall vara 146,1mm hög oplanat så det går ju mäta.
En motsvarande original toppackning från biltema kanske skiljer mot en elring i tjocklek tex vissa billiga kina packningar har jag läst att dom gått mäta tjocklek skillnad på med skjutmått och då inte tätt heller trots plana ytor på topp och block men köper man en packning med lite kvalité så visst bör den hålla rätt tjocklek
robinb3rgsten
För mycket laddtryck
Inlägg: 289
Blev medlem: tor feb 05, 2015 9:54 pm

Re: Ventilfrigång Volvo B230F + K-kam

Inlägg av robinb3rgsten »

Är de så pass tight alltså.. då kanske man borde tänka på att byta kamrem i tid på 244an . Den är b230f från 90 med 531 som är planad 1,2 mm o k kam i ?
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ventilfrigång Volvo B230F + K-kam

Inlägg av mauser240 »

CÅ skrev:Om man bara bultar lös en topp från en gammal 30k milsmotor är det inte ovanligt att man får plana lite innan det tar jämt över hela 0,3-0,5mm är inte ovanligt men toppen skall vara 146,1mm hög oplanat så det går ju mäta.
En motsvarande original toppackning från biltema kanske skiljer mot en elring i tjocklek tex vissa billiga kina packningar har jag läst att dom gått mäta tjocklek skillnad på med skjutmått och då inte tätt heller trots plana ytor på topp och block men köper man en packning med lite kvalité så visst bör den hålla rätt tjocklek
Är det sant? Har aldrig behövts tas mer än en tia från mina toppar men å andra sidan så brukar de snarare vara 50k mil körda ;)

Kammen kan ju fan inte gå rakt efter en sådan planing?

Denna gång använde jag Elring packning eller om det var Viktor Reinz. Ingen kina iaf. Skall mäta toppen på skoj bara jag orkar.
//MartinL
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Ventilfrigång Volvo B230F + K-kam

Inlägg av »

Vet inte hur mycket det är normalt att en topp slår sig men jag har då fått ett par riktplanade som behövts tas närmare halvmilimetern för och ta hela och dom har inte varit högst i mitten med bananform så det bör inte bero på uppspänningen att man dragit dom krokiga då.
(Ksk någon som planar toppar själv dagligen som kan svara på vad som är normalt och vad som är dåligt?)
Sen kan det mycket väl vara så att dom topparna har fått vara med om någon riktig kokning eller så under sin livstid
En som behövde planas 0,5 kom iaf från en 230ft och har sedan gått på 2 olika turbomotorer utan problem med att packningen havererat eller att kammen gått tungt.
Forumsberoende
Inlägg: 642
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Ventilfrigång Volvo B230F + K-kam

Inlägg av »

Bara för att kollade jag volvos verkstadshandbok och volvo rekomenderar max 0,5mm skillnad i längstled och 0,25 tvärs över är toppen.
skevare än det dubbla (dvs en hel mm innan det tar jämt :doh: ) får den inte användas efter bearbetning utan måste kaseras.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Ventilfrigång Volvo B230F + K-kam

Inlägg av Ersviken »

530 toppen till en kompis 940LTT fick vi ta ned 0,6mm efter kokning, funkade fint sen.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ventilfrigång Volvo B230F + K-kam

Inlägg av Jens Gustavsson »

problemet då man planar en krokig topp som gått varm som man ofta glömmer är att kamaxeln fortfarande ligger snett i överfallen. sånna toppar skrotar jag. om det är en 20000kr race topp så lämnar man den på line borrning av kamlägena men det kostar minst 2-3 tusen så inte lönt på en standard topp som man kan köpa för 500kr.
jag har en special kam som jag skruvar fast i toppen utan nockar så kan jag kolla att kam lägena är bra redan innan jag skruvar ur ventiler, lyftare mm före jag börjar jobba med en topp.

att ventilerna kan krocka om kamaremen går av eller om man står och vevar runt toppen med kolvarna på TDC är inget man bör va rädd för så är det på nästan alla motorer gäller bara att tänka lite då man mekar och va försiktig. på en race motor med lutande ventiler kan det va 1mm mellan ventil och kolv då kamaxeln står rätt inställd utan problem. på en volvo med k kam är det ca 11mm mellan kolv och ventil och det är ca 12mm lyft så om allt blir fel kam det ta :)
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Ventilfrigång Volvo B230F + K-kam

Inlägg av Jarmo Y »

Jag har slipat toppar på en helt ny programmable planslipmaskin som kostade över 30000 euros. Aldrig har en 0.1 mm varit tillräckligt att ta bort, du kanske menar en millimeter, inte 0.1mm, eller 0.1 tum.. :)

Jag fattar nu inte helt vad menar du att är ventiler krökta eller inte, varför de ska vara det med en K-kam och nästan oslipad topp? Hellre det finns något in i toppen som tillhör inte dit om det stoppar. En mutter som du tappade till ventilfjäderbrunn.. :lol:

