Sida 2 av 4

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Postat: tis jan 02, 2018 6:20 pm
av Robert Markström
sts237 eller V kam :) Jag gillar sts247an starkt jag med. Bra drag i hela registret, funkar riktigt bra att bruksköra med även då den
ändå har rätt sjysst vacum men ska den brukas daglidags så är nog 237an bättre tror jag

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Postat: tis jan 02, 2018 9:53 pm
av Sten
A då?

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Postat: tis jan 02, 2018 11:27 pm
av Robert Markström
upplever den som bara bra på mellanregister, inte spec bra/dålig på botten, bra på mellan & ointressanr på varv.

Jag har kört a,d,v,vx3,k,h, & bästa allroundkammen är enligt mig tveklöst V :)

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Postat: ons jan 03, 2018 5:42 am
av Sten
Även fast man inte kör 531?

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Postat: ons jan 03, 2018 9:47 am
av Jens Gustavsson
dundersmurfen skrev:Grenrör har varit egenbyggda i 42mm, ej särskilt långa tyvärr. Men det jag gillar är att den ger hög effekt på lågt ladd med fint reguster och verkat inte vara känslig för lite mottryck utan ger effekt ändå

Vilken turbo och trimningsgrad har du tänkt för sts247 kammen Jens?

Kanske måste köpa en :)

beror på nockvinkel, avgastryck, laddtryck mm. jag hjälper kunden hitta rätt, jag har ingen web shop man bara knappar sen får man en kam :wink:

mvh jens

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Postat: tor jan 04, 2018 2:33 am
av Erland Cox
V

Erland

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Postat: tor jan 04, 2018 8:14 am
av jonas landin
Axt 265 med 112 loobsep är en fin kam!
Snäll med bra register

Postat: tor jan 04, 2018 11:31 am
av Big Al
-

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Postat: tor jan 04, 2018 12:05 pm
av Kadett4wd
Tycker du?

Kolla boostkurvan, dåliga setupen öppnar wastegaten helt vid ca 4200rpm, bra setupen öppnar den helt vid ca 3450rpm(om jag förstått rätt att den bra är till höger)

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Postat: tor jan 04, 2018 12:40 pm
av whilliam
mest intressant tycker jag det är att den "sämre" har ≈400Nm @ 1 bar medan den "bättre" måste upp i 1.4 bar innan den ens når 375Nm???
Då behöver man inte undra om W/G - position eller laddtrycksreglering heller

Om man jämför med andra motorer så är de 400 newtona rätt normalt medan de andra är rent usla, man kan inte "rycka" sådana här bänkningar "ur sitt sammanhang" de kanske inte ens är riktigt "färdigmappade" och den som BORDE analysera dem oerhört noga är ju bänkoperatören, det kan ligga mycket framtida "kunskap" och lura i sådana här kurvor om man analyserar dem när "minnet är färskt"

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Postat: tor jan 04, 2018 12:56 pm
av Kadett4wd
Wastegateöppningen anser jag ett mycket talande bevis på hur bra en turbo drar igång.
Den är ju faktiskt största vittnet på när man vill hejda turbon att skena iväg(spoolar)

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Postat: tor jan 04, 2018 1:50 pm
av Steve
Jämförs det ens likvärdiga motorer nu igen?
T.ex. så är väl en av dom utan toppackning så man kan anta att den har högre kompression(fast det vet vi ju inte så varför jämföra utan fakta?)

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Postat: tor jan 04, 2018 6:48 pm
av whilliam
Ja, det jämförs likvärdiga motorer. Åtminstone så pass lika som man kan kräva för en enklare diskussion kring saken. Jag tycker iofs. att du har rätt i sak, man önskar sig perfekta jämförelser så att det går att se som nån sorts "facit" men det verkar ju svårt som synes? Ingen verkar vilja ta tag i problemet och göra dessa perfekta jämförelser :(
Dynooperatören ska ju naturligtvis vara med o kommentera! Kommer han in o skriver vissa övriga fakta (vi måste ju också lita på honom, han har ju ingen anledning att frisera siffrorna eller köra bänken på nå "fulsätt", gör han det så lär han ju sig ingenting själv heller) så kan såna här diskussioner säga jäkligt mycket.
Kadett4wd skrev:Wastegateöppningen anser jag ett mycket talande bevis på hur bra en turbo drar igång.
Den är ju faktiskt största vittnet på när man vill hejda turbon att skena iväg(spoolar)
Tänk så här: För att "räkna" på något så vill man ha så bra "rådata" som möjligt (i en ekvation så blir "skit" in = skit ut) När det då gäller W/G så finns det nog inte mycket annat som är lika osäkert - hur styrs den? Är det hårda pulser (kort grenrör) eller är det en stor "limpa" som jämnar ut allt? Det är ju inte ovanligt med klena fjädrar som gör att den står o "smygöppnar"? Är det en stor tallrik så kan den mycket väl "fladdra" av pulserna?
KANSKE man kan gå på W/G i någon liten del (exempelvis om den är med klocka så man ser/känner hur den börjar röra sig, eller om man har nån sots övervakning på den?) men detta är ju isf. total överkurs när man står i en bänk?
Glöm inte VARFÖR vi står i bänken! Den har en utmärkt kurva som i de flesta fall är fullt repeterbar och det är vridet, ja, vridet är bättre "input" än effekt-helt enkelt för att det varierar betydligt mindre på motorer med samma slagvolym än vad effekt gör!
Alltså är vrid en BRA input i ekvationer en annan sak som är MYCKET bra är laddtryck, till skillnad från avgasmottryck som är inexakt och intetsägande så är laddtrycket väldigt exakt (det är nog den parameter vi mest kan lita på när det gäller olika "mätare" , inklusive varvräknare)
Saker som vi har givet är också smart att blanda in (och låta dem påverka uträkning åt det håll vi har erfarenhet av) t.ex. motorvolym (den bör vi blanda in för den är HELT exakt) komp. förhållande påverkar väldigt lite men det är inte fel att blanda in ändå? Förbränningsrummets form, kanske kan få vara med på ett litet hörn? Vi vet ju med säkerhet hur verkningsgraden ökar i 4-ventils t.ex.
Jag har sett hur bl.a. Big Al räknar på Nm/Bar/Cylindervolym och detta är ett MYCKET bra sätt att jämföra olika bänkningar/motorer med. Gör man så över hela registret tills man får en "jämn" kurva, så blir mappningen mera "fullbordad" (det mest "fuskaktiga" eller enkla sättet att göra detta är att utgå från en spikrak laddtryckskurva- fast en sådan är ju knappast optimal i en turboset-up????)

