Varför är hög komp bra?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Varför är hög komp bra?

Inlägg av mats757 »

Vi håller oss till Sugmotorer.
Jag vet att hög komp är bra, så länge man inte gör avkall på tändning och bränsle för att undvika spikning.
Så mycket man törs helt enkelt.

Men VARFÖR?
Kompresionsfasen tar mer energi från svängmassan, men ger ju egentligen tillbaka lika mycket efter TDC om vi inte föbränner bränslet. När vi förbränner får vi ett önskat tillskott till svängmassan i svänghjulet. Så där ser jag varken possitivt eller negativt på saken.

Vi får inte in mer luft i cylinder pga högre komp. Bränslet är ju lika. Bränslet "kanske" brinner lite fortare med högre komp, det beror nog till större del på hur förbränningsrummet är utformat. Maxtryck ska ju ändå tajmas in så det ligger precis efter TDC
Att det händer någonting rent kemiskt pga högre komp tror jag inte heller på.... Eller?

Vad är det som rent fysiskt är bra med högt komp.

Mats
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Varför är hög komp bra?

Inlägg av Kadett4wd »

Att ha låg komp sänker förbränningshastigheten, det gör att vi måste tända tidigare för att tajma in peaktrycket rätt efter ÖD.
På det viset skapar vi motstånd för kolven likt hög kompression att nå ÖD, Men det går inte jämt upp, komprimera kräver mindre energi än att jobba mot en förbränning.
Och det belastar dessutom kolven med mer värme.

Så hög komp som går för given motorkombo är vägen att gå.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Varför är hög komp bra?

Inlägg av Thunderbo1t »

Lite mer luft borde man få in med högre komp då kolven "drar in luften" lite starkare i början på insugstakten, sen om det är marginellt vet jag inte. Borde ju också kunna trycka ut avgaserna lite hårdare...

Detta är bara svammel av en glad amatör :-D
Användarvisningsbild
Dan (gearhead)
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 97
Blev medlem: fre feb 02, 2007 8:28 am
Ort: Långsele

Re: Varför är hög komp bra?

Inlägg av Dan (gearhead) »

I korthet går det väl ut på att du vinner mer genom att antända den varmare och mer komprimerade gasblandningen än du förlorar genom att komprimera den mer(jämfört med den lägre komprimerade). Finns säkert någon termodynamisk bevandrad snubbe som kan förklara med formler...
Z28
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1041
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: Varför är hög komp bra?

Inlägg av Thunderbo1t »

Det är väl mer dynamisk kompression som avgör saken så att säga?
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Varför är hög komp bra?

Inlägg av Jens Gustavsson »

man ökar verkningsgraden med mera kompa
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Re: Varför är hög komp bra?

Inlägg av mats757 »

Kadett4wd skrev:Att ha låg komp sänker förbränningshastigheten, det gör att vi måste tända tidigare för att tajma in peaktrycket rätt efter ÖD.
På det viset skapar vi motstånd för kolven likt hög kompression att nå ÖD, Men det går inte jämt upp, komprimera kräver mindre energi än att jobba mot en förbränning.
Och det belastar dessutom kolven med mer värme.

Så hög komp som går för given motorkombo är vägen att gå.
Så vinsten är att ha mindre förtändning, men ändå få tryckmax på "Rätt" tidpunkt?

OK, hur mycket minskar man förtändning om man går från 10:1 till 11,5:1 i komp?

Mats
Senast redigerad av mats757 den tis nov 01, 2016 2:59 pm, redigerad totalt 1 gånger.
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Re: Varför är hög komp bra?

Inlägg av mats757 »

Jens Gustavsson skrev:man ökar verkningsgraden med mera kompa
Jodå, det "Vet" jag, men jag vet inte varför....

Mats
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Re: Varför är hög komp bra?

Inlägg av mats757 »

Big Al skrev:ηth=1-(1/((CR)^(k-1)))
Tyvärr är jag inte riktigt på spåret för att förstå, men en lite förklaring kanske räddar mig...

Mats
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Varför är hög komp bra?

Inlägg av Kadett4wd »

mats757 skrev:
Kadett4wd skrev:Att ha låg komp sänker förbränningshastigheten, det gör att vi måste tända tidigare för att tajma in peaktrycket rätt efter ÖD.
På det viset skapar vi motstånd för kolven likt hög kompression att nå ÖD, Men det går inte jämt upp, komprimera kräver mindre energi än att jobba mot en förbränning.
Och det belastar dessutom kolven med mer värme.

Så hög komp som går för given motorkombo är vägen att gå.
Så vinsten är att ha mindre förtändning, men ändå få tryckmax på "Rätt" tidpunkt?

OK, hur mycket minskar man förtändning om man går från 10:1 till 11,5:1 i komp?

Mats
Effektökning är att att ha så högt peaktryck som möjligt på rätt ställe efter ÖD.
detta är unikt för varje motor, det beror på squishareor mm mm så det är ju omöjligt(för mig iaf) att förutsäga tändningsändringen.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:31 pm, redigerad totalt 1 gånger.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: Varför är hög komp bra?

Inlägg av dsimila »

Varför har standardmotorer relativt låg kompression? Dom borde väl egentligen ha hög kompression för att vara bränslesnålt optimerade på låglast, eller?
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 2827
Blev medlem: ons nov 19, 2003 6:55 pm
Ort: Umeå

Re: Varför är hög komp bra?

Inlägg av Ersviken »

kanske för att vissa delar att jorden har väldigt låg kvalite på bränslet, så om man skulle optimera för bra soppa så spikar de med lågoktanigt sönder motorerna (eller så får knacksensorn jobba så hårt att motorn blir ineffektiv ändå?)
mats757
För mycket laddtryck
Inlägg: 294
Blev medlem: fre mar 31, 2006 12:16 pm

Re: Varför är hög komp bra?

Inlägg av mats757 »

Big Al skrev:Det har med den termiska verkningsgraden att göra. Högre kompressionsförhållande ger högre termisk effektivitet.

CR = kompressionsförhållandet
k = specifika värmetalet för den aktuella gasen

Edit: kastar in en bild
Bild

Däremot är jag fruktansvärt kluven när det kommer till kompressionsförhållande på turbomotorer.
Den frågan jag ställer mig är ... Ger verkligen högre kompressionsförhållande snabbare spoolup?
Man har ju fått höra i "alla tider" att det gör det men har aldrig sett några belägg för att det verkligen stämmer.
Tänker man termodynamiskt (väldigt förenklat) så ger ju ett lägre kompressionsförhållande mer energi till turbon eftersom gasen fortsätter expandera mera utanför motorn.
NU, verkar det trilla in svar med lite bakgrund. Nu vet jag i alla fall vad jag ska läsa lite mer om.
Tack för svaret!
Mats
Skriv svar