2 takt olja i e85. Förhindra klägg korrosion slitage?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

2 takt olja i e85. Förhindra klägg korrosion slitage?

Inlägg av dundersmurfen »

Det är kadetten som har nämnt detta flera gånger. Jag tror helt klart på det han säger. Han rekommenderar shell m med ricinolja. Det jag klurar över är dosering. 1-2% vid vanlig drift? och för förvaring kam man nog gå upp en hel. 2-5% eller?

Bild

Pumpar måste leva mycket längre. Minskat slitage på kolvar ringar cylinderväggar osv om man gillar sånt. Jag ser mest fram emot mindre klägg i spridare filter och ja det var nåt mer men det han jag glömma innan jag fick skrivit ner de ;) :doh:
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Man_dizel
Lite mer laddtryck
Inlägg: 41
Blev medlem: fre okt 18, 2013 12:19 pm

Re: 2 takt olja i e85. Förhindra klägg korrosion slitage?

Inlägg av Man_dizel »

2 takts olja brinner inte och kommer ut med avgaserna och att mycket går ber till motorn via kolvringarna. Risken med att man använder det ofta är att motoroljan späds ut och blir för tunn. Blir oftare oljebyten med andra ord.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 2 takt olja i e85. Förhindra klägg korrosion slitage?

Inlägg av Kadett4wd »

Jag körde max 0.5%
Det rök som en tvåtaktare om man gick fetare ;)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: 2 takt olja i e85. Förhindra klägg korrosion slitage?

Inlägg av The »

2% är ju i överkant på vad man behöver för att smörja en tvåtaktare (förutsatt bra olja) så den inblandningen i en 4t blir nog väl mycket.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: 2 takt olja i e85. Förhindra klägg korrosion slitage?

Inlägg av psa »

Det brukar bli ganska dumt med ricinolja ihop med oljor av grupp 4 eller lägre, även vid små inblandningar.
Vid högre inblandning måste man definitivt riva motor ibland för att kolla så kolvringarna kan röra sig och att ventiler tätar etc, om man kör ricinoljebaserad olja.
Det är inte ovanligt att man knäcker ringarna på 2 taktare om man slarvar gällande serviceintervaller ihop med ricinolja.

I övrigt har jag själv blandat runt en liter med runt 2-3% lösning och hällt i tanken när det är dags att åka och tanka, då får den lite extra smörjning en stund och späds ut lagom sedan. Gör man det typ var 5:e tank så slutar 'gnälliga' pumpar att låta och det blir inga avlagringar i förbränningsrum etc. :)
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: 2 takt olja i e85. Förhindra klägg korrosion slitage?

Inlägg av Enok »

Kör man på ricinolje BASERAD olja så fastnar inga ringar. Det var ett problem förr när det användes ren ricinolja.
Peter Olson
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 2 takt olja i e85. Förhindra klägg korrosion slitage?

Inlägg av Kadett4wd »

Ja jag hade inga som helst bekymmer med nå kolvringar som skulle fastna.
Känns som folk förvärrar problemen pga de läst om det nånstans.
Dagens oljor som du skriver Enok ger inga som helst problem, och då är även Racing M en ganska gammal olja ;)

En rolig detalj som vittnar om oljans närvaro i en E85 motor var att kompressionstrycket ökade en hel del med olja iblandat.
Det berättar ju även om hur 'torra' cylinderväggarna blir med e85.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: 2 takt olja i e85. Förhindra klägg korrosion slitage?

Inlägg av psa »

Med tanke på vilken variation det finns på modifierade ricinoljor, kan jag inte hålla med.
En del är 99% ren ricinolja, en del är 20% osv.
Har själv knäckt ringar med så kallade förfinade ricinoljor.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: 2 takt olja i e85. Förhindra klägg korrosion slitage?

Inlägg av Kadett4wd »

Det känns spontant som att felet låg annorstädes :)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: 2 takt olja i e85. Förhindra klägg korrosion slitage?

Inlägg av psa »

Att detta problem existerar är ganska klart även från oljetillverkarna som varnar/tipsar om det, även på forum har detta tagits upp där folk har råkat ut för problem.
Kör man alkohol som bränsle blir problemet mindre och tydligen skall det bli mindre avlagringar även vid Väldigt höga förbränningstemperaturer.
Men i övrigt är ju hela biten med ricinolja, just att den beter sig så.
Stabilisering görs ofta, men blir den helt stabil kan man lika gärna köra med nån annan oljetyp då högtemps skyddet uteblir.

Så är man inte i situationen att man har en mycket extrem 2 taktare, typ gammal MotoGP, vissa gokart eller kanske speedway hoj, så är det bättre att välja en bra Ester olja, då slipper man de här problemen.
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Re: 2 takt olja i e85. Förhindra klägg korrosion slitage?

Inlägg av Enok »

Har kört min moppe på ricin (Maxima Castor 927 ) och E85 under snart 2000 mil, enda sotet är en fläck på 30mm mitt uppe på kolven absolut inget vid kolvringarn, förbränningsrum el avgaskanalen, börjar först i avgaskröken.
Peter Olson
psa
För mycket laddtryck
Inlägg: 319
Blev medlem: lör apr 21, 2012 9:21 pm

Re: 2 takt olja i e85. Förhindra klägg korrosion slitage?

Inlägg av psa »

Just den Maxima oljan rekommenderar även tillverkaren att man skall göra tätare service på.
Sedan verkar den innehålla bara ca 30-40% ricin, plus både rengörande och stabiliserande ämnen, så ihop med E85 är den säkert hyfsat ren. :)
Ett annat problem som kan uppstå nu när det blir kallare är att det faller ur, det bildas då små klumpar med olja.
Går värmen upp löses den igen. Men det problemet är störst ihop med ren bensin, fast värt att tänka på. :)
Skriv svar