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Postat: tor jan 04, 2018 7:50 pm
av Kadett4wd
Kan inte ni som företag bekosta dessa tester som behövs göras?
Vore ju ett perfekt sätt att profilera er inom branschen, att kunna gå ut med data svart på vitt istället för gissande på nätet.

Köp en Rototest bromsbänk och installera den i ett rum där ni kan simulera barometertryck och tempraturer.
Bygg en maskin som har väldigt hög repeterbarhet.

Ska ni börja sälja turbos är ju detta en väldigt bra investering, för är grejerna så pass bra som det vill påskinas så är ju investeringen betald på något år bara.

Re: Kamaxel 8v rödblock. För turbo!

Postat: tor jan 04, 2018 8:26 pm
av whilliam
Jag kan LOVA dig att det kommer (detta är ju alla vi motordårars dröm) Fast å andra sidan kan man ju undra om det är nödvändigt? Titta på vad Rimbomartin har gjort under alla år, titta på dem som "sett ljuset" med hans turbos? Ändå händer INGENTING (för han känner inte att han behöver "bevisa" nåt)
Han har ju gjort "snorbilliga" trimlösningar som verkligen "åker skiten" ur annat, visst jag har hört en o annan missnöjd "kund" men inte i NÄRHETEN av andra!

Jag har köpt turbo av andra (i tron att det ska funka "rätt bra") men det gick ju inte ens o jämföra på samma dag hur de uppträdde vad gäller spool (och knappast nån effekt heller, jämförelsevis)
Det är ungefär som att man VILL bli lurad (nån sorts känsla av att "andra" kör ju med grejerna så det MÅSTE vara bra)
Ta dig själv som exempel: varför promotar du ibland Precision? Kommer du ihåg hur mycket SKIT de har sålt? Vad jag vet är det samma regi nu, ska man verkligen gynna sånt folk (som tryckt ut Kina-turbos, som om det vore "bästa tänkbara val") Visst deras turbos presterar bättre idag (de har väl lärt sig) men vad har de stackars kunderna fått tillbaks som åkte med de gamla turbosarna precis när de "skiljt sig" från Garrett?
Jag skulle personligen ALDRIG rekommendera någon som gjort på ett sådant sätt, ja, kanske om de sätter upp jättestora "förlåt"- skyltar :hihi:

Kom upp med lite tips vem som kan räkna på turbos och se till att det är de som ger råd i stället (själv har jag valt Martin i alla år, efter jag hört om honom) En som han själv föreslår ibland är Christer på NLR? På detta forum sitter ju exempelvis Big Al men lyssnar folk på honom? Jens verkar ju vara "sugen" på att räkna på turbos men har nog alldeles för lite kunskap än (för "smal" erfarenhet)

Nej, det är tyvärr inte "bevis" (det räcker med marknadsföring) som kunder vill ha (fast du o jag vill det) Firman är startad för att jag tycker det är "synd o skam" att Martin ska sitta o bygga "enstaka" turboaggregat när de går utmärkt att massproducera och då kunna göra såna som dig o mig MYCKET nöjda

Har du funderat på hur han kunde få sån fart på BMW-turbon som är i "Turbo-prepptråden" han rörde inte ens turbin o kompressorhjul - ändå sprutar den ur sig rejält mycket mer efteråt (de som bänkade den var helt lyriska) tror du inte det är bättre att en sån kille designar turbon från början? Jämför gärna med topplock, skulle inte exempelvis Sten Parners gamla toppar vara BRA mycket effektivare om du hade filat i gjutformen?