Tycker mig dock se en trend med högre kompression på modernare motorer. Är väl, som alltid, en kompromiss mellan tålighet mot varierande bränslekvalitet, effekt och livslängd. Högre cylindertryck, även i kompressionsfasen, sliter mer på motorn.dsimila skrev:Varför har standardmotorer relativt låg kompression? Dom borde väl egentligen ha hög kompression för att vara bränslesnålt optimerade på låglast, eller?
Varför är hög komp bra?
Re: Varför är hög komp bra?
//MartinL
Re: Varför är hög komp bra?
Allt är kompromisser ...
1) Tändpunkt. Allt annat lika vill man i första hand ha den tändpunkt som ger högsta effekt ( Peak cynindertryck på rätt ställe ). Ofta är detta inte möjligt eftersom motorn kan spika eller att man vill begränsa motorn moment av någon annan anledning.
2) Bränsle. Man vill i olika situationer ha bränslemängd för bästa ekonomi, högsta effekt och/eller minsta utsläpp. Ibland behövs mer bränsle för att kyla och minska spikningstendenser.
3) Kompression. Dynamisk kompression beror på motorns statiska kompressionsförhållande, kamaxeltider, EGR, insugskanaler, plenum, gas-spjällets position, avgasystemets utformning, luftens temperatur och barometertryck samt motorns varvtal.
Vid en specifik arbetspunkt kan man hitta den dynamiska kompression som är mest lämplig för att få optimal tändpunkt och bästa bränslemängd.
Problemet är att motorn måste ha bra verkningsgrad på låglast där den används mest samtidigt som den måste hantera höglast. Med modern motorstyrning kan man hantera högre statisk kompression bättre. Istället för att dränka motorn i extra bränsle och backa tändningen för att undvika spikning vid vridmax kan man t.ex. ändra kamtider och sätta max trottelposition till 70% i det området.
1) Tändpunkt. Allt annat lika vill man i första hand ha den tändpunkt som ger högsta effekt ( Peak cynindertryck på rätt ställe ). Ofta är detta inte möjligt eftersom motorn kan spika eller att man vill begränsa motorn moment av någon annan anledning.
2) Bränsle. Man vill i olika situationer ha bränslemängd för bästa ekonomi, högsta effekt och/eller minsta utsläpp. Ibland behövs mer bränsle för att kyla och minska spikningstendenser.
3) Kompression. Dynamisk kompression beror på motorns statiska kompressionsförhållande, kamaxeltider, EGR, insugskanaler, plenum, gas-spjällets position, avgasystemets utformning, luftens temperatur och barometertryck samt motorns varvtal.
Vid en specifik arbetspunkt kan man hitta den dynamiska kompression som är mest lämplig för att få optimal tändpunkt och bästa bränslemängd.
Problemet är att motorn måste ha bra verkningsgrad på låglast där den används mest samtidigt som den måste hantera höglast. Med modern motorstyrning kan man hantera högre statisk kompression bättre. Istället för att dränka motorn i extra bränsle och backa tändningen för att undvika spikning vid vridmax kan man t.ex. ändra kamtider och sätta max trottelposition till 70% i det området.
Jonas Bylund
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Varför är hög komp bra?
Så himla låg kompression har dom inte, mycket högre kan dom inte ha med så fjuttiga kammar.dsimila skrev:Varför har standardmotorer relativt låg kompression? Dom borde väl egentligen ha hög kompression för att vara bränslesnålt optimerade på låglast, eller?
Re: Varför är hög komp bra?
Jo på fullgas är det hög kompression. Men dom kunde väl ha ännu högre eftersom motorer inte brukar(?) spika på låglast, och offra lite toppeffekt och vrid. Fast det verkar som dom gör det redan enligt Jobys inslägg.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Varför är hög komp bra?
Högt tryck innan antändning ger snabbare förbränningshastighet = man får snabbare tillgång till förbränningstrycket där man vill ha det.
Även så måste en viss mängd luft/bränsle instängt i ett stort eller litet förbränningsutrymme ge ett högre tryck instängt i den mindre volymen.
Att få upp trycket snabbt och att få en kort och stark tryckökning jämfört med en långsam och lägre måste vara positivt för effektivitet och effekt.
/David
Även så måste en viss mängd luft/bränsle instängt i ett stort eller litet förbränningsutrymme ge ett högre tryck instängt i den mindre volymen.
Att få upp trycket snabbt och att få en kort och stark tryckökning jämfört med en långsam och lägre måste vara positivt för effektivitet och effekt.
/David
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Varför är hög komp bra?
Det här är rätt så viktigt! Jag frågade min motormentor (bygger rallycross motorer, bla vinnarn i EM touringcar) om det samma.Thunderbo1t skrev:Lite mer luft borde man få in med högre komp då kolven "drar in luften" lite starkare i början på insugstakten, sen om det är marginellt vet jag inte. Borde ju också kunna trycka ut avgaserna lite hårdare...
Detta är bara svammel av en glad amatör
Han svarade, tänk dig en gammal cykelpump som du ska dra inn luft med. Om man pumpar kolven helt i änden så får man mer mer "drag" på luften inn, än om du hadde stannan par cm före.
lite svårt att förklara, men jag vet ni fattar.
men hur mycket det gjer vett jag inte
Re: Varför är hög komp bra?
Hmmm.... så du menar att en kortslagig motor är effektivare än en långslagig (eller "kvadratisk")David V skrev:Att få upp trycket snabbt och att få en kort och stark tryckökning jämfört med en långsam och lägre måste vara positivt för effektivitet och effekt.
Det beror väl på vad man ska ha den till? Eller? Jag är inte helt med i resonemanget... utveckla gärna!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 274
- Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
- Ort: Stigtomta
- Kontakt:
Re: Varför är hög komp bra?
Nja, det menar jag inte.
En kortslagig motor kan väl ha lågt komp?
/David
En kortslagig motor kan väl ha lågt komp?
/David