Jag använder alltid kopparspray till topplockspackning, då håller de sämsta också.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ventilfrigång Volvo B230F + K-kam

Inlägg av mauser240 »

Jarmo Y skrev:Jag har slipat toppar på en helt ny programmable planslipmaskin som kostade över 30000 euros. Aldrig har en 0.1 mm varit tillräckligt att ta bort, du kanske menar en millimeter, inte 0.1mm, eller 0.1 tum.. :)

Jag fattar nu inte helt vad menar du att är ventiler krökta eller inte, varför de ska vara det med en K-kam och nästan oslipad topp? Hellre det finns något in i toppen som tillhör inte dit om det stoppar. En mutter som du tappade till ventilfjäderbrunn.. :lol:

Jag använder alltid kopparspray till topplockspackning, då håller de sämsta också.
Jag har aldrig slipat en topp själv. Men jag har fört några toppar till lokala smeden för att planas.

Bästa exemplet på sprängd packning är nog en 940 turbo, 50k mil körd, så gott som original. Lämnade ett par hundra meter ogenomskådligt moln bakom mig och bilen vägrade starta efter det. Förde toppen till lokala smeden som sa att han tagit högst en tia och att toppen var rak. Skruvade ihop, tutade och körde. Har dock inte själv mätt nån topp jag lämnat in och har inte heller brytt mig eftersom allt har funkat problemfritt.

Översätter en del av första inlägget till min halvdåliga finska:

Kampura oli nollattuna ja pyöritin nokkaa taaksepäin, kohti nollaa, kun stoppasi. Koska jouset pistää vastaan jonkun verran, en juurikaan varovaisuutta käyttänyt ja yllätyksenä tuli kun pysähtyi kesken. Kampuraa hivenen liikuttamalla sain nokan sitten nollattua, eli mäntään osui venttiili.

Jag lovar att mäta toppen bara jag kommer hem så får vi veta hur mycket den är planad. Tidigare ägare pratade om en tia (0,1 mm).
//MartinL
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ventilfrigång Volvo B230F + K-kam

Inlägg av mauser240 »

Nu är toppen mätt, 145,8 mm. Med andra ord har jag fått felaktig info och toppen är planad 3 tior.
//MartinL
Jarmo Y
Forumsberoende
Inlägg: 594
Blev medlem: mån feb 20, 2006 11:46 pm
Ort: Lapua Finland
Kontakt:

Re: Ventilfrigång Volvo B230F + K-kam

Inlägg av Jarmo Y »

Då är sätena och ventiler i bra skick också, sitter inte djupare än original. Jag fräsar ofta sätena så mycket ner att få mera vinklar till sätet, då blir det också mer frigång mot kolven, fast det behövs inte på en 2.3.
Tex. B200 motor (med trimkam) topp måste fräsa 5 mm för kompressionförhållande om den har inte svetsad förb.rum. Ford ohc, lada, fiat, 122 kuggrem passar då bättre än volvos 123 kugg.

Innan kamrem har monterat, kolvar ska vara under blockytan, det vet du nu eller du visste det säkert redan :) om kamaxel är inte i rätt läge. Först kammen och sen kolvarna till tdc.
mauser240
Forumsberoende
Inlägg: 1476
Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm

Re: Ventilfrigång Volvo B230F + K-kam

Inlägg av mauser240 »

Jarmo Y skrev:Då är sätena och ventiler i bra skick också, sitter inte djupare än original. Jag fräsar ofta sätena så mycket ner att få mera vinklar till sätet, då blir det också mer frigång mot kolven, fast det behövs inte på en 2.3.
Tex. B200 motor (med trimkam) topp måste fräsa 5 mm för kompressionförhållande om den har inte svetsad förb.rum. Ford ohc, lada, fiat, 122 kuggrem passar då bättre än volvos 123 kugg.

Innan kamrem har monterat, kolvar ska vara under blockytan, det vet du nu eller du visste det säkert redan :) om kamaxel är inte i rätt läge. Först kammen och sen kolvarna till tdc.
Ok.

Om det är en non-interference-maskin så har det ju ingen betydelse i vilken ordning man gör saker. Jag TRODDE att jag hade en non-interference.

Skitsamma egentligen, hade inte så stora förhoppningar för denna maskinen, enda anledningen att jag plockar ihop den är för att få åka båt ännu i höst. Blir troligen annan maskin sen.

Hursomhelst, jag har lärt mig (kanske även andra) att interference-gränsen kommer emot snabbare än man ofta tror, även på en lätt planad 530-topp. Hade tidigare för mig att det endast är B230K som är interference men där hade jag fel. Händer även det. Även om denna maskinen hade varit non-interference från fabrik så är vi ju fortfarande innanför Volvos toleranser.

Huvudsaken är att man lär sig :wink:
//MartinL
Skriv svar