Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: fre jan 19, 2018 2:58 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: lör okt 29, 2016 7:33 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1062
Ort: BjörnL Uddevalla
Vill ha nån form av goto tråd när man klurar på kamaxel. Det är klurigare än man tror att välja en bra turbokam till soch motorer. Ofta visar det sig att folk som kommer med värsting toppar och nån riktigt vass kamaxel för turbo (enl va dom själva säger). Inte får nå bra siffror.

Här min expriment motor utan toppackning. Den körde jag med super hx35 och pulssplitt grenrör. Visst allt är superbudget men ändå någotsånär genomtänkt och arbetat.

Bild

Den verkligen tvärdör på lite varv. Det var nåt skumt med laddtrystyrningen. Men ändå ser man att den dör när det börjar bli mottryck. Här satt det en v kam i.

Nya versionen blir Vx3 som jag tror är lite bättre för turbo.

Ska snart köra en 8v med gt3076 och k kam som är iaf skapligt jämförbart.

Jag lägger upp mer info allt eftersom, men här är något att börja klura över.


Nån som har liknande bilder över andra kamaxlar?
Detta är catcams två turbokammar för 8v:


Bild

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Senast redigerad av dundersmurfen mån jan 01, 2018 3:37 pm, redigerad totalt 1 gång.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamaxel 8v rödblock
InläggPostat: lör okt 29, 2016 8:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 440
Ort: lycksele
Vad körde du med för insug och var toppen portad något?
En sugmotor med org 530 topp insug och V kam ger ju knappt någon effekt alls över 6000 varv heller så jag tror sugmotorn är för klen i ditt fall även om värstinggrejjer ibland inte vill leverera som tänkt på turbomotorer.

Vx3 är ju en V insugs profil med lite mera nockvinkel/lobseparation och snällare avgasnock så har motorn för liten turbo tror jag på den annars är nog V kammen bättre men liten skillnad.
Om jag minns rätt så har en V kam 231 grader duration vid 1,27mm tex jens 247 kam är ju då 16 grader vassare eller marginellt vassare än en H kam.
med 531a och bättre insug ger dom ju runt 500 vid 2 bar dvs ca 100 hk eller 30 sughästar till jämfört med din motor vilket bör stämma ganska bra utan överladdning också?


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamaxel 8v rödblock
InläggPostat: tis nov 01, 2016 6:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1666
Ort: Karlskrona
körde enem v16 turbo kam på min 8v.
lite mindre snurra / effekt etc och med 56mm turbin tippar jag på samma eller högre mottryck än dig ?
Tappade ca 10hk mellan 6-6500rpm. varvade längre men vi körde bara till 6500 i bänken.

Med lite filad och plastad 530 topp (typ samma flöde som org 531) från Erland cox,
Enem v16 turbo kam
borg warner s200g snurra på ett hemmafilat 940grenrör 50mm/56mm in/ut
Lite tillsnyggat org insug.

ca 372 hk / 518nm i motorn

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamaxel 8v rödblock
InläggPostat: tis nov 01, 2016 10:17 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1062
Ort: BjörnL Uddevalla
Svårt att få en riktig bild av vridkurvan. Men enem ska ju göra bra kamaxlar vad jag förstår. Tror i mitt fall att vridet faller så mycket pga mottryck. Det kanske beror på att standard 530 gör så att kompressorn får jobba hårt och det ger mottryck i turbinen. Ja jag ska klura och testa vidare allt eftersom :)

Lite av det roliga tycker jag är att köra med gratis prylar. Dvs volvo orginal utan nån påkostad magi ;)

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamaxel 8v rödblock
InläggPostat: tis nov 01, 2016 10:20 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1062
Ort: BjörnL Uddevalla
Just det, är det jag fiskar lite efter här en kam som funkar med skapligt flöde men ändå skapligt tålig för mottryck. Kan absolut tänka mig att köpa en kam men kommer bara bli för ett test. Sen brukar jag bara köra sönder bilen och ställa den ;)

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamaxel 8v rödblock
InläggPostat: ons nov 02, 2016 9:32 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20430
Ort: Tomterna/sävar
jo det gäller att hitta balans mellan motor systemet och turbo systemet då blir det både tidigt ladd och bra toppeffekt.

ett bra super Hx35 exempel är roland och sebbe motorn som vi bromsade och grejade med här för ett par år sen viewtopic.php?f=46&t=86602

med för vass kam för turbo systemet får man segt laddtryck, horribla del last egenskaper samt mindre toppeffekt.

