Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Inlägg av dundersmurfen »

Vill ha nån form av goto tråd när man klurar på kamaxel. Det är klurigare än man tror att välja en bra turbokam till soch motorer. Ofta visar det sig att folk som kommer med värsting toppar och nån riktigt vass kamaxel för turbo (enl va dom själva säger). Inte får nå bra siffror.

Här min expriment motor utan toppackning. Den körde jag med super hx35 och pulssplitt grenrör. Visst allt är superbudget men ändå någotsånär genomtänkt och arbetat.

Bild

Den verkligen tvärdör på lite varv. Det var nåt skumt med laddtrystyrningen. Men ändå ser man att den dör när det börjar bli mottryck. Här satt det en v kam i.

Nya versionen blir Vx3 som jag tror är lite bättre för turbo.

Ska snart köra en 8v med gt3076 och k kam som är iaf skapligt jämförbart.

Jag lägger upp mer info allt eftersom, men här är något att börja klura över.


Nån som har liknande bilder över andra kamaxlar?
Detta är catcams två turbokammar för 8v:


Bild

Bild
Senast redigerad av dundersmurfen den mån jan 01, 2018 3:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Kamaxel 8v rödblock

Inlägg av »

Vad körde du med för insug och var toppen portad något?
En sugmotor med org 530 topp insug och V kam ger ju knappt någon effekt alls över 6000 varv heller så jag tror sugmotorn är för klen i ditt fall även om värstinggrejjer ibland inte vill leverera som tänkt på turbomotorer.

Vx3 är ju en V insugs profil med lite mera nockvinkel/lobseparation och snällare avgasnock så har motorn för liten turbo tror jag på den annars är nog V kammen bättre men liten skillnad.
Om jag minns rätt så har en V kam 231 grader duration vid 1,27mm tex jens 247 kam är ju då 16 grader vassare eller marginellt vassare än en H kam.
med 531a och bättre insug ger dom ju runt 500 vid 2 bar dvs ca 100 hk eller 30 sughästar till jämfört med din motor vilket bör stämma ganska bra utan överladdning också?
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Kamaxel 8v rödblock

Inlägg av Xuri »

körde enem v16 turbo kam på min 8v.
lite mindre snurra / effekt etc och med 56mm turbin tippar jag på samma eller högre mottryck än dig ?
Tappade ca 10hk mellan 6-6500rpm. varvade längre men vi körde bara till 6500 i bänken.

Med lite filad och plastad 530 topp (typ samma flöde som org 531) från Erland cox,
Enem v16 turbo kam
borg warner s200g snurra på ett hemmafilat 940grenrör 50mm/56mm in/ut
Lite tillsnyggat org insug.

ca 372 hk / 518nm i motorn
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Kamaxel 8v rödblock

Inlägg av dundersmurfen »

Svårt att få en riktig bild av vridkurvan. Men enem ska ju göra bra kamaxlar vad jag förstår. Tror i mitt fall att vridet faller så mycket pga mottryck. Det kanske beror på att standard 530 gör så att kompressorn får jobba hårt och det ger mottryck i turbinen. Ja jag ska klura och testa vidare allt eftersom :)

Lite av det roliga tycker jag är att köra med gratis prylar. Dvs volvo orginal utan nån påkostad magi ;)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Kamaxel 8v rödblock

Inlägg av dundersmurfen »

Just det, är det jag fiskar lite efter här en kam som funkar med skapligt flöde men ändå skapligt tålig för mottryck. Kan absolut tänka mig att köpa en kam men kommer bara bli för ett test. Sen brukar jag bara köra sönder bilen och ställa den ;)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kamaxel 8v rödblock

Inlägg av Jens Gustavsson »

jo det gäller att hitta balans mellan motor systemet och turbo systemet då blir det både tidigt ladd och bra toppeffekt.

ett bra super Hx35 exempel är roland och sebbe motorn som vi bromsade och grejade med här för ett par år sen http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=46&t=86602

med för vass kam för turbo systemet får man segt laddtryck, horribla del last egenskaper samt mindre toppeffekt.

mvh jens
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Kamaxel 8v rödblock

Inlägg av »

Tyckte mig läsa i din tråd att lyski skulle porta en topp åt dig blev det inget av?
Bara fixa till innerradierna in och ut och ett sätesjobb skulle nog göra av sig gärna med lite vassare kam typ minst en K eller helst någon vettig eftermarknadsprofil runt 250gr/1mm
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1670
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: Kamaxel 8v rödblock

Inlägg av Xuri »

där har du med enem kamen smurfen :)

Dock ser du på vrid/effektkurvan i början att min interna wastegate hade finmotorik som en svårt handikappad... :hihi:



Bild
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Kamaxel 8v rödblock

Inlägg av dundersmurfen »

Så nu har jag kört en kundbil med 531 46 38 lätt portad och k kam. Blev över förväntan bra. Över 450whp strax under 1.5bar! Med en vanlig gt3076r och hemmakrånglat grenrör singel t3.

Lägger upp kurvan här så ser man karaktären:

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Inlägg av dundersmurfen »

Har kört en till bil med fin 8v. Satt en lite hemmaputsad 531 och en gtx30 med t28 avgashus uppsvarvat för å passa gt30 turbin.
Satt en sts247 kam i å hårdare fjädrar. Och den kammen imponerande på mig en sådan fin turbokam!


Bild

Vi kunde fått mer effekt med hårdare ffjädrar i wg, men nu gick mac ventilen på 100% men vi var ändå nöjda, trots att med upprampning av trycket kunde gett mycket mer effekt och rätat upp vridkurvan på slutet, ni ser ju hur laddtrycket sjunker efter att det har peakat
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Inlägg av dundersmurfen »

Han ovanför kommer nog tillbaka när han justerat lite, bland annat hårdare fjäder i wg. Då får vi se kurvan räta upp sig det blir kul. Sts247 kändes som en riktigt fin turbokam, lättmappad och skapligt tålig mot mottryck. Tänk på att det var en gt30 med gt28 avgashus
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul att ni gillar kamaxeln :thumbright: hur stora är turbon in ut stora och lilla dim? vilket grenrör?

mvh jens
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Inlägg av dundersmurfen »

Grenrör har varit egenbyggda i 42mm, ej särskilt långa tyvärr. Men det jag gillar är att den ger hög effekt på lågt ladd med fint reguster och verkat inte vara känslig för lite mottryck utan ger effekt ändå

Vilken turbo och trimningsgrad har du tänkt för sts247 kammen Jens?

Kanske måste köpa en :)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Inlägg av dundersmurfen »

Fick tyvärr aldrig mätt ut på turbon. Men t28 avgashuset skulle vara uppsvarvat för å passa gt30 turbinhjul
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Inlägg av Sten »

Vilken kam kan vara lämplig om man vill ta ut mer effekt ur en b230fk som är helt standard i övrigt förutom "runtomkring",alltså med 530 topp?
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.
Skriv svar