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamaxel 8v rödblock
InläggPostat: ons nov 02, 2016 10:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 440
Ort: lycksele
Tyckte mig läsa i din tråd att lyski skulle porta en topp åt dig blev det inget av?
Bara fixa till innerradierna in och ut och ett sätesjobb skulle nog göra av sig gärna med lite vassare kam typ minst en K eller helst någon vettig eftermarknadsprofil runt 250gr/1mm


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamaxel 8v rödblock
InläggPostat: tor nov 03, 2016 11:17 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Inlägg: 1666
Ort: Karlskrona
där har du med enem kamen smurfen :)

Dock ser du på vrid/effektkurvan i början att min interna wastegate hade finmotorik som en svårt handikappad... :hihi:



Bild

_________________
Jens Hedlund.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kamaxel 8v rödblock
InläggPostat: lör nov 12, 2016 6:22 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1062
Ort: BjörnL Uddevalla
Så nu har jag kört en kundbil med 531 46 38 lätt portad och k kam. Blev över förväntan bra. Över 450whp strax under 1.5bar! Med en vanlig gt3076r och hemmakrånglat grenrör singel t3.

Lägger upp kurvan här så ser man karaktären:

Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 01, 2018 3:47 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1062
Ort: BjörnL Uddevalla
Har kört en till bil med fin 8v. Satt en lite hemmaputsad 531 och en gtx30 med t28 avgashus uppsvarvat för å passa gt30 turbin.
Satt en sts247 kam i å hårdare fjädrar. Och den kammen imponerande på mig en sådan fin turbokam!


Bild

Vi kunde fått mer effekt med hårdare ffjädrar i wg, men nu gick mac ventilen på 100% men vi var ändå nöjda, trots att med upprampning av trycket kunde gett mycket mer effekt och rätat upp vridkurvan på slutet, ni ser ju hur laddtrycket sjunker efter att det har peakat

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 01, 2018 9:00 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1062
Ort: BjörnL Uddevalla
Han ovanför kommer nog tillbaka när han justerat lite, bland annat hårdare fjäder i wg. Då får vi se kurvan räta upp sig det blir kul. Sts247 kändes som en riktigt fin turbokam, lättmappad och skapligt tålig mot mottryck. Tänk på att det var en gt30 med gt28 avgashus

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jan 01, 2018 9:20 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20430
Ort: Tomterna/sävar
kul att ni gillar kamaxeln :thumbright: hur stora är turbon in ut stora och lilla dim? vilket grenrör?

mvh jens

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 02, 2018 1:24 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1062
Ort: BjörnL Uddevalla
Grenrör har varit egenbyggda i 42mm, ej särskilt långa tyvärr. Men det jag gillar är att den ger hög effekt på lågt ladd med fint reguster och verkat inte vara känslig för lite mottryck utan ger effekt ändå

Vilken turbo och trimningsgrad har du tänkt för sts247 kammen Jens?

Kanske måste köpa en :)

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 02, 2018 1:26 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1062
Ort: BjörnL Uddevalla
Fick tyvärr aldrig mätt ut på turbon. Men t28 avgashuset skulle vara uppsvarvat för å passa gt30 turbinhjul

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis jan 02, 2018 3:42 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Inlägg: 804
Ort: Härjedalen.
Vilken kam kan vara lämplig om man vill ta ut mer effekt ur en b230fk som är helt standard i övrigt förutom "runtomkring",alltså med 530 topp?

_________________
I'd rather be a racer for a moment than a spectator for life.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 57